کتاب «دوگانه‌های سرنوشت‌ساز» رونمایی شد

کتاب «دوگانه‌های سرنوشت‌ساز» امروز با حضور حجت الاسلام راجی، نویسنده کتاب و محمدجواد نیک روش، مسئول سازمان بسیج دانشجویی کشور در مشهد رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده سعداء، حجت الاسلام سید محمد حسین راجی، نویسنده کتاب «دوگانه‌های سرنوشت‌ساز» روزسه شنبه 26 اسفند 99 در مراسم رونمایی کتاب «دوگانه‌های سرنوشت‌ساز» که در طرح ولایت مشهد برگزار شد، گفت: حضرت آقا 23 اسفند سال 97 و بعد از بیانیه گام دوم، در جمع اعضای خبرگان فرمودند «من 10 دوگانه سرنوشت ساز را به شما می گویم که سوالات مردم است و نوع مواجهه مردم در چالش هاست. از شما انتظار دارم این را به صورت گفتمان دربیاورید»، دو سال و چند روز از آن جریان می گذرد، ولی آیا این موضوع به صورت گفتمان درآمده است؟

حجت الاسلام راجی با اشاره به فصل اول کتاب و دوگانه «ابتکاری و فعال بودن در مقابل انفعالی و تابع دشمن بودن»، گفت: در این فصل، برخی از نوآوری هایی که در زمان جنگ اتفاق افتاده را بیان کردیم. باید ببینیم زمانی که کشوری مثل ایران در برابر دشمن فعالانه ورود کرد، ثمره اش چه شد و موقعی که انفعالی عمل کرد، چه حاصلی داشت یا عاقبت کشورهایی مثل مصر، کره شمالی و عراق با انفعالشان در برابر آمریکا چه شد؟

وی درخصوص دوگانه «نگاه امیدوارانه در برابر نگاه مایوسانه»، اظهار کرد: در این فصل بیان شده که امام و حضرت آقا به خاطر امیدی که به وعده های الهی دارند، پیش بینی هایشان همیشه محقق می شود همانگونه که وعده های خدا محقق شده که نمونه هایی از این پیش بینی ها را در کتاب آورده ایم.

نویسنده کتاب «صعود چهل ساله» با اشاره به دوگانه «شجاعت در برابر ترس» در فصل سوم، افزود: نمونه هایی از شجاعت ائمه معصومین(ع)، بزرگان، امام و آقا در این فصل آمده و از آن طرف هزینه های سنگین ترس نیز بیان شده است. به عنوان نمونه، هزینه ترس را باید از حکومت عثمانی (ترکیه) و یا شوروی بپرسیم که به خاطر ترسی که داشتند، چه سرنوشتی برایشان رقم خورده است.

وی با اشاره به نمونه ای از دوگانه «حزم و تدبیر در مقابل ساده اندیشی»، بیان کرد: قبل از انقلاب احتمال می دادند که امام خمینی(ره) را از فرانسه اخراج کنند. انقلابیون به کشورهای مختلف رفتند که ببینند امام را راه می دهند یا نه؛ آن‌ها نزد قذافی در لیبی رفتند که آن موقع رهبر انقلابیون بود. ایشان قبول کرد که امام را راه دهند. این انقلابیون هم با خوشحاالی پیش امام رفتند و گفتند که قذافی قبول کرد. امام فرمودند «کار به آنجا نمی رسد اما شما با طناب قذافی تو چاه نروید. قذافی آن کسی که شما فکر کردید، نیست». تدبیر را ببینید، چگونه است که انسان 20،  30 سال زودتر مسیر را تشخیص می دهد.

نویسنده کتاب «گام تمدن ساز» در خصوص دوگانه نگاه توأم به تهدیدها و فرصت ها، بیان کرد: نمونه ای از تبدیل تهدید به فرصت ها در این فصل، مربوط به روایتی از نامه تند معاویه به امام و اعزام فرستاده امام نزد معاویه می شود. در تاریخ آمده که معاویه نامه ای تند به امام علی (ع) نوشتند و حضرت هم جواب تندی برای معاویه نوشتند. حضرت، چند نفر از یاران را صداکرده و گفتند چه کسی این نامه را به شام می برد؟ از میان جمع، فردی به نام طِرِمّاح برخواست و گفت من می برم. حضرت فرمودند «نامه تند است و ممکن است معاویه تو را زنده نگذارد»، طرماح گفت: «آرزویم شهادت است». همینگونه که طِرِمّاح سوار بر مرکب می شد، حضرت فرمودند: « طِرِمّاح، آبروى على دست توئه!»، او پاسخ داد: «مطمئن باشید‏». وقتی طِرِمّاح رسید، معاویه می خواست فرستاده علی را تحقیر کند، گفت به خیمه راهش ندهید و یکی را دم خیمه فرستاد تا نامه را تحویل بگیرد اما او تحویل نداد و گفت که علی گفته نامه دست معاویه برسد. اجازه دادند وارد شود اما وقتی وارد شد، کفش هایش را درنیاورد. شکایت کردند که چرا کفش هایت را درنمی آوری؟ مگر علی به تو نیاموخته؟ طِرِمّاح پاسخ داد: در قرآن گفته در وادی مقدس کفشهایت را دربیاور ولی من اینجا وادی مقدسی نمی بینم که کفش هایم را دربیاورم. معاویه، یزید را فرستاد تا نامه را بگیرد ولی طِرِمّاح گفت: «درست است که فرزند ابلیس هم شیطان است اما علی گفته که نامه دست خود معاویه داده شود». معاویه رو کرد به جلاد که کارش را تمام کنید؛ عمروعاص گفت: «این فرد بیابانی است، کمی پول بدهید تمام است». مقداری پول جلوی طِرِمّاح ریختند، اما او گفت: «علی(ع) را کم قیمت گذاری کردید، تمام دنیا را هم بدهید، به ناخن علی(ع) هم نمی رسد». معاویه نامه را خواند، عصبانی شد و به کاتب گفت بنویس: «علی، یاران من مثل ستارگانی بر تو فرود آمده و کارت تمام خواهد شد». خطاب به طِرِمّاح گفت برو و جواب را بیاور، طِرِمّاح پاسخ داد: «لازم نیست که علی جواب دهد، خودم پاسخ می دهم. علی (ع) مانند خورشیدی است که وقتی آمد، تمام ستارگان از بین خواهد رفت». تدبیر یار امام را ببینید، معاویه می خواست تحقیر کند ولی از این طرف خود تحقیر شد.

مسئول گروه علمی انقلاب اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به دوگانه مدیریت احساسات در مقابل رهاکردن آن، اظهار کرد: برخی در فتنه 88 نتوانستند احساساتشان را کنترل کنند یا در موضوع تشیع انگلیسی ببینید که چگونه نمی توانند از شدت عشق به معصومین(ع) احساساتشان را کنترل کنند و نتایج برخوردهایشان را هم می بینیم.

وی در خصوص دوگانه دیگر، بیان کرد: «رعایت ضوابط شرعی در مقابل عدم رعایت ضوابط شرعی»، دوگانه دیگری است که اهمیت بسیاری در ایام پیش رو دارد. وقتی می خواهیم از نظام دفاع کنیم، نمی توانیم دروغ بگوییم، تهمت بزنیم، تحقیر کنیم. انتخابات نزدیک است باید مراقب باشیم. نباید با حضور در فضاهای تبلیغاتی انتخابات، طیفی از بچه حزب اللهی ها به جهنم نزدیک شوند.

نویسنده کتاب «راه های نفوذ دشمن» در پایان بیان کرد: کتاب دوگانه های سرنوشت ساز، حاوی سخنرانی های من در ماه رمضان است که دانشجویان آن ها را پیاده کرده از گفتاری به مکتوب تبدیل و در نهایت پس از اضافات و منبع گذاری ها، به این کتاب تبدیل شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *