تبیین دوگانه‌های متناقض اما سرنوشت‌ساز در نگاه رهبری

حجت الاسلام راجی در گفتگوی رادیویی:

تبیین دوگانه‌های متناقض اما سرنوشت‌ساز در نگاه رهبری

نویسنده کتاب دوگانه‌های سرنوشت‌ساز با اشاره به دوگانه های سرنوشت ساز در کلام رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان، آن ها را مفاهیمی متناقض دانست که با شناخت دقیقشان می توان در مواجهه با جریانات مختلف تصمیم های درستی گرفت.

به گزارش روابط عمومی اندیشکده سعداء، حجت الاسلام سید محمد حسین راجی، نویسنده کتاب «دوگانه‌های سرنوشت‌ساز» در گفتگوی تلفنی با برنامه هفت اقلیم رادیو فرهنگ گفت: اواخر سال 97 مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خبرگان رهبری به 10 دوگانه‌ سرنوشت ساز اشاره کرده و فرمودند که من اینها را می‌گویم تا به صورت گفتمان در کشور و جامعه در بیاید، دوگانه‌هایی که سوالات حیاتی مردم است و نوع انتخاب‌ و راهشان را مشخص می‌کند.

این پژوهشگر ادامه داد: اما این جریان در کِشاکش جریان‌های آخر سال مغفول واقع شد و متأسفانه خیلی‌ها به این 10 دوگانه نپرداختند لذا ما از همان موقع بنا را بر این گذاشتیم که به این 10 سوال جواب دهیم. در آن دوران در حال نگارش کتاب گام تمدن ساز با محوریت شرح بیانیه‌ گام دوم بودیم و برای تدوین این کتاب کمی فاصله افتاد اما هرچه جلوتر می‌آمدیم می‌دیدیم که دانستن این 10 دوگانه جزء اولویت‌ها و ضروریاتی است که مردم ما باید بدانند وگرنه در مسیری که می‌خواهند انتخاب کنند، ممکن است دچار اشتباه شوند.

وی درادامه بیان کرد: این دوگانه‌ها مفهوم‌های متناقض است، یعنی انسان در مواجهه با یک جریان می‌تواند دو گونه تصمیم بگیرد و این دو مورد معمولا در مقابل هم قرار می‌گیرند که ما کدام را برای رسیدن به مقصدمان انتخاب کنیم؛ گاهی اوقات اگر این دوگانه‌ها را درست تشخیص ندهیم، نه تنها ما را از مقصدمان دور می کند بلکه باعث می شود فاصله مان از جایی که هستیم نیز بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر فصل این کتاب سعی کردیم به یکی از سوالات اصلی مردم و گره‌های ذهنی‌شان اشاره کرده و به آن پاسخ دهیم، ادامه داد: مثلا در بحث ابتکاری و فعال بودن در مقابل دشمن، مطرح کردیم که پیامبران در طول تاریخ همیشه با ابتکار و خلاقیت جلو آمدند که برای نمونه می توان به چگونگی مناظره‌ حضرت ابراهیم با نمرود، بافت زره توسط حضرت داوود و ایمنی در مقابل دشمنان، استفاده حضرت سلیمان از کاخ‌های شیشه‌ای، آبگینه‌ها و ظروف ابتکاری جدید برای ایمان آوردن مردم، سدسازی حضرت ذوالقرنین به منظور جلوگیری از آزار قوم یأجوج و مأجوج یا ابتکار حضرت یوسف در ذخیره‌سازی غلات از طریق حفظ آنها در شلتوک که موجب ماندگاری گندم‌ها شد، اشاره کرد.

نویسنده کتاب صعود چهل ساله با اشاره به نوآوری و ابتکار در دفاع مقدس، گفت: این جمله‌ معروف، شوخی نیست که می‌گویند حتی سیم خاردار به ما فروختند ولی در چنین شرایطی، ابتکاراتی مثل ساخت پل های متحرک و عبور از رودخانه کارون در خرمشهر، کنترل آتش بار موشک هارپ توسط سرلشکر ستاری، فرمانده نیروی هوایی در عملیات فتح خرمشهر، انهدام سکوهای پرتاب موشک، فتح شهر فاو یا مسدود کردن راه ورود عراق به خلیج فارس، عملیات اچ 3 و… باعث بهت جهانیان شد.

وی با بیان اینکه ما در این کتاب علاوه بر استفاده از تاریخ دوران انبیاء، اهل بیت(ع) از تاریخ معاصر و تجربه‌ کشورهای مختلف در زمینه‌های متنوع نیز بهره گرفته ایم، گفت: مثلا در حوزه ابتکاری و فعال بودن یا انفعالی و تابع دشمن بودن، نمونه‌ هایی مثل تسلیم لیبی در مقابل آمریکا، سازش و شکست مذاکرات کره شمالی در سال 2005، تسلیم عراق در برابر آمریکا را برای مخاطب بیان کردیم و نتایج این تابع شدن را نیز آوردیم.

راجی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا نگاه شما در شرح بیانیه گام دوم و تبیین این دوگانه ها به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، اظهار کرد:  قبل از دوگانه‌های سرنوشت ساز و گام تمدن‌ساز، تعداد کُتب زیادی در این زمینه نوشته شده یکی از آنها «صعود چهل ساله» بود که زمان چهل سالگی انقلاب آن کتاب نوشته شد که الحمدلله مورد نظر و حمایت بسیاری از بزرگواران و بزرگان قرار گرفت؛ مثلا سید حسن نصرالله در جشن چهل سالگی انقلاب از کتاب «صعود چهل ساله» استفاده کرده و دستاوردهای نظام را می‌خواندند یا افرادی مثل سردار جعفری، فرمانده کل سپاه وقتی این پژوهش را دیدند فرمودند بالاخره بعد از چهل سال توانستیم لکنت زبان بچه حزب اللهی‌ها را بگیریم، دیگر راحت می‌شود از نظام دفاع کنیم.

وی ادامه داد: افراد مختلف نظراتی در خصوص این پژوهش ها داشتند از انقلابیون گرفته تا کسانی که تفکر غرب گرایی دارند ولی اوج این اظهار نظرها مربوط به آقازاده حضرت آقا می شود. آقا مصطفی یک بار پیش ما تشریف آورند و گفتند که آقا فرمودند قلبم را شاد کردید و چه خوب است که تور دستاوردها راه بیفتد یعنی بروید دستاوردهای نظام را به همه بگویید و مردم بدانند نظام چقدر کار کرده با وجودی که مشکلات و گرفتاری‌ها هست.

وی بیان کرد: اگر ما بدانیم نظام چه دستاوردی داشته، نگاه امیدوارانه پیدا کرده و الگو می‌گیریم. ما در خیلی از امور رتبه و نمره‌ خوبی داشتیم و در بعضی از امور نمره‌ خوبی نداشتیم لذا اگر ما خوبی‌های نظام را تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم تشخیص دهیم در جاهایی که خوب بودیم از چه الگویی استفاده کرده ایم و در زمینه هایی که ضعیف تر هستیم از آن الگو استفاده کنیم تا موفق باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *