یک تحقیق کشف کرده است که یک سرقت عظیم مالیاتی توسط آژانس‌هایی که وظیفه یافتن شغل برای افراد را بر عهده دارند، انجام شده است. نرخ بیکاری در استرالیا 6.4 درصد است که بالاترین نرخ در 12 سال گذشته است. اما تحقیقات Four Corners نشان داد که یک طرح میلیارد دلاری با بودجه مالیات دهندگان برای کمک به جویندگان کار برای یافتن کار ایجاد شده است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد هم آژانس‌های کاریابی خصوصی و هم سازمان‌های خیریه در حال «بازی کردن» با طرح دولت فدرال هستند که هر ساله حدود 1.3 میلیارد دلار برای آن هزینه می‌کند. برخی از سازمان ها در سه سال گذشته مجبور شده اند بیش از 41 میلیون دلار ادعاهای نادرست را بازپرداخت کنند. آژانس‌ها به ازای هر شخصی که از او مراقبت می‌کنند، پول دریافت می‌کنند و در صورت یافتن کار آن فرد، پاداش‌های هزار دلاری در دسترس است. در سال 1998، دولت فدرال اساساً این سیستم را خصوصی کرد، بنابراین برای حفظ مزایای بیکاری، هر جویای کار باید در یک موسسه خیریه یا یک آژانس کار خصوصی ثبت نام می‌کرد. اما با وجود 780000 نفر که در استرالیا فقط برای 150000 شغل رقابت می‌کنند، کار کافی برای دور زدن وجود ندارد و آژانس‌ها راه های دیگری برای کسب درآمد پیدا کرده‌اند.

جویندگان کار که دارای بیماری روانی، مشکل سوءمصرف مواد یا بومی هستند، به نظر سخت‌تر به کار می‌روند و آژانس‌ها از آنها درآمد بیشتری کسب می‌کنند. به گفته Four Corners، کارمندان آژانس‌های کار تشویق می‌شوند تا به پیشینه مشتریان نگاه کنند و کسانی را که می‌توانند در یک گروه محروم طبقه بندی شوند، شناسایی کنند. هنگامی که آنها نمی‌توانند به اندازه کافی جویای کار مستضعف پیدا کنند، حداقل یک آژانس پیدا شده است که به طور متقلبانه آنها را ارتقا دهد. ارزش این جویندگان کار در تحقیقات دولتی در سال 2005 در ارتش رستگاری در ویکتوریا برجسته شد، که نشان داد مشتریان به طور تقلبی به طبقه بندی «بسیار آسیب پذیر» ارتقا داده شده‌اند، که پرداخت‌ها و پاداش‌ها را برای کارکنان افزایش می‌دهد. پس از تحقیقات، موسسه خیریه مجبور به بازپرداخت 9 میلیون دلار شد، اما دولت نگفت که آیا کسی تاکنون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است یا خیر.

کارمندان همچنین تشویق می‌شوند که مشتریان را در دوره‌هایی که توسط آژانس های ثبت شده خود شرکت برگزار می‌شود، شرکت دهند، حتی اگر جویندگان کار ممکن است این آموزش را مفید ندانند. بروک پورویس، به Four Corners گفت: «این یک تجارت بزرگ است. این تجارت درباره جوینده کار نیست، بلکه در مورد شبکه اشتغال است.» او گفت که در برخی موارد پولی که صرف آموزش می‌شود می‌توانست بهتر هزینه شود، به عنوان مثال برای کمک به مشتری برای گرفتن گواهینامه رانندگی، اما این کار انجام نشد زیرا به نفع شرکت نبود. همچنین شواهدی مبنی بر ثبت نام کارجویان توسط آژانس‌ها در دوره‌هایی وجود دارد که هیچ چشم‌اندازی برای شروع یا تکمیل آن نداشتند. یک تحقیق دولتی در سال 2009 نشان داد که یک شرکت MAX Employment 141 نفر را در یک دوره آموزشی ثبت نام کرده است، علیرغم این واقعیت که اتاق آموزشی آن تنها می تواند برای 15 جویای کار در یک زمان مناسب باشد. در چهار سال منتهی به سال 2010، این دوره های آموزشی تقریباً 400 میلیون دلار برای مالیات دهندگان هزینه داشت، صرف نظر از اینکه آیا آنها به نفع جویندگان کار هستند یا خیر. روپرت تیلور پرایس، که شرکت نرم‌افزاری او داده‌های دولتی تولید شده توسط این برنامه را تجزیه و تحلیل می‌کند، گفت که فکر می‌کند از هر 10 نفری که در طرح خدمات شغلی استرالیا شرکت می‌کنند، تنها یک نفر از شانس بیشتری برای به دست آوردن شغل برخوردار است.

برخی از جویندگان کار بر این باورند که آژانس‌های دیگر حتی امضاهای خود را جعل کرده‌اند و اسناد جعلی را ارائه کرده‌اند. ممیزی در سال 2012 نشان داد که فقط 40 درصد از هزینه‌های پرداخت شده به آژانس‌ها قابل تأیید است. به تعدادی از جویندگان کار اسنادی نشان داده شد که ظاهراً امضا کرده بودند اما آنها را نمی‌شناختند و یکی گفت که از او خواسته شده بود فرم‌های خالی را امضا کند که جزئیات آنها بعداً پر می‌شود. یکی از زنان که مدارکی را که Four Corners به دست آورده بود، گفت: «من شوکه شدم و این را پر نکردم.» یکی از افشاگران آژانس ORS Group که سال گذشته بیش از 66 میلیون دلار درآمد داشت، گفت که جزئیات فرم‌ها مرتباً حذف می‌شد و جایگزین می‌شد: «می‌توانم بگویم حدود 80 درصد از ادعاهایی که مطرح می‌شوند نوعی دستکاری در آنها وجود دارد.» حتی اگر شرکت مسئول یافتن کارجوی کار نباشد، در صورتی که بتواند امضای جویای کار را دریافت کند، باز هم می تواند از دولت پول مطالبه کند.

ایان ویچرچ، حسابرس سابق وزارت استخدام گفت که در سال 1999 به دولت هشدار داده شد که کلاهبرداری در این طرح وجود دارد. آقای ویچرچ گفت: «ما متوجه شدیم که حدود یک سوم از ادعاهای تطابق شغلی در آن دوره عضو شغلی هیچ دخالتی در به دست آوردن شغل برای فرد نداشته است. او تخمین زد که حدود 50000 ادعا در سال اول رد شد.[1]

[1]https://www.news.com.au/finance/work/careers/investigation-exposes-fraud-within-taxpayer-funded-jobs-services-australia/news-story/9d5d9181be2bac46efd4c1857ac092a2