اظهارات نادرست و خلاف واقع پزشکیان و پاسخ به آنها


بسم الله الرحمن الرحیم

در ایام گفتگوها و مناظرات انتخاباتی شاهد اظهارات خلاف واقع زیادی از جانب آقای پزشکیان بودیم که نادرستی آنها به راحتی توسط اسناد داخلی و خارجی موجود روشن می شود.

حجم این اظهارات نادرست و غیرواقعی به حدی است که وقتی به جمله آقای پزشکیان مبنی بر اینکه دروغ نمی گویند توجه می کنیم تعجب ما بسیار بیشتر می شود. آقای پزشکیان در مناظرات گفت: قول میدهم دروغ نگویم، تکرار میکنم من دروغ نخواهم گفت!

در ادامه به بررسی و پاسخ به برخی از آنها می پردازیم.

 

۱- ادعای نادرست آقای پزشکیان در رابطه با تحریم ها

 

آقای پزشکیان: هیچ مستند علمی پیدا نمیکنید، که یک کشور در شرایطی که تحریم بوده توانسته باشد پیشرفت کند. با تحریم میتوان زنده ماند اما نمی شود پیشرفت کرد.

پاسخ: اتفاقا بالعکس. شما هیچ مستند علمی نمیتوانید پیدا کنید، که یک کشور به استقلال اقتصادی رسیده باشد، ولی از طرف ابرقدرتی که به آن وابسته بوده مورد تحریم قرار نگرفته باشد. بدون استقلال شاید بتوان ذلیلانه زنده ماند اما نمیتوان به رفاه پایدار توام با اقتدار رسید. به عنوان مثال:

ایالات متحده آمریکا پس از انقلاب برای استقلال از بریتانیا، مورد تحریمهای متعدد، ۸ سال جنگ تحمیلی و توطئه های امنیتی گسترده از طرف بریتانیا قرار گرفت، ولی با استقامت در برابر مشکلات توانستند، از بحرانها عبور کرده و به قله اقتدار اقتصادی برسند.

وقتی به تاریخ نگاه می کنیم می بینیم، استقلال هلند از وابستگی سیاسی و تجاری به هابسبورگ اسپانیا، بریتانیا از وابستگی اقتصادی به فروش پشم خام، آلمان از وابستگی اقتصادی به خام فروشی کشاورزی، ژاپن از وابستگی تجاری به اروپا و آمریکا، همگی با فشار و تحریم اقتصادی از طرف قدرتهایی که منفعتشان در وابستگی اقتصادی این ملتها بود روبرو شد.

مثال امروزی این قدرتها نیز کشور چین است که از سال ۱۹۴۹ تا کنون در مقاطع مختلف با تحریمهای متعدد آمریکاییها روبرو بودند ولی با مدیریت درست و استقامت در برابر مشکلات توانسته اند تحریمها را خنثی کرده و به یک قدرت بزرگ اقتصادی بدل شوند.

در طرف مقابل کشورهای زیادی بودند که در برابر هزینه های استقلال خواهی استقامت نداشتند و در برابر چالشهایشان با ابرقدرتها مسیر سازش را انتخاب کردند. تجربه های شکست خورده مدل توسعه وابسته در اقتصاد آرژانتین، مکزیک، روسیه در دهه ۱۹۹۰، یوگسلاوی در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، عمده کشورهای آفریقایی و بسیاری از دیگر کشورها در آمریکای لاتین و آسیا همگی حاکی از کوتاه مدت بودن آسایش در سایه وابستگی و بلند مدت بودن عواقب ویرانگر وابستگی است.

 

برای مطالعه بیشتر در رابطه با تجربه های موفق استقلال اقتصادی در دیگر کشورهای دنیا پیشنهاد میکنیم کتاب “صعود چهل ساله 2 (در نزدیکی قله)” اثری از اندیشکده راهبردی سعداء را مطالعه نمایید.

 

۲- ادعای نادرست دکتر پزشکیان در رابطه با رشد اقتصادی دولت شهید رئیسی

 

دکتر پزشکیان: رشد اقتصادی گروه کشاورزی منفی ۲/۲ درصد، گروه صنایع و معادن  منفی ۰/۵ درصد، استخراج نفت و گاز طبیعی مثبت ۲۰ درصد، یعنی رشد اقتصادی فقط به خاطر نفت بوده است.

این دو نمودار محاسبات بانک جهانی از رشد اقتصاد ایران در سالهای اخیر است. نمودار سمت چپ رشد اقتصادی ایران را به تفکیک رشد بخش نفتی و بخش غیر نفتی را نشان میدهد و محاسبه آن توسط بانک جهانی صورت گرفته است. همانطور که مشاهده میشود، در سالهای اخیر که رشد اقتصاد ایران مثبت بوده هم بخش نفتی رشد مثبت را تجربه کرده و هم بخش غیرنفتی رشد قابل توجه ای داشته است.

نکته ی جالب آن است که بر خلاف تصورها رشد بخش غیر نفتی ایران در این سالها بالاتر از رشد بخش نفتی بوده است.

همانطور که در نمودار سمت راست قابل مشاهده است در دوران دولت شهید رئیسی تقریبا به جز در یک فصل، در همه زمانها رشد همه بخشهای اقتصاد، یعنی نفت، صنایع غیرنفتی، کشاورزی و خدمات، همگی همزمان مثبت بوده و با همدیگر رشد اقتصاد ایران رقم زده اند.

 

۳- ادعای نادرست دکتر پزشکیان درباره محقق نشدن هیچ یک از وعده های شهید رئیسی در دولت مردمی

 

آقای پزشکیان گفت: دولت قبل موفق نشد به هیچ یک از وعده هایی که داده شده بود عمل کند.

پاسخ: دولت شهید رئیسی 78 وعده محقق شده دارد که برخی موارد شاخص آن عبارتند از:

واکسیناسیون همگانی در دوران کرونا و کاهش فوتی ها از روزی ۷۰۰ نفر به صفر

بزرگترین میدان گازی مشترک جهان با افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی

بزرگترین آب شیرین کن خشکی جهان

احیاء کارخانه چوب و کاغذ مازندران

احیاء کارخانه هپکو

احیاء کارخانه نساجی مازندران

 

۴- ادعای نادرست دکتر پزشکیان درباره راه اندازی بیمه همگانی توسط ایشان و دوران پر کار وزارت

دکترپزشکیان : بیمه همگانی را ما راه اندازی کردیم و گفتیم هر کس پول ندارد باید در بیمارستان خدمت بگیرد.

پاسخ: این طرح در سال 1373  در مجلس شورای اسلامی (قبل از دوره  آقای خاتمی) تصویب شده است و خبر اجرای این مصوبه در سال 1387 منتشر شد و اجرای کامل طرح بیمه همگانی نیز در دولت شهید رئیسی انجام گرفت.

حتی در مورد دوره وزارت هم اشکالات متعددی در موضوع سوء مدیریت ایشان مطرح است، که موجب استیضاح ایشان در مجلس وقت شده بود.

نکته قابل توجه آن است که دولت اصلاحات پایینترین آمار ساخت خانه بهداشت را در همه دولت های پس از جنگ ثبت کرده است. حدود ۱۴۹۰ خانه بهداشت در برابر  حدود ۴۰۰۰ خانه بهداشت ساخته شده در دوره احمدی نژاد و حدود ۳۰۰۰ خانه بهداشت در دولت روحانی.

 

۵- ادعای نادرست دکتر پزشکیان در مورد وضعیت جاده های ایران و ترکیه

 

دکتر پزشکیان: مردم ترکیه قبل از انقلاب حسرت جاده های ایران را می خوردند ولی الان مردم ما حسرت جاده های ترکیه را می خورند.

وضعیت جاده های ایران قبل از انقلاب به نقل روزنامه اطلاعات در 4 اسفند 1355 از این قرار است: آسفالت خیابان های آبادان با انگشت کنده می شود.

یا در بخشی دیگر روزنامه اطلاعات در 27 بهمن 1353 گزارش می دهد: شهرداری هر سال فقط یک خیابان رو نو می کند که در نتیجه آسفالت تهران، هرگز نو نخواهد شد.

نکته جالب تر این که با وجود فرسوده بودن جاده ها ، دولت پهلوی تنها در یک مورد پیشاپیش به مدت 10 سال از مردم عوارض برای جاده کرج تهران دریافت کرده بود.

پس از انقلاب اسلامی میزان جاده های کشور از حدود 35 هزار کیلومتر با رشد 6 برابری حدود 220 هزار کیلومتر شد.و ایران رتبه 23 را در مساحت جاده ها طبق آمار های جهانی کسب کرد.

[(Eurostat)، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) داده‌های پایگاه داده‌ای]

 

 

۶- ادعای نادرست ظریف و روحانی در سخرانی حمایتی خود از دکتر پزشکیان در مورد واکسن

 

ظریف : به شما دروغ گفتند که دولت روحانی واکسن نیاورد فراموش نکردید آقایان مانع میشدند ومیگفتند ما واکسن داخلی تولید میکنیم ، وقتی ما دولت را ترک کردیم ۱۲۰ میلیون دُز واکسن آورده بودیم.

پاسخ : خود ظریف در اولین جلسه هیئت دولت شهید رئیسی در ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کرد که فقط توانسته ایم هزینه پرداخت ۵ میلیون دُز واکسن را تامین کنیم و نه چینی ها، نه اسپوتنیک و نه هیچ کشور دیگری به دلیل نداشتن ظرفیت تولید بیشتر و نیاز خودشان حاضر نیستند به ما واکسن بفروشند و تنها راه این است که به چینی ها التماس کنیم به ما واکسن بدهند.

 

روحانی : ما قرارداد ۶۰ میلیون دُز واکسن را با اسپوتنیک بسته بودیم

پاسخ:  اردکانیان وزیر دولت روحانی در همان اولین جلسه هیئت دولت شهید رئیسی گفته بود، وزارت بهداشت ۳ماه پیش قرارداد ۶۰ میلیون دُز را امضا کرده و متعهد شدند ۳۰میلیون تا مهر و ۳۰میلیون دیگر هم تا آخرآذر بدهند، یک ماه و نیم تلاش کردیم مشکلات عراق حل شد حاضر نیستند، پول بگیرند که در همیجا ظریف وارد بحث شد و گفت: اسپوتنیک توان تولید ندارد. (فیلم کامل اظهارات وزرای دولت روحانی در اولین جلسه هیئت دولت شهید رئیسی را در کلیپ مشاهده کنید. (https://eitaa.com/drfact/32))

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *