بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر صفحه 447 قرآن کریم
دانشگاه فردوسی مشهد
آیات ۲۵ تا ۵۱ سوره صافات صفحه ۴۴۷
در آیه ۴۰ خداوند میفرمایند «إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ» همه عذاب میشوند مگر بندههای مخلص؛ مُخلص همه بهشتیها را شامل میشود اما مُخلصین کسانی هستند که ویژگیِ خاصی دارند از کجا متوجه شدیم؟ اولا تفاوت اسم فاعل و مفعول در همین است دوما شیطان گفت من همه را فریب میدهم «إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ» مگر مخلصین را، شاید منظور گروهی هستند که خداوند در سوره واقعه به نام سابقون مطرح میفرمایند کسانی که درجه آنها از اصحاب الیمین بالاتر است؛
ویژگیهای مُخلصین: ۱- «أُولَئِكَ لَهُمْ رِزْقٌ مَعْلُومٌ» آنها رزقِ مشخصی دارند
۲- «فَوَاكِهُ…» برای آنها انواع میوهها است
۳- «…وَهُمْ مُكْرَمُونَ» در بهشت اکرام میشوند؛ یعنی هم نعمت جسمی (میوه) و هم نعمت روحی (اکرام شدن) بیان شد
۴- «فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ» در بهشتهای پُر نعمت هستند
۵- «عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ» بر تخت نوعروسها روبروی هم نشستند؛ در اینجا خداوند بهترین نوع نشستن را مطرح میفرمایند اینکه انسان روبروی هم باشند
۶- «يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ» با ظرفهای پُر از شراب دور آنها طواف میکنند؛ قَدَح و کَأس هر دو به معنای شراب است اما قَدَح ظرف خالی شراب اما به ظرف لبریز از شراب کأس میگویند، مَعِين به معنی شراب است خداوند در قرآن شرابِ حرام را خِمار و شرابِ حلال را مَعِين مطرح میکنند خِمار یعنی چیزی که روی عقل پوششی را درست کند؛
۷- «لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنْزَفُونَ» نه سردرد میگیرند و نه مست میشوند طبق این آیه مهمترین ایرادهای شرابِدنیایی سردردهای عجیب و بیهوشی است
۸- «وَعِنْدَهُمْ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ عِينٌ» قَاصِرَات به معنای بانوانی است که در نهایتِ زیبایی چشم هستند، حورالعین هم به معنی چشم زیبا است، حورالعین هم به زن و هم به مرد میگویند چون از دو قسمت ۱- حور: جمع أحور و حَورا ۲- عین: جمع أعوَن و عَونا تشکیل شده یعنی هم جمع مؤنث و هم جمع مذکر؛ طَّرْفِ عِين یک نوع نگاه چشم است یعنی عشوهی در چشم، «…قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ عِينٌ» یعنی به هیچ کس به جز شوهرهایشان نگاه نمیکنند؛ مهمترین ویژگی و ارزش برای زن و مرد این است که قبل از ازدواج چشم و اعضای بدنشان خیانت نکرده باشد، طبق این آیه اولین شرط پاکدامن بودن است
۹- «كَأَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ» آنها در نهایت سفیدی هستند؛ خدا به تخم مرغی تشبیه میکند که بسیار سفید است، مَكْنُون به معنی در حصار بودن است یعنی نه آنها نامحرمی را دیدند و نه نامحرمی آنها را دیده است.
بدون دیدگاه