این برج که در 31 مارس 1889 تکمیل شد، به مدت 41 سال تا زمان تکمیل ساختمان کرایسلر در نیویورک در سال 1930، بلندترین سازه ساخته شده توسط انسان در جهان بود. این آسانسورها در مجموع مسافتی معادل 103000 کیلومتر در سال را طی می‌کنند که دو و نیم برابر دور زمین است. در هوای سرد برج حدود 6 اینچ کوچک می‌شود. قبل از کووید، این برج پذیرای تقریباً 7 میلیون نفر در سال بود و آن را به پربازدیدترین بنای یادبود پولی در جهان تبدیل کرد. این برج نقشی در پیروزی متفقین در نبرد اول مارن در سال 1914 داشت. یکی از فرستنده‌های آن، ارتباطات رادیویی آلمان را مختل کرد و مانع پیشروی آنها شد. خودروساز فرانسوی سیتروئن از این برج به عنوان یک بیلبورد غول پیکر بین سال‌های 1925 تا 1934 استفاده کرد – نام شرکت با استفاده از یک چهارم میلیون لامپ بر روی برج نقش بسته بود – و به عنوان بزرگترین تبلیغ جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد. در سال 2008 زنی با فتیش اشیا با برج‌ ایفل ازدواج کرد و به افتخار “شریک زندگی” خود نام خود را به اریکا لا تور ‌ایفل تغییر داد.[1]

این بنا برای جشن صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شده است. برای چهار دهه این بلندترین سازه جهان بود. برج ‌ایفل با ارتفاع 986 فوتی، تقریباً دو برابر بلندترین سازه قبلی جهان – بنای یادبود 555 فوتی واشنگتن – بود که در سال 1889 افتتاح شد. در سال 1930. اگرچه برج ‌ایفل با افزودن یک آنتن در سال 1957 ساختمان کرایسلر را از نظر ارتفاع تحت الشعاع قرار داد، اما همچنان پشت آسمان خراش دیگری در گاتهام، ساختمان امپایر استیت قرار داشت. گوستاو ‌ایفل بخشی از یکی دیگر از مکان‌های دیدنی معروف را طراحی کرد. هنگامی که طراح اولیه عناصر داخلی مجسمه آزادی در سال 1879 به طور ناگهانی درگذشت، فردریک آگوست بارتولدی مجسمه ساز فرانسوی ‌ایفل را به عنوان جایگزین خود استخدام کرد. ‌ایفل که قبلاً به عنوان مهندس سازه و طراح پل راه آهن شهرت داشت، سیستم پشتیبانی اسکلتی را طراحی کرد که پوست مسی مجسمه به آن چسبانده شده است. (امروزه، یک مدل مقیاس از مجسمه آزادی در جزیره‌ای در رودخانه سن در سایه برج‌ ایفل قرار دارد.) رادیو برج ‌ایفل را از نابودی نجات داد. از آنجایی که ‌ایفل 80 درصد از هزینه‌های ساخت برج را بر عهده گرفت، به او اجازه داده شد تا این سازه را به مدت 20 سال برپا کند تا سرمایه گذاری خود را قبل از اینکه به دست دولت پاریس برسد، که قصد داشت آن را برای ضایعات فلزی جدا کند، جبران کند. ‌ایفل در جستجوی راهی برای اثبات سودمندی استراتژیک سازه در تلاش برای نجات آن، آنتنی را در بالای برج نصب کرد و آزمایش‌هایی را با تلگراف بی‌سیم که در سال 1898 آغاز شد، تامین مالی کرد. ارزش برج در ارسال و دریافت پیام‌های بی‌سیم، به‌ویژه برای فرانسوی‌ها. نظامی، باعث شد تا شهر امتیاز‌ای فل را در سال 1909 تمدید کند. امروزه بیش از 100 آنتن در برج پرتوهای رادیویی و تلویزیونی در سراسر جهان پخش می‌شود. برج ‌ایفل به تصرف ماتا هاری کمک کرد. در طول جنگ جهانی اول، ارتش فرانسه از‌ای ستگاه بی‌سیم برج برای رهگیری پیام‌های دشمن از برلین استفاده کرد. در سال 1914، فرانسوی‌ها پس از اینکه مخفیانه متوجه شدند که ارتش آلمان در حال توقف پیشروی خود است، توانستند در طول نبرد مارن یک ضد حمله را سازماندهی کنند. سه سال بعد،‌ ایستگاه بالای برج ‌ایفل، پیامی رمزگذاری شده بین آلمان و اسپانیا را رهگیری کرد که جزئیاتی درباره «عملیات H-21» ارائه می‌کرد. بر اساس بخشی از این پیام، فرانسوی‌ها جاسوس افسانه‌ای ماتا هاری را به دلیل جاسوسی از طرف آلمان دستگیر، محکوم و اعدام کردند.[2]

[1] https://www.telegraph.co.uk/travel/lists/40-fascinating-facts-eiffel-tower-landmark-has-just-grown-taller/

[2] https://www.history.com/news/10-things-you-may-not-know-about-the-eiffel-tower