رئیسجمهور سابق مکزیک کمک کرد تا کوکاکولا به بخشی عظیم از زندگی مکزیکی تبدیل شود و حتی در مراسمات مذهبی و به عنوان دارو استفاده شود. یک مکزیکی به طور متوسط بیش از ۷۰۰ فنجان کوکاکولا در سال مینوشد که تقریباً دو برابر آمریکاییها است. محبوبیت کوکاکولا در مکزیک در دهه ۱۹۶۰ با کمک ویسنته فاکس، رئیسجمهور سابق مکزیک، که کار خود را با رانندگی در اطراف شروع کرد و بطریهای کوکاکولا را تحویل میداد، افزایش یافت. نوشابه به بخشی جداییناپذیر از زندگی مکزیکی تبدیل شده است و حتی با سیاست و مذهب در مناطق خاصی تلاقی میکند. اما کوکاکولا همیشه بخش بزرگی از فرهنگ مکزیک نبود. محبوبیت آن به آرامی افزایش یافت زیرا یکی از کارگران تحویلدهنده آن – ویسنته فاکس – تا جایگاه رئیس کوکاکولا مکزیک و در نهایت رئیسجمهور کل کشور بالا رفت.
کوکاکولا قبل از اینکه محبوبیت خود را شروع کند، چندین دهه در مکزیک بود. در اوایل دهه ۱۹۷۰، یک کمپین تبلیغاتی بین المللی برای این نوشیدنی سراسر مکزیک را فرا گرفت. تقریباً در همان زمان، کوکاکولا حامی مالی المپیک مکزیکوسیتی و جام جهانی بود. کوکاکولا به قدری محبوب بود که در سال ۱۹۷۰، رئیس جمهور وقت لوئیس اچوریا سعی کرد آن را ملی کند. اگرچه تلاش او ناموفق بود، اما گواهی بر این بود که کوکاکولا و سیاست مکزیک چقدر در هم تنیده شده بودند. کوکاکولا اکنون بخش بزرگی از زندگی مکزیکی است.
داستان در دهه ۱۹۶۰ شروع می شود، مدت ها قبل از اینکه ویسنته فاکس رئیس جمهور مکزیک شود. در آن زمان، فاکس برای کوکاکولا به عنوان فروشنده کار میکرد و کوکاکولا را به مشاغل محلی تحویل میداد. فاکس گفت که او به کسبوکارهای محلی انگیزه میدهد تا به جای پپسی، تنها مشتری کوکاکولا شوند.
یک روز فاکس گفت که او را به کاخ ریاست جمهوری فراخوانده اند. رئیس جمهور وقت لوئیس اچوریا دستور تهیه کوکا و ملی کردن کوکاکولا و بطریهای آن را میخواست. فاکس برای منحرف کردن رئیسجمهور از تقاضای فرمول کوکاکولا گفت که او و تیمش تصمیم گرفتند مزرعه میگو جدید کوکاکولا را به نمایش بگذارند. اندکی بعد، فاکس رئیس کوکاکولا مکزیک شد. اما او در این موقعیت راضی نبود. در سال ۱۹۷۹ به مزرعه خانوادگی خود بازگشت. چندین دهه بعد، او تصمیم گرفت به جای آن برای عموم کار کند. او در سال ۲۰۰۰ برنده ریاست جمهوری مکزیک شد. فاکس گفت که برخی از اولین کمکهای مالی او در زمان اجرای کمپین خود از کوکاکولا بوده است. حتی با وجود اینکه ریاست فاکس بسیاری از مکزیکیها را ناامید کرد، کسب و کار کوکاکولا در دوران ریاست جمهوری او رونق گرفت.
بخشی از اینکه چرا کوکاکولا در زمان ریاست جمهوری فاکس به شدت در مکزیک رشد می کرد به دلیل توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی است. مکزیک در سال ۱۹۹۴ به نفتا پیوست و خرید کوکاکولا در مکزیک بسیار ارزانتر شد. در برخی از مناطق مکزیک، یافتن کوکاکولا ارزانتر و آسانتر از آب آشامیدنی تمیز بود. بسیاری از جوامع دچار سوء تغذیه به کالری نیاز داشتند، بنابراین شروع به نوشیدن بیشتر کوکاکولا کردند. مکانهایی وجود دارد که از آن در مراسم مذهبی استفاده میشود، مانند «کلیسای کوکاکولا» در ایالت چیاپاس. این در واقع کلیسای سنت جان است، اما اکثر مردم آن را به این عنوان مینامند. چند دهه پیش، رهبران مذهبی یک الکل سنتی را با کوکاکولا جایگزین کردند.[۱]
[۱] https://www.businessinsider.com/coca-cola-influence-on-mexican-culture-2018-8#mexicans-drink-on-average-more-than-700-cups-of-coke-a-year-nearly-double-what-we-drink-in-the-us-15