بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر صفحه 524 قرآن کریم
دانشگاه فردوسی مشهد
آیات ۱۵ تا ۳۱ سوره طور صفحه ۵۲۴
بحثِ کلی این صفحه در رابطه با بهشت است. شبهه: معمولا بعضیها خصوصا خانمها میگویند خداوند در قرآن بیان کرده به مرد بهشتی، زن بهشتی به نام حورالعین میدهیم اما برای خانمهای بهشتی فقط در اینجا مطرح کرده «وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ…» غِلمان میدهیم آیا این ظلمِ به زن نیست؟ نه، حورالعین خانم بهشتی نیست و از دو قسمت تشکیل شده ۱- حور که جمع أحور است و حَورا ۲- عین جمع أعون است و عَونا، یعنی هم بصورت مؤنث و هم بصورت مذکر استعمال میشود پس به زن و مرد بهشتی حورالعین گفته میشود، غِلمان غلام است و اصلا ربطی به مرد ندارد. خداوند یکسری نعمتهایی که به بهشتیها عنایت میکند را مطرح میفرمایند، ببینید وقتی به مهمانی دعوت میشوید این مهمانی یکسری ویژگیهایی دارد: آدرس را میگویند، چطوری میتوانید آنجا بروید، آیا جای پارک دارد، نهار است یا شام یا پذیرایی معمولی، روی کارت دعوت مینویسند حاج آقای فلانی با حاج خانم یا با خانواده، خداوند تمام اینها را مطرح میفرمایند:
۱- «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ» متقین، روی کارت دعوت نوشته فقط متقین میتوانند بیایند ۲- مهمانی کجاست؟ «…فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ» تمام بهشتهای پُرنعمت مال آنهاست ۳- چه چیزی میخورند؟ «فَاكِهِينَ بِمَا…» میوهها یا نعمتهایی، فَاكِهِين: هم بحثِ فاکهه (میوه) مطرح میشود هم به معنای نعمت است چون خداوند در آیه ۲۲ به میوه اشاره میفرماید «فَاكِهِينَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ…» ۴- «…وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ» خدا آنها را از آتش دوزخ دور کرده ۵- «كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا…» بخورید و بیاشامید گوارای وجودتان؛ معمولا به خوردنی که ضرر نداشته باشد هَنیأ میگویند که در دنیا چنین چیزی را نداریم مثلا همان عسل که «…شِفَاءٌ لِلنَّاسِ…» است ممکن است برای شخصی در دورانی ضرر داشته باشد «…بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» به خاطر اعمالی که انجام دادید پس بهشت را به بها میدهند نه به بهانه ۶- «مُتَّكِئِينَ عَلَى سُرُرٍ مَصْفُوفَةٍ…» با آرامش و آسایش بر روی تختها تکیه دادهاند؛ وقتی در قرآن تکیه و تکیهگاه میآید برای کسانی است که قرارِ بیشتری دارند مثلا در کلاسهایی که برای طلبهها یا سخنرانها میگذاریم به آنها میگوییم اگر جایی رفتید مردم تکیه داده بودند صحبتهایتان را تا ۴۵ دقیقه ببندید اما اگر مردم تکیه نداده بودند بیشتر از نیم ساعت صحبت نکنید، سُرُر جمع سریر است که به تخت عروس میگویند ۷- «…وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ» حورالعین را به عقد آنها درمیآوریم؛ حورالعین: لفظِ چشم (عین) آمده یعنی خانمها و آقایانِ بهشتی درنهایت زیبایی چشم هستند، چشم در زیبایی تأثیر اصلی را دارد، از روایات و سوره واقعه برداشت میکنیم که حورالعین انسان نیست البته در روایت داریم زن و شوهرهایی که در زندگی دنیا خیلی خوب بودند در بهشت بصورتهای بسیار زیبایی کنار هم قرار میگیرند.
بدون دیدگاه