بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر صفحه ۴۳۸ قرآن کریم
دانشگاه فردوسی مشهد
آیات ۳۱ تا ۳۸ سوره فاطر صفحه ۴۳۸
در آیه ۳۱ خداوند میفرمایند ای پیامبر ما به تو کتاب دادیم که «وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ…» تصدیق کنندهی کُتُب پيش از آن است، در کتاب تورات و انجیل آمده که یک روزی قرآنی خواهد آمد با وجود تحریف در تورات و انجیل وعدهی آمدن پیامبر مکرم اسلام و وعدهی آمدن قرآن در آن داده شده است،
کُلِ اصولِ ادیان بر روی سه پایه: توحید، نبوت و معاد است، اولین گامِ تشخیص یک دینِ آسمانی این است که آیا در آن دین توحید، نبوت و معاد وجود دارد یا نه؛ خداوند میفرمایند مردم در مقابل پیامبران و کُتبی که فرستادیم دو دسته شدند گروه اول «…الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ…» کسانی که به خودشان ظلم کردند یعنی انسانهای گنهکار، پیامبران آمده بودند که مردم را رشد دهند و دنیا و آخرت را برای مردم آباد کنند اسلام آمده که در همین دنیا حکومت تشکیل دهد، اصالت غرب جدای از شهوت و قدرت ترویج حرص در بین مردم است؛ یک سال دو تفکرِ اربعین (تفکر ایثار) و جمعهی سیاه آمریکا (تفکر حرص) در مقابل هم قرار گرفت، جمعه سیاه ترویج حرص بود تمام کارخانهها تخفیفهای بزرگ میدادند که در آمریکا چند نفر هم کُشته شدند این تفکر حرص و دوری از ایثار بود اما اربعین که چند میلیون زائرِ کربلا بودند عزیزان عراقی هر چه داشتند به زائرهای امام حسین تقدیم کردند این هم تفکر ایثار، گذشت و عشق به اهل بیت بود؛
اسلام آمد که بگوید زندگی همراه با ایثار، احسان به والدین زیباست، دنیایی که چشم مرد فقط به ناموس خودش باشد زیباست اما غرب به فجیعترین جریانها جلوه میدهد و تمام مقدسات ما را ضد ارزش معرفی میکند؛ «…ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ…» کسی که گناه میکند به خودش ظلم کرده؛ گروه دوم «…وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ…» کسانی که راه عدالت را در پیش گرفتند و در اعمال خیر سبقت گرفتند، کاری که زودتر از وقتش باشد عجله و کاری که اول وقت باشد سبقت میگویند؛ عجله در هر کاری منجر به عدم تدبیر در آن کار میشود.
در روایت داریم الْعَجَلَهُ مِنَ الشَّیْطانِ عجله مال شیطان است؛ نکته: ۱- خداوند اول جهنمیها «…ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ…» و بعد بهشتیها «…مُقْتَصِدٌ…» را بیان کردند اما در تعریفِ بهشت و جهنم خدا اول بهشت و بعد جهنم را بیان میکنند یعنی رحمت خدا بر غضبش برتری دارد ۲- به خاطر ارزشِ بهشتیان است که خداوند اول بهشت را تعریف میکنند، در سوره واقعه خداوند سه گروه را بیان میفرمایند « فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» اول اصحاب المیمنه، اصحاب المشأمه و بعد سابقون ولی زمانیکه خداوند میخواهند تعریف کنند میفرمایند « وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ» آنها همان مقربان در باغهاى پر نعمت هستند به خاطر ارزش آنها اول از سابقون شروع میکنند.
بدون دیدگاه