خلاصه جلسه تفسیر صفات عباد الرحمن

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحیم

«… وَلا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلا بِالْحَقِّ…»

اولین نکته این بحث این است که عباد الرحمن آدمکش نیستند.

خب این که معلوم است؛ یک انسان که حتی دین هم ندارد به ناحق آدم نمی‌کشد.

پس چرا خدا آن را مطرح کرده؟

 

گاهی آدمکشی مخصوصا در قرن جدید با نام دیگری اتفاق می‌افتد.

یکی از آن ها سقط جنین است، کشتن یک طفل بی گناه؛ چرا؟ چون والدینش آمادگی ندارند؛ یا می‌ترسند فقیر شوند. «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْيَةَ إِمْلاقٍ». ما به شما و آن ها روزی می‌دهیم.

 

یا فرزند، حاصل یک ارتباط نامشروع است. حالا آن فساد به کنار، آدمکشی هم انجام می‌دهند. درحالیکه باید توبه کنند.

 

یا بعضی اطبای بی دین به اسم غربالگری و امثالهم تجویز قتل جنین را می‌دهند.

دارد یک  آدم معصوم کشته می‌شود.

 

گاهی آدمکشی پنهان تر است. مثلا انسان حرفی می‌زند که بخاطر آن حرف انسان هایی کشته می‌شوند.

مثل شیعه انگلیسی که حتی نمی‌داند تولی و تبری خود را کجا ابراز کند.

 

چه قدر لعن های نامقدسی که در ایران گفته می‌شود و به سبب آن شیعه در کشورهای دیگر کشته می‌شود.

لعن علنی که بدون تشخیص جایگاه باشد در روایات ما مذمت شده.

 

شخصی در مسجد دشمنان امیرالمؤمنین علیه السلام را لعنت کرد. امام صادق علیه السلام فرمودند خدا لعنتت کند که باب تعرض به ما را باز کردی.

 

سینه ما از بغض دشمنان اهل بیت علیهم السلام لبریز است اما فکر نکنیم با گرفتن بعضی جشن ها و فحاشی به مقدسات اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام خدمت می‌کنیم.

 

خود امیرالمؤمنین علیه السلام بخاطر اسلام پشت سر بعضی افراد نماز می‌خواند.

پشتیبانی این اعمال از انگلیس است.

 

یا گاهی خبری را منتقل می‌کنیم. بخاطر خبرچینی ما فردی کشته می‌شود و ما در آن شریکیم.

 

نقل شده در قیامت فردی را می‌برند، ناگهان می‌بیند قطره خونی بر کفنش ریخت…

 

هنوز در بعضی قبایل بخاطر یک حرف سال ها جنگ و درگیری رخ می‌دهد.

 

گاهی غیبت کردن مصداق آدمکشی است.

خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً … فَكَرِهْتُمُوهُ» غیبت نکنند بعضی بعضی دیگر را، آیا دوست دارند گوشت برادر مرده شان را بخورند؟! پس اکراه کنند.

در غیبت کردن فرد نیست تا از خودش دفاع کند و مثل مرده ای که عضوی از او کنده شود دیگر جایگزین نمی‌شود.

بردن آبرو مثل کشتن فرد است.

 

در بسیاری از موارد غیبت بدتر از تهمت است.

چون وقتی فرد تهمتی بزند می‌تواند به مردم بگوید دروغ گفتم و آبروی طرف برمی‌گردد.

اما در غیبت صفت طرف گفته می‌شود. این جا دیگه آدم نمی‌گوید دروغ گفتم. می‌گوید اشتباه کردم اما آبرو برنمی‌گردد.

 

امروزه ارزان ترین کالا، آبروی مردم است.

مخصوصا با همین شبکه های مجازی. ما هم پخش می‌کنیم و مدت ها بعد معلوم می‌شود دروغ بوده.

 

عباد الرحمن آدم نمی‌کشند مگر به حق.

سوال بعدی که پیش می‌آید این است که آیا آدمکشی به حق هم داریم؟

بله! مثلا در جنگ.

یا بعضی مواردی که در اسلام حکم به اعدام شده.
مثلا کسی که عمل زنا مرتکب شد، اگر مجرد باشد شلاق می‌خورد؛ اما اگر متاهل باشد، چون شخصی به او اعتماد کرده ولی او خیانت ورزیده، سزای این زنای محصنه اعدام است.

 

یا کسی که بر امام عادل خروج و در جامعه اسلامی فتنه انگیزی کند حکمش اعدام است.

 

یا کسی که مرتد شود هم حکمش اعدام است.

درمورد ارتداد باید گفت خیلی ها فکر می‌کنند یک شخصی مسلمان بوده حالا تحقیق کرده و مسیحی شده، چرا او بکشند؟!

 

باید گفت مرتد دو نوع است: مرتد ملی و مرتد فطری.

اگر کسی دست از دین بردارد و جایی اعلام نکند و فقط به دین جدیدش عمل کند، کسی کاری با او ندارد.

اما هرموقع به اسلام دهن کجی بکند آن موقع حکمش اعدام است.

 

یکی نمی‌خواهد به مسجد بیاید خب نیاید. یکی می‌آید و جلوی ما شکلک درمی‌آورد. ارتداد هم همین است.

وقتی با اسلام مقابله کند حکمش اعدام است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید