تفسیر یک آیه از جزء ۱۷ – سوره حج آیه ۳۰

تفسیر یک آیه از جزء ۱۷ – سوره حج آیه ۳۰

یک مصداق مهم برای صحبت باطل، غنا است. عواقب دنیوی گوش کردن به غنا:

فايل صوتي : دانلود صوت

تفسیر یک آیه از جزء ۱۷ – سوره حج آیه ۳۰

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«… فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»

 

اجتناب کنید از تمام پلیدی ها و اجتناب کنید از صحبت باطل.

 

نکات:

هر سخنی که حق نباشد باطل می شود، مانند: دروغ، تهمت و…

 

یک مصداق مهم برای صحبت باطل، غنا است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«قول الزور هو الغنا»: قول زور اینجا به معنی غنا است.

 

غنا به موسیقی حرام گفته می شود.

 

غنا اگر خواننده نداشته باشد ۲ شرط آن را حرام می کند:

۱. انسان را از حالت طبیعی خود خارج کند.

۲. رقص آور باشد.

 

اگر غنا خواننده داشته باشد، علاوه بر دو شرط قبلی، ۲ شرط دیگر هم اضافه می شود:

۳. سخن باطل نباشد.

۴. برای آقایان گوش کردن به صدای خواننده زن حرام است.

 

در صفات عبادالرحمن خدا می فرماید: و آنها از غنا اعراض می کنند.

 

پیامبرصلی الله علیه و آله می فرمایند: «کان ابلیس اول من تغنی» ابلیس اولین کسی بود که غنا را شروع کرد.

 

عواقب دنیوی گوش کردن به غنا:

۱.بی تفاوت شدن نسبت به ناموس (بی غیرتی)

۲.مرگ ناگهانی

 امام صادق علیه السلام می فرمایند: «بیت الغنا با تؤمن فیه الفجیعه»

خانه ای که در آن غنا باشد، از مرگ ناگهانی در امان نخواهد بود.

 

در کتاب «آخرین پیامبر، اولین دانشگاه »دکتر پاکنژاد، از دانشمندی آلمانی نقل شده که میانگین سنی خواننده ها، ۴۱ سالگی است و اغلب به دلیل سرطان معده بوده است. (غنا بدن را از حالت طبیعی خارج می کند).

 

۳.«لا اجابة فیه الدعوة»: قبول نشدن دعا.

۴.«ولا یدخله الملک»: در آن مکان، فرشته ها وارد نمی شوند.

۵. سبب نفاق می شود. (کسانی که غنا گوش می دهند، کم کم منافق می شوند.)

۶.رفتن برکت از آن خانه.

۷. غنا، عامل زنا است.

 (بزرگترین جنایات بعد از گوش کردن به موسیقی اتفاق می افتاد.)

 

داستان جنایت خیابان گاندی: پسری به نام شاهرخ و دختری به نام سمیه در سن ۱۵سالگی عاشق یکدیگر می شوند. آنها در خانه ی دختر قراری گذاشتند و آن روز دست به جنایت عجیبی زدند….

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*