بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر صفحه 530 قرآن کریم

دانشگاه فردوسی مشهد

 

آیات ۲۸ تا ۴۹ سوره قمر صفحه ۵۳۰

خداوند بعد از اینکه داستان هر قوم و پیامبری را مطرح می‌فرمایند آیه «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» را تکرار می‌کنند، این آیه ۴ بار تکرار شده. بعد از اینکه داستان هر قوم تمام می‌شود آیه «فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي وَنُذُرِ» یا شبیه این آیه «…فَذُوقُوا عَذَابِي وَنُذُرِ» تکرار می‌شود اما کلیت به یک شکل می‌آید. «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ» و قطعا ما قرآن را آسان فرستادیم آیا کسی هست پند بگیرد؟

نکته: ۱- قرآن آسان و قابل فهم همگان فرستاده شده، هرکس به اندازه معرفت و سوادش از قرآن برداشت می‌کند در روایت داریم قرآن اعماقِ مختلفی دارد بعضی‌ها عمق ابتدایی بعضی‌ها عمق دوم بعضی‌ها عمق سوم را برداشت می‌کنند یا در روایتی دیگر آمده قرآن مثل اقیانوس است هرکس وارد آن شود چیزی بدست می‌آورد یعنی اگر کافری هم کنار قرآن بنشیند اگر بخواهد از ظاهر قرآن چیزی متوجه می‌شود مثلا خداوند در رابطه با جهنمی‌ها می‌فرمایند «…يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا» هرکس بشنود متوجه می‌شود یعنی کاش ما خاک بودیم اما کسی که معرفتش بالاست و با آیات و روایات در ارتباط است متوجه می‌شود که این آیات بَطنِ دیگری دارد امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: ابوتراب لقب حضرت علی علیه السلام است یعنی کاش ما پیرو علی علیه السلام بودیم، امام رضا علیه السلام می‌فرمایند قرآن برای تمام زمان‌ها جدید است و حرف نو دارد؛ یکی از چیزهایی که ما در رابطه با حضرت امام می‌گوییم این است که امام چند سال قبل از پذیرشِ صلح وصیت‌نامه نوشتند با این همه تغییرات و اتفاقاتی که افتاد وصیت‌نامه امام تغییر نکرد ما برای چند سال می‌گوییم این حالتِ عجیبی است حالا قرآن ۱۴۰۰ سال با این همه مخالفی که دارد هیچکس نتوانسته تغییرش دهد و برای همیشه هم حرف نو دارد همین معجزه است.

۲- وقتی خداوند می‌فرمایند «وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ…» ما قرآن را آسان فرستادیم پس ما هم باید طوری حرف بزنیم که قابل فهم باشد مثلا برای پند دادن دیگران کوتاه صحبت کنیم، متأسفانه بعضی‌ها ارزش و افتخار را در این می‌دانند که خیلی سنگین صحبت کنند یعنی فکر کردن که اگر نصفی از صحبت‌هایشان انگلیسی باشد این افتخار است یا بعضی از اساتید سرکلاس چیزهایی می‌گویند که نه به درد دنیای طرف و نه به درد آخرتش می‌خورد فقط به خاطر اینکه بفهمند مثلا در فرانسه درس خوانده است این بی‌تقوایی یک انسان و حق الناس است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید