تفسیر صفحه ۵۲۲ قرآن کریم – مسجد دانشگاه فردوسی مشهد

تفسیر صفحه ۵۲۲ قرآن کریم – مسجد دانشگاه فردوسی مشهد

تفسیر صفحه 522 قرآن کریم – مسجد امام رضا (علیه السلام) - دانشگاه فردوسی مشهد

فايل صوتي : دانلود صوت

تفسیر صفحه ۵۲۲ قرآن کریم – مسجد دانشگاه فردوسی مشهد

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر صفحه ۵۲۲ قرآن کریم

دانشگاه فردوسی مشهد

 

آیات ۳۱ تا ۵۱ سوره ذاریات صفحه ۵۲۲

بعد از اینکه فرشته‌ها بشارت فرزند به حضرت ابراهیم دادند گفتند «…إِنَّا أُرْسِلْنَا إِلَى قَوْمٍ مُجْرِمِينَ» ما به سوي قوم مجرم فرستاده شديم؛

نکته ۱- پیامبر اولوالعزم از تمام اخبار آگاه خواهد شد یعنی وقتی می‌خواهد عذاب قوم لوط بیاید فرشته‌ها اول به حضرت ابراهیم خبر می‌دهند چون پیامبر اصلی آن دوران حضرت ابراهیم است.

۲- حضرت لوط به چند دلیل بسیار مظلومی بوده یکی اینکه در تمام تبلیغی که انجام داد حتی یک نفر به او ایمان نیاورد تنها خودش و دو فرزندش بودند دوم همسرش هم به او ایمان نیاورد.

۳- «لِنُرْسِلَ عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِنْ طِينٍ» تا باراني از سنگ و گِل بر آنها بفرستيم؛ هیچ قومی به اندازه‌ی قوم لوط پَست نبودند به همین دلیل بیشترین و وحشناک‌ترین عذاب‌ها مال این قوم است یعنی جدا از اینکه صاعقه و باران گِل آمد این چهار فرشته، چهار طرفِ زمین را گرفتند و بالا بردند در روایت هست به اندازه‌ای زمین را بالا بردند که فرشته‌های آسمان صدای مرغ و خروس‌هایشان را می‌شنیدند آن زمان خدا دستور می‌دهد زمین را برگردانید و آنها در اعماق زمین فرو می‌روند؛ در روایت آمده هرکس به این عمل شَنیع دست بزند سه روز بعد از مرگش به قوم لوط ملحق خواهد شد که بعضی از فُقَها این روایت را روایت فِقهی گرفتند یعنی اگر بعد از سه روز قبر را بشکافید توی قبر نیست که إستنادش از چندین روایت است یکی قضاوتی که حضرت علی علیه السلام انجام می‌دهند: غلامی اربابش را می‌کُشد خلیفه اول یا دوم دستور می‌دهد او را اعدام کنید وسط راه حضرت علی را می‌بیند غلام می‌گوید این‌ها می‌خواهند من را اعدام کنند مقصر نبودم اربابم با من عمل شَنیعِ لواط را انجام داد من هم او را کُشتم، حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند تا سه روز صبر کنید بعد از سه روز دستور می‌دهند قبر را بشکافید زمانیکه قبر را می‌شکافند دیدند داخل قبر نیست آن زمان حضرت می‌فرمایند این شخص لواط انجام داده؛ لواط هم از لحاظ حد و هم گناه بدتر از زنا است، سیوطی در جامع الصغیر از پیامبر روایت می‌کند که قوم لوط به خاطر ده عملی که انجام می‌دادند عذاب شدند و اُمتِ من در آخر الزمان یکی به این ده تا اضافه می‌کنند و آن «إتیان النساء بعضهم بعضا».

۴- همسرانِ هیچ کدام از پیامبران گناه جنسی نداشتند مشکل همسر حضرت لوط خبرچینی بود مهمانی می‌آمد یا هرکسی وارد شهر می‌شد به مردم خبر می‌داد اینکه بعضی‌ها به همسر پیامبر چنین اتهامی می‌زنند دقت کنند.

۵- اوج انحراف همسر حضرت لوط شب عذاب اتفاق افتاد زمانیکه چهار فرشته خانه حضرت لوط آمدند به همسرش می‌گوید کسی متوجه نشود او هم بیرون می‌رود و خبر می‌دهد.

۶- ضرب المثلِ تَر و خشک با هم می‌سوزند اشتباه است، زمانیکه عذاب نازل می‌شود خداوند به حضرت لوط می‌فرمایند با کسانی که ایمان آوردند از شهر خارج شوید همسر ایشان هم با آنها بیرون می‌آید [خداوند در اینجا آزمونی می‌گذارد] می‌فرمایند زمانیکه عذاب نازل شد کسی پشت سرش را نگاه نکند به محض اینکه همسر حضرت لوط برمی‌گردد او هم عذاب می‌شود یعنی آخرین آزمونی است که خداوند می‌گذارد که این همسر هم برود وگرنه هیچ وقت تَر و خشک با هم نمی‌سوزند، یک زمانی زلزله یا سیل و امثال این‌ها است آنجا دیگر تَر و خشک معنا ندارد اما اگر عذاب الهی باشد هیچ وقت تَر و خشک با هم نمی‌سوزند مگر کسانی که نهی از منکر نکردند ظاهراً خداوند به حضرت شَعیب وحی می‌کند ۱۰۰ هزار نفر از قومت را عذاب می‌کنم حضرت شَعیب می‌فرمایند بدها را می‌دانم اما خوب‌ها را چرا؟ خداوند می‌فرمایند چون آنها گناه را دیدند و هیچی نگفتند؛ هنگام نازل شدن عذاب چند گروه هستند که آنها هم عذاب می‌شوند:

۱- کسانی که به گنهکارها خیلی نزدیک هستند ۲- کسانی که نهی از منکر نمی‌کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*