بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر صفحه 491 قرآن کریم

بازار جنت مشهد

 

سوره زخرف آیات ۳۳ – ۲۳

جایگاه آیات قرآن نه توسط خلیفه سوم و نه حضرت علی علیه السلام صورت گرفته بلکه به وسیله خدا و دستور خداوند است.

چرا در این صفحه مسائل متفاوت آمده؟

قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُم بِأَهْدَىٰ مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَيْهِ آبَاءَكُمْ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُم بِهِ كَافِرُونَ
[ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺷﺎﻥ] ﮔﻔﺖ: «ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻣﻦ ﺁﻳﻴﻨﻲ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﺨﺶ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﭘﺪﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻳﺎﻓﺘﻴﺪ، ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭم؟» ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻛﺎﻓﺮﻳﻢ.»

خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: اینها به دلیلی باتو مخالفت می‌کنند اگر از اینها سوال کنی که اگر یک دلیل قانع کننده آوردم آیا به حرف من گوش می دهید، می گویند نه چون پدران ما حرف دیگری می زدند.

در ادامه خداوند داستان حضرت ابراهیم علیه السلام را بیان می فرماید یعنی مگر ابراهیم علیه السلام پدر شما نبود؟ شما خودتان را از نسل حضرت ابراهیم علیه السلام می دانید. مگر ابراهیم با پدرش مخالفت نکرد شما هم مخالفت کنید.

ویژگی منحصر به فرد حضرت ابراهیم علیه السلام این است که تمام ادیان خودشان را پیرو حضرت ابراهیم علیه السلام می‌دانند.

وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ.
ﻭ ﺁﻥ [ﻛﻠﺎم ﺗﻮﺣﻴﺪ] ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﺴﻞ ﻫﺎﻱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ، ﺳﺨﻨﻰ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.

این آیه ۲ جور معنا می شود:
۱. یا حضرت ابراهیم علیه السلام طوری بچه‌ها را تربیت کرده بود که تا روز قیامت اینطور بودند. چون حضرت ابراهیم علیه السلام خیلی دعا می کرد.

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ما و پیامبر صلی الله علیه و آله ثمره دعای حضرت ابراهیم علیه السلام هستیم.

۲. یا خدا این کلمه را در نسل ابراهیم قرار داد که تمام پیامبران بعد از حضرت ابراهیم علیه السلام از نسل ایشان هستند.

بسیاری از شریعت ادیان توسط حضرت ابراهیم علیه السلام انجام شد مانند حج.

حضرت ابراهیم علیه السلام با پدرش مخالفت می‌کرد چون بر خلاف چیزی بود که خداوند می فرمود.

خداوند به پیامبر دلگرمی می دهد که اگر تو را تکذیب کردند ابراهیم علیه السلام را هم تکذیب کردند.

أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا.
ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ [ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ] ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﻣﺎ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ. ﻭ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﻴﺮﻧﺪ.

بعضی می‌گویند فاصله طبقاتی را خدا قرار داده است. اینها به قسمت دوم آیه دقت نمی کنند.

خداوند می فرماید: ما این کار را انجام دادیم. لازمه شکل گیری اجتماع تغییرات طبقاتی است. این اوج عدالت است. کسی که مسئولیتش بالاتر است حقوقش بالاتر است البته نه این حقوق های نجومی.

وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ.
ﻭ ﺍﮔﺮ [ﺑﻴﻢ ﺁﻥ] ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﻳﻜﭙﺎﺭﭼﻪ [ﻛﺎﻓﺮ] ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ [ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ] ﺭﺣﻤﺎﻥ، ﺳﻘﻒ ﻫﺎ ﻭ ﻧﺮﺩﺑﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻭﻧﺪ.

فکر نکنید چون وضعیت مادی تان خوب نیست دینتان بر حق نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید