بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر صفحه ۴۴۸ قرآن کریم
دانشگاه فردوسی مشهد
آیات ۵۲ تا ۷۶ سوره صافات صفحه ۴۴۸
در آیه ۵۰ خداوند میفرمایند «فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ» بهشتیان دور هم مینشینند و با هم صحبت میکنند؛ یعنی دور هم نشستن مؤمنین و صحبت بدون گناه یک نعمتِ بسیار عالی است، یکی از آنها میگوید «قَالَ قَائِلٌ مِنْهُمْ إِنِّي كَانَ لِي قَرِينٌ» در دنیا دوستی داشتم که میگفت «يَقُولُ أَإِنَّكَ لَمِنَ الْمُصَدِّقِينَ» آیا تو واقعا قیامت را قبول داری؟ «أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَدِينُونَ» آیا مُردیم و استخوانهای ما پوسیده شد پاداش و کیفری داریم؟ سپس به دوستان بهشتیاش میگوید «قَالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ» آیا شما اطلاع داريد او کجاست؟ «فَاطَّلَعَ فَرَآهُ فِي سَوَاءِ الْجَحِيمِ» ناگهان او را در وسط جهنم ميبيند؛
معمولا به جایی سَوَاءِ میگویند که وسط باشد، «قَالَ تَاللَّهِ إِنْ كِدْتَ لَتُرْدِينِ» قسم به خدا نزدیک بود که ما را فریب بدهد «وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّي لَكُنْتُ مِنَ الْمُحْضَرِينَ» اگر فضل و نعمت خدا نبود حتماً از احضارشدگان بودم؛ نکته: تبلیغ کافر بیشتر از مؤمن است البته امر طبیعی است چون همیشه دفاعِ از اسلام و انقلاب سختتر است کسی که شبهه میاندازد کاری ندارد اما دفاع کردن سخت است مثلا میگویند کعبه را در قلب همسایه یتیمت پیدا کن نه در بین اعراب یا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، ریشهی این که خیلیها ضد انقلاب میشوند به خاطر راحت طلبی است حالِ دفاع ندارد الان محبوبترین آدمها کسانی هستند که ضد انقلاب هستند مثلا میگویند شهدا که انسانهای خوبی بودند تربیت شدهی زمان شاه هستند جوانهای زمان انقلاب همه معتاد هستند اولاً هیچ کس نمیگوید آدم کُشترین پادشاه شاه بود همهی جوانها را کُشت دوماً شهدا هم در انقلاب شکل گرفتند امام و مسجد آنها را تربیت کرد سوماً چه کسی گفته اگر الان جنگ شود ما شهید همت نداریم؟ شهدای مدافع حرم رفتند که نشان دهند خروجیهای انقلاب خیلی بصیرتِ ویژهای دارند عیار طلای شهدای مدافع حرم مثل شهید متوسلیان بود که وسطِ جنگ به فکر قدس و فلسطین و لبنان هم هستند؛
بهشتیها میگویند «إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولَى وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ» آیا دیگر نمیمیریم و عذاب نمیشویم؟ عذاب نمیشویم چند معنا دارد
۱- ما در دنیا از دست آنها خیلی عذاب کِشیدیم آیا سختیهایی که چشیده بودیم دیگر تمام شد
۲- چه بسا بهشتیها در جهنم هم بودند که میگویند آیا ما دیگر عذاب نمیشویم؟ چون در قرآن آمده «…إِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا…» همهی شما وارد جهنم میشوید پُل صراط داخل جهنم است نه بالای جهنم یعنی همه باید از جهنم رد شوند جهنم برای بعضیها قرارگاه است برای بعضیها گذرگاه است
۳- چون آنها در دنیا خیلی رنج دیدند این عذاب میتواند به معنی رنج هم باشد «الدُّنيا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ» «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» انسان در سختی است بهشتیها میگویند یعنی این سختیها دیگر تمام شد؟ بهشت را بدون سختی به کسی نمیدهند انسان باید سختی بکشد.