بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر صفحه ۴۴۴ قرآن کریم
دانشگاه فردوسی مشهد
آیات ۵۵ تا ۷۰ سوره یس صفحه ۴۴۴
خداوند میفرمایند «إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِالْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ» قطعا اصحاب بهشت امروز به حالت نشاط مشغول هستند یعنی هیچ وقت چه در دنیا و چه در آخرت بیکاری نیست، در آخرت هم مشغول هستند اما به نشاط و لذت؛ جَنت به معنای بهشت و به جایی که انسانهای مجنون جمع میشوند جِنت میگویند، فاکهه یعنی میوه، زمانیکه انسان میوه میخورد لذت خاصی دارد فَاكِهُون هم همان لذت است یعنی خداوند میفرمایند بهشتیها لذت ویژهای دارند که ما در دنیا به آن لذت نمیرسیم،
لذتهای دنیا یا مقطوع یا ممنوع است یعنی یک لذتهایی ممکن است حلال هم باشد ولی ممنوع است و یک لذتهای با هم بودن فرصتشان زود تمام میشود یعنی لذتهای دنیا زود تمام میشوند که خداوند در آیهی ۶۸ به آن اشاره میکنند « وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَكِّسْهُ فِي الْخَلْقِ…» زمانیکه عمر انسان طولانی شود یک تغییری در خلقتش ایجاد میشود، شاید خداوند میخواهند به این بحث اشاره کنند که لذتهای دنیایی زمانی که پیر میشوید از شما گرفته میشود برخلاف آن چیزی که انسان در ذهن دارد که پیرها باید در مسجد باشند اینجوری نیست اگر کسی در جوانی چیزی پسانداز نکرده باشد در پیری هم چیزی ندارد یا اینکه در رابطه با نماز شب بعضیها میگویند اگر بیدار شویم نماز شب میخوانیم، چقدر انسانها نیمههای شب بیدار هستند و نماز شب نمیخوانند یعنی شرط فقط بیدار بودن نیست اگر در جوانی به نماز شب عادت کرد در پیری هم این عادت میماند؛
«هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ» آنها با همسرانشان در زير سايهها بر تختها تكيه مىزنند، ظِلَال به معنی سایه است، در قرآن ظَلَلَ به صورت ۴ نوع آمده ۱- «… وَلَا الضَّالِّينَ» یعنی گمراهی ۲- ذَلَّ «… وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ…» عزت و ذلت دست خداست ۳- « فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا…» شیطان آدم و حوا را لغزاند به معنی لغزاندن ۴- شما میگویید مقام معظم رهبری مدظله العالی یعنی سایهی ایشان روی سر ما مستدام باشد، ممکن است سوال شود که آیا در بهشت آفتاب است که اینها در سایه باشند؟ نعمتهای بهشتی را با عقل خود نمیتوانیم حساب کنیم خداوند چیزهایی که ما در دنیا لذت میبریم را به عنوان نمونه بیان میکنند مثلا خداوند میفرمایند «وَطَلْحٍ مَنْضُودٍ» در بهشت به آنها موز میدهیم چون موز در این دنیا میوهای بوده که از آن لذت میبردند خدا این را بیان میکنند، «… عَلَى الْأَرَائِكِ…» تخت نوعروسها را أریکه میگویند خداوند میفرمایند «مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ» آنها روبروى هم بر تختها تكيه دادهاند مُتَکِئین به معنای اعیانی بودن و استقرار است یعنی قرار است ماندگار شود، «لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُمْ مَا يَدَّعُونَ» برای آنها میوههایی است فَاكِهَةٌ نکره است یعنی همه نوع میوه و هر چیزی که بخواهند برای آنها آماده میکنیم؛ اینها نعمتهای ظاهری بود خداوند یک نعمت روحی و معنوی هم بیان میکنند «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» از جانب خدا بر آنها سلام میکنند؛ این بالاترین نعمت است خداوند میفرمایند در جهنم «… لَعَنَتْ أُخْتَهَا…» آنها همدیگر را لعنت میکنند یا اینکه خدا به آنها نگاه نمیکند اینها عذاب روحی است؛ عذاب روحی بدتر از عذاب جسمی است همانطور که نعمت روحی خیلی بهتر از نعمت جسمی است «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ» خداوند به آنها سلام میکند.
بدون دیدگاه