ویژگی‌های مشترک دشمنان حسینی و مهدوی – جلسه ۱

ویژگی‌های مشترک دشمنان حسینی و مهدوی – جلسه ۱

             دسته مناسبتي : محرم و صفر   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   /  اصول اعتقادی و عبادی   /  جهاد و دشمن شناسی   /  ولايت (امام شناسی، ولايت فقيه)   / 

             دسته زماني : سال 1395   / 

ویژگی‌های مشترک دشمنان حسینی و مهدوی - جلسه1 - با موضوع : دنیاطلبی

جدال حق و باطل

اگر حدود ۱۳۵۰ سال پیش حسین ابن علی (علیه السلام) با آن وضع به شهادت رسیدند، بیانگر جدال حق و باطل است؛ امروز نیز که امام زمان (عج) ظهور کنند، همین جریان خیر و شر اتفاق خواهد افتاد چون در تاریخ همیشه حسینیان و یزیدیانی بوده اند؛ اما متاسفانه برخی شیعیان فکر می‌‌کنند این شخصیت‌ها‌ی شر همانند یزید و شمر و حرمله در تاریخ جا مانده اند، و ممکن است بعد از ظهور امام زمان(عج) در شناخت دشمن دچار مشکل گردند.

روایت مهم امام صادق (علیه السلام): «بنی امیه یادگیری ایمان را برای مردم آزاد گذاشتند، اما یادگیری شرک را ممنوع کردند تا هر وقت خواستند مردم را به شرک دعوت کنند، هیچ مشکلی برایشان نباشد»[۱]. این مسئله در دنیای امروز به این صورت است که می‌‌گویند هر چه می‌‌خواهید برای امام زمان (عج) دعا کنید اما برای شناخت دشمنان اجازه نمی‌‌دهند.

عدم دوستی با دشمنان و علت این امر:

در آیات ۱۱۸ تا ۱۲۰ سوره آل عمران، خداوند می‌‌فرمایند:

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ» ای کسانی که ایمان آوردید، از دشمنان خود دوست نگیرید که در ضربه زدن به شما درنگ نمی‌‌کنند. دشمن شما همیشه دوست دارد شما در رنج باشید.

«قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ» اون چیزی که به زبان می‌‌آوردند خیلی بزرگه ولی آنچه که در قلب دارند خیلی بیشتر است.

«قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» نشانه‌ها ‌را بیان کردیم باشد که فکر کنید.

«هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ» شما آنها را دوست گرفتید ولی آنها شما را دوست ندارند!

خشم و نفرت دشمنان از شما:

«وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا» وقتی شما را می‌‌بینند میگویند ایمان آورده ایم

«وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ» و وقتی در خلوت می‌‌روند انگشتشان را از خشم در دهان می‌‌گیرند

 «قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ» ای پیامبر بهشان بگو بمیرید از این خشم و نفرت.

رمز موفقیت در برابر دشمنان:

«إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا» اگر صبر کنید و تقوا پیشه کنید، دشمن هیچ غلطی نمی‌‌تواند انجام دهد.

کار دشمن امروزی ما:

زینت دادن دنیا در چشم مردم، کار دشمن است. همانطور که کار دشمنان امام حسین (علیه السلام) هم بود. مردم دنیا طلب را می‌‌بینید که در مقابل امام حسین (علیه السلام) و حضرت علی (علیه السلام) قرار می‌‌گیرند.

از مهم ترین ریزش‌ها‌ی تاریخ، زبیر بود.

زبیر شخصیت کمی نبود؛ او پسر عمه پیامبر، برادر زاده خدیجه، پنجمین نفری بود که مسلمان شد.

عمویش با دود به خاطر اسلام شکنجه‌اش می‌‌داد. وی دو بار هجرت کرد ۱٫ حبشه ۲٫ مدینه

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «لکل نبی حواری و حواری الزبیر».[۲] هر پیامبری یک یار نزدیک دارد و یار نزدیک من هم زبیر است.

در اغلب جنگها و تمام غزوات شرکت کرده بود. ایشان از جمله افرادی بودند که در جنگ احد پیامبر را تنها نگذاشتند.

همچنین در زمان حضرت علی (علیه السلام)، در خانه امام علی (علیه السلام) در هنگام تعیین خلیفه اول تحصن کرد و بر روی سران سقیفه شمشیر کشید.

اولین نفری که بعد از عثمان با علی (علیه السلام) بیعت کرد، زبیر بود. وی تنها نفری بود که در شورای ۶ نفره به علی (علیه السلام) رای داد.

او در دفن مخفی حضرت زهرا (س) شرکت کرده بود. همچنین حضرت زهرا (س) در جمله اول وصیتنامه خود ایشان را به عنوان شاهد گرفتند.

اما همین زبیر با این خدمات، آغازگر جنگ با امام زمان خود و بین دو گروه مسلمین شد.

دلایل انحراف زبیر با آن همه خدمات

 خداوند در قرآن فرموده اند: «إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ»[۳] بدانید فرزندان و اموال شما وسیله آزمایش هستند.

که زبیر هم در فرزند و هم در مال دنیا شکست خورد.

فتنه فرزند زبیر

حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: «الزبیر منا اهل البیت»[۴] زبیر از ما اهل بیت است، که این جمله فقط در مدح سلمان در تاریخ گفته شده است؛

تا زمانی که فرزند نحس زبیر عبدالله بزرگ شد.

وقتی زبیر خواست جنگ با امیرالمومنین (علیه السلام) را ترک کند، عبدالله به او گفت: من خجالت می‌‌کشم که تو پدر منی.

فتنه مال زبیر

در دوران خلیفه دوم و سوم زبیر مسئولیت‌ها‌یی گرفته بود، که او را از انقلابی بودن انداخت. دارایی او در زمان مرگش حدود ۵۲ میلیون درهم (چند هزار میلیارد الان) بود و هزار کنیز و اسب داشت.

طلحه هم به همین گونه بود، ایشان معروف به شجاعت و سخاوت بود و پیامبر (صلی الله علیه و آله) در برخی جنگ‌ها ‌که می‌‌رفتند وی را جانشین خود می‌‌کردند یا ایشان را برای خبر گرفتن از سپاه دشمن می‌‌فرستادند، چون انسان امینی بود و همچنین بعد از مرگ خلیفه سوم با حضرت امیر (علیه السلام) بیعت کرد؛ اما همانند زبیر دنیاطلب شده بود و در زمان مرگش، هزار پوست گاو که در هر کدام ۳۰۰ رتل طلا بود داشت.

این داستان در طول زمان شامل حال تمام دشمنان اهل بیت (علیه السلام) بوده است؛ عمرسعد نیز همین گونه به دام افتاد. عمر سعد انسان بدی نبود. عمر فقط حکومت می‌‌خواست. همه او را از جنگ با امام حسین (علیه السلام) منع کردند، اما او گفت: بهشت شما نسیه است و این بهشت نقد است (حکومت ری) و با امام (علیه السلام) جنگید و حتی به حکومت ری هم نرسید.

مصرف گرایی، حربه دشمن امروز

دشمن ما امروز، همه مردم را (و به خصوص مردم کشور ما را) به دنیاطلبی و مصرف گرایی بی حد و حصر دعوت می‌‌کند. این افراد که تمام هم و غمشان دنیا است، در برابر هر حقی قرار خواهند گرفت. در کشور شیعه امام زمان (عج)، بیشترین اسراف صورت می‌‌گیرد، بطوریکه مصرف آب در ایران دو برابر میانگین دنیا، گاز و برق سه برابر میانگین دنیا، تلفن چهار برابر میانگین دنیا، سوخت، شش برابر میانگین دنیا و نان نیز، شش برابر میانگین دنیا (با وجود این همه روایات برای اکرام نان و حتی نبریدن نان با چاقو) است.

این کار دشمن در همه زمینه‌ها ‌است. مصرف گرایی خطری است که در آن دوران اتفاق افتاد و الان هم در حال تکرار است.

در قرآن در سوره اسراء آیه ۲۷ آمده است: «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» اسراف کاران برادران شیاطین هستند.

 

[۱] الكافی، ثقة الاسلام كلینی، ج ۲، ص ۴۱۵؛ بحارالأنوار،مجلسی،ج۱۲،ص۳۷۵

[۲] ابن أبی‌الحدید، عبد‌الحمید، شرح نهج‌البلاغة، محقق و مصحح:ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج ۱، ص ۲۲۶

[۳] تغابن، ۱۵

[۴] نهج البلاغه، حمکت ۴۵۳

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*