شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۴

شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۴

             دسته مناسبتي : دوره های آموزشی   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   /  جهاد و دشمن شناسی   /  حكومت اسلامي (جمهوري اسلامي و ...)   /  ولايت (امام شناسی، ولايت فقيه)   / 

             دسته زماني : سال 1397   / 

سلسله جلسات شرح بیانیه گام دوم – جلسه 4

فايل صوتي : دانلود صوت

شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۴

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله جلسات شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۴

مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد

 بحثمان در ادامه پیام بسیار مهم مقام معظم رهبری خطاب به جوانان در رابطه با گام دوم انقلاب بود .

امشب دو فراز دیگر گام دوم را می­خواهم بگویم.

«برای همه‌چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب  دینی از این قاعده مستثنا است؛ آنها هرگز بی‌مصرف و بی‌فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه‌ی عصرها با آن سرشته است. آزادی، اخلاق، معنویّت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره‌ای بدرخشد و در دوره‌ای دیگر افول کند. هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم‌اندازهای مبارک دل‌زده شوند. هرگاه دل‌زدگی پیش آمده، از روی‌گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقّق آنها.»

حضرت آقا می­فرمایند: “همه چیز تاریخ مصرف دارد ، یکی از چیز هایی که تاریخ مصرف ندارد شعار های انقلاب است.”

چرا؟ خود حضرت آقا دلیلش را مطرح می­فرمایند: زیرا فطرت بشر در همه عصر ها با آن سرشته است؛ یعنی اهداف و آرمان و شعار های این انقلاب تماما فطری است. چون اسلام فطری است. دستوری که اسلام می­دهد یک دستور کاملا فطری هست. یعنی همه فطرت ها این را قبول می­کنند.

چند روز پیش مسئول سیاسی سفارت ژاپن در ایران پیش ما آمدند . ما به ایشان گفتیم دینت چیست و گفتند من دین ندارم و بودایی هستم، به ایشان می­گفتیم ما دینمان این حرف ها را می­زند و می­گفت دین شما خیلی خوب است . می­گفت ما از وقتی آمدیم ایران و با اسلام شما آشنا شدیم، دیدیم این ها همان چیز هایی است که عقل ما هم همین را می­گوید. بعد ایشان می­گفتند به جز این جریان های خاصی که ما جلوی استکبار می­ایستیم ، می­گفتند این به چه معناست.

شعار های انقلاب چه چیز هایی هست که تاریخ مصرف ندارد و فطری هست.

حضرت آقا هشت نمونه مطرح میفرمایند:

۱ – آزادی ، ۲ – اخلاق ، ۳ – معنویت ، ۴ – عدالت ، ۵ – استقلال ، ۶ – عزت ، ۷ – عقلانیت ، ۸ – برادری

این هشت مورد را مقام معظم رهبری مطرح می­فرمایند به عنوان اصول انقلاب اسلامی و اصول جمهوری اسلامی .

«هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره ای بدرخشد و در دوره ای دیگر افول کند . هرگز نمیتوان مردمی را تصور کرد که از این چشم اندازهای مبارک دل زده شوند.»

یعنی هیچ کس از این هشت مورد که گفتیم و از آرمان های نظام دل زده نمیشود و هیچ وقت تاریخ اتفاق نمی افتد که یک نفر بگوید شعار های انقلاب اسلامی مثلا مال چهل سال پیش بود، مال صد سال پیش بود. اصلا این اتفاق نخواهد افتاد.

ممکن است یک سوال پیش بیاید که چرا بعضی از مردم دل زده شده اند. یعنی به آرمان هایی که داشتند دل زده شدند؟ حضرت آقا اشاره می­فرمایند «هر گاه دل زدگی پیش آمده، از روی گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها.»

حالا ما می­خواهیم شعارهای انقلاب را که حضرت آقا گفتند بحث کنیم. فرمودند شعارهای جهانی این انقلاب. شعارهایی که فطری است، شعارهایی که بدون تاریخ مصرف است، شعارهایی که دل زدگی ایجاد نخواهد کرد؛ مگر عملکرد مسئولین.

عملکرد مسئولین هست که برای مردم دل زدگی ایجاد می­کند و نه شعار های نظام. این هشت شعار را یک بار دیگر بگوییم و بگوییم چه اتفاقی در دوران های مختلف این چهل سال افتاد که نسبت به این شعارها بعضا دل زدگی پیدا شد.

اولین موردی که حضرت آقا می­فرمایند آزادی است: در کدام مقطع چهل ساله جمهوری اسلامی بود که آزادی از مردم سلب شد؟ در مقاطع ابتدایی انقلاب اسلامی. در آن دوران یک مشت انسان های کج فهم بودند، یک مشت انسان هایی بودند که نه از انقلاب چیزی متوجه می­شدند و نه از اسلام چیزی متوجه می­شدند ، آزادی را از مردم سلب می­کردند.

آنها در خیابان می­رفتند و اگر خانمی موی سرش بیرون بود، موی سرش را با قیچی می­زدند، اینها کسانی بودند که توی خیابان اگر خانمی بی حجاب می­دیدند با پونز روی پیشانی اش می­زدند! این دل زدگی ایجاد کرد . گفتند اگر انقلاب این است و اسلام این است ما نخواستیم. حالا بماند این آقایی پونز میزد ( به نام اکبر پونز ) خودش در بغل گوگوش و امثال اینها بعد از سال ۸۸ عکساش هم آمد!

ما هیچ وقت در این چهل سال ندیدیم که این طیف درست حرکت کنند. یا این طرف بودند و یا آن طرف، یا یک دورانی بغل آمریکا بودند و یا یک دورانی می­گفتند آقا باید با آمریکا وارد جنگ مسلحانه بشویم.

دومین مورد اخلاق و معنویت؛ در یک دوران هایی بعضی از مسئولین ما شعارشان این شد که از اخلاق و معنویت فاصله بگیرند.

تمام شعارها این شد که ما چه کار به اخلاق و معنویت داریم.روز به روز در این بحث وضع خراب تری شد.

عدالت یک مورد دیگری است که حضرت آقا می­فرمایند. یک دورانی ما یک مسئولی داشتیم که شعارش عدالت بود، اما چون این مسئول ما از ولایت فاصله گرفته بود و معنای دقیقی از عدالت را متوجه نمیشد دل زدگی به نام عدالت درست کرد. یا مثلا در دورانی داشتیم یک رئیس جمهوری اعلام کرد و گفت اجتناب ناپذیر است که ضعفا و مردم بعضا زیر چرخ لیبرالیسم و زیر چرخ سرمایه داری له نشوند. الان هم میگویند زیر چرخ توسعه بعضی ها باید له شوند.

شعار بعدی استقلال است؛ ما در یک دوره چهل سالگی مان استقلال از بین رفت، از یک کنار هر چه لایحه استعماری بود قبول شد. یعنی هر لایحه ای آمد قبول شد. بدون اینکه بعضی از مسئولین بخوانند. (مثلا می­خواست لایحه ۲۰۳۰ باشد تصویب می­شد، میخواست لایحه دفاع از حقوق زن باشد تصویب می­شد)

ببینید از یک کنار هر چه لایحه آمد، مسئولین نگفتند که چرا؟ و برای چه؟ و کاملا قبولش کردند.

مورد بعدی عزت است؛ دوران هایی ما داشتیم که عزت از بین رفت. حالا می­خواهد یک دورانی باشد مثل سلفی حقارت باشد یا میخواهد دوران هایی که صحبت بعضی از مسئولین پیرامون بی عزت کردن و زانو زدن در مقابل بیگانگان باشد. مورد بعدی عقلانیت است؛ عقلانیت یکی از شعارهای انقلاب است. شعار انقلاب یک شعار کاملا عقلایی است . این شعار انقلاب هستش که همه جا را فرا می­گیرد.

شما می­بینید برخورد های ایران یک برخورد های کاملا عقلایی در مواجهه با تمام جریان های دنیا است.  جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی نه افراط و نه تفریط داشت و کاملا عقلانی جلو رفت. شما نگاه کنید در حال حاضر تأثیر گذاری ایران در منطقه و جهان به چه شکل است؛ ما هر وقت از بحث عقلانیت فاصله گرفتیم ضربه اش را خوردیم . و برادری؛ نمونه اش مناظرات انتخابات سال ۸۸ . آن روحیه برادری را گرفت.

 من روز بعد مناظره تند و تیزی که بین رئیس جمهور و طرف مقابلش برگزار شد، یعنی روز ۱۴ خرداد در یکی از حوزه های علمیه سخنرانی داشتم (بعضی از حوزه های علمیه ۱۴ خرداد تعطیل نیستند) بچه حزب اللهی ها خیلی از مناظره خوششان آمده بود و من در آنجا این جمله را گفتم که سرآغاز بی احترامی به مسئولین از این مناظره شروع خواهد شد و این اتفاق افتاد تا قبل از این مسئولین انقلاب اسلامی یک جایگاهی داشتند که بعد از مناظره سال ۸۸ آن جایگاه و احترام از بین رفت و اصلا صلاح براین نبود که اسم افراد بیاید.

بله اینکه آدم در مقابل ظلم بایستد و ظلم ستیز باشد و عدالت محور باشد و بگوید چرا اختلاس و حقوق نجومی است، اینها همه اش سر جای خودش است . اما اگر بیاییم یک ادعایی بکنیم و هیچ وقت هم نتوانیم آن را ثابت بکنیم. و یا آن یکشنبه سیاه مجلس که قرار بود برادری و برابری باشد ، یک فیلمی از یک شخص در مجلس بگذاریم و آبروی شخص را ببریم و بعد مشخص شود که این فیلم سندیت داشته یا خیر.

و این نتیجه اش دل‌زدگی می­شود و نتیحه اش این می­شود که مردم نسبت به نظام اسلامی بد بین بشوند . عملکرد مسئولین مستقیما اثر میگذارد روی اینکه مردم نسبت به نظام اسلامی دل زده بشوند . یعنی اگر یک حقوق نجومی اتفاق افتاد مطمئن باشید از این طرف هم دل زدگی از نظام اسلامی اتفاق می­افتد.

یعنی از ایستادن روی استقلال و برادری و عزت کسی دل زده نشد ، بلکه از اینکه اینها را کنار گذاشتیم دل زدگی اتفاق افتاد.

از ایستادن روی عدالت دل زدگی ایجاد نشد؛ بلکه وقتی عدالت را گذاشتیم کنار دل زدگی ایجاد شد.

حضرت آقا در فراز بعد جمله ای می­فرمایند که به این فراز مربوط هست “انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده ، همواره دارای انعطاف و آماده ی تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدید نظر پذیر و اهل انفعال نیست.” یعنی اگر ایرادی باشد قبول می­کند اما تجدید پذیر نیست؛ اینکه بگوییم انقلاب اسلامی آرمان هایش اشتباه بوده اصلا اینطور نیست. حالا ایراد های جمهوری اسلامی چه چیز هایی بود. که حضرت آقا خودشان در اول سال در حرم به آن اشاره می­کنند.

فرمودند بعضی از مسئولین ما در گوشه و کنار کشور به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه داخلی و این هم خطای بزرگی است. شما ملاحظه کنید همین سیاست جمعیتی غربی ها  که فرزند کمتر و زندگر بهتر سیاست اروپایی است، سیاست غربی است. خودشان هم عمل کردند و امروز دچار مشکل هستند و دارند جایزه میدهند که خانواده ها فرزند دار بشوند. می­خواهند جبران کنند عقب ماندگی را و فایده هم ندارد. این سیاست و نسخه غربی را بعضی قبول کردند.

 ما چند سال قبل اصرار کردیم و در سخنرانی و جلسات خصوصی با مسئولین گفتیم که موانع تولید نسل را بردارید . مسئولین هم قبول کردند و تصدیق کردند حرف ما را، منتهی در مدیریت های میانی متأسفامه موانعی وجود دارد . آن چنان که باید و شاید به این نسخه اسلامی که ( تناکحوا ، تناسلوا ) عمل نمی­کنند اما به نسخه غربی عمل می­کنند ، این یکی از موانع پیشرفت ما است.

حضرت آقا یکی از موانع پیشرفت را نسخه های غربی اعلام می­کنند. غرب یک نسخه ای می­دهد و مسئولین هم قبول می­کنند. که می­بینید در طول این چهل سال، اتفاقات مختلف افتاد مثلا اشتباه کرد و اشتباهش را سریع درست کرد. 

مثلا یکیش سند ۲۰۳۰ بود؛ که حکم حکومتی آمد و مجبور شد برداشته بشود؛ حضرت امام هم در جاهای مختلف میفرمایند من اشتباه کردم. مثلا می­گویند من اشتباه کردم به این آقایون ملی و مذهبی اعتماد کردم. ایشان می­گویند اینها اول خودشان را مؤمن و مقید نشان می­دادند و من هم اعتماد کردم . امام می­فرمایند ایراد من این بود که علم غیب نمی­دانستم.

«انقلاب اسلامی همچون پدیده ای زنده و با اراده ، همواره دارای انعطاف و آماده ی تصحیح خطاهای خویش است ، اما تجدید نظر پذیر و اهل انفعال نیست . به نقد ها حساسیت مثبت نشان می­دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی عمل می­شمارد»

دانشجویی در ماه مبارک رمضان مقابل عالی ترین مقام مملکت می­ایستد و از سر تا پا انتقاد می­کند و حضرت آقا می­فرمایند فکر نکنید من از گفتن این حرف ها ناراحت می­شوم بلکه از نگفتن این حرف ها ناراحت می­شوم.

هشدار به صاحبان حرف های بی عمل؛ کسانی که ادعا می­کنند ما قبول می­کنیم اما می­بینیم کسی جرأت نمی­کند به آنها انتقاد کند.

«اما به هیچ بهانه ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی­گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام سازی ، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی­شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی­بیند ، بلکه از نظریه ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می­کند.»

قلّه بیان حضرت آقا همین جمله است، ما موقعی که انقلاب اسلامی کردیم و بعد از آن نظام اسلامی شکل گرفت یعنی قانون اساسی شکل گرفت، بعضی ها گفتند کار انقلاب اسلامی بس است و از این به بعد قوانین باید جاری شود.

حضرت آقا در دیدار جمعی از دانشجویان در تاریخ ۷ / ۳ / ۹۷ می­فرمایند: در مجموعه انقلاب از اول انقلاب یک تفکر غلطی وجود داشت و آن این بود که انقلاب تا وقت تشکیل نظام است، وقتی که نظام تشکیل شده بود و نهاد ها و مقررات و دیوان سالاری مستقر شد دیگر انقلاب برود دنبال کارش. دیگر کاری به انقلاب نداریم. انقلاب را هم معنا می­کردند به تنش، دعوا، سر و صدا و کارهای غیر قانونی، یک چنین تفکری برای امروز نیست و از روز اول انقلاب چنین تفکری وجود داشت. این تفکر غلط است و انقلاب مراحلی دارد، آنچه از اول انقلاب در سال ۵۷ اتفاق افتاد مرحله اول انقلاب بود یعنی انفجار در مقابل نظام غلط باطل طاغوت و ایجاد یک نظام جدید بر مبنای آرمان ها و ارزش های نو با تعابیر نو و مفاهیم نو. این مرحله اول انقلاب بود و بعد در مرحله دوم این نظام بایستی ارزش ها را محقق می­کرد. انقلاب تمام نمی­شود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، انقلاب متوقف نمی­شود ، یک سیرورتی وجود دارد.

سیرورت یعنی شدن ، شدن دائم و تحویل دائمی در مسیر انقلاب . یک سیرورتی دائمی وجود دارد که این سیرورت دائمی به تدریج آن آرزو های بزرگ و آن ارزش های والا را و آن آرمان ها را در جامعه تحقق میبخشد.

چون ما هنوز به تمام اهدافمان نرسیدیم کماکان انقلاب باید حرکت کند تا به تمام اهدافش برسد. ما انقلاب کردیم بعد نظام اسلامی تشکیل دادیم و مردم رأی دادند و شد جمهوری اسلامی اما هنوز به دولت اسلامی نرسیدیم. وقتی به دولت اسلامی رسیدیم گام بعدی جامعه اسلامی است . وقتی به جامعه اسلامی رسیدیم باید به تمدن نوین اسلامی برسیم که ان شاءالله آن زمان زمان ظهور خواهد بود.

 این نامه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و هر زمان به تمدن نوین اسلامی رسیدیم آن موقع میتوانیم ادعا بکنیم که حالا انقلاب به تمام اهدافش رسیده است…

4 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. محسن صالحی
    تیر ۲۷, ۱۳۹۸

    سلام
    با عرض تشکر
    جلسات ۴ و ۵ و ۶ دانلود نمی شود و خطای آپلود می دهد
    لطفا بررسی نمایید

  2. محمد عبدالعلی زاده
    مرداد ۳, ۱۳۹۸

    سلام علیکم
    صوت جلسات ۴ و ۵ و ۶ در دسترس نیستند
    التماس دعا

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*