شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۴

شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۴

             دسته مناسبتي : دوره های آموزشی   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   / 

             دسته زماني : 1398   / 

سلسله جلسات شرح بیانیه گام دوم – جلسه 24 - مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد

فايل صوتي : دانلود صوت

شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۴

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله جلسات شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۴

مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد

 

بحث ما راجع به بیانیه گام دوم بود. داشتیم در رابطه با توصیه های ایشان صحبت می کردیم، پنجمین توصیه :

استقلال و آزادی

 

استقلال ملی به معنای آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی ملت های سلطه گر جهان است و آزادی اجتماعی به معنای حق تصمیم گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه ی اعضای جامعه است. و این هر دو از جمله ارزش های اسلامی اند، و این هر دو عطیه الهی به انسان هایند و هیچ کس تفضل حکومت ها به مردم نیستند. حکومت ها موظف به تامین این دو اند.

 

منزلت آزادی و استقلال را کسانی بیشتر می دانند که برای آن جنگیده اند. ملت ایران با جهاد چهل ساله خود از جمله آن هاست. استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی دستاورد و بلکه خون آورد صدها هزار انسان شجاع و آزاده خواه است، غالبا جوان ولی همه در رتبه رفیع انسانیت.

 

این ثمره ی شجره ی طیبه انقلاب را با تعویل و توجیه های ساده لوحانه و بعضا مغرضانه نمی توان در خطر قرار داد. همه مخصوصا دولت جمهوری اسلامی موظف به حراست از آن با همه ی وجود اند.

 

بدیهی است که استقلال نباید به معنای زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود و آزادی نباید در تقابل با اخلاق و قانون و ارزش های الهی و حقوق عمومی تعریف شود.

 

اگر دقت کرده باشید بحث ما از اول همین بوده است که اگر یک چیز تعریف می شود، بیاییم کشورهایی که آن را کنار گذاشتند را ببینیم چکار شده اند. مثلا ما در بحث معنویت گفتیم که کشورهایی که معنویت را کنار گذاشته اند به کجا رسیده اند. یا در بحث اقتصاد، گفتیم کشورهایی که وابسته به ابرقدرت ها شده اند چه بلایی سرشان آمد.

 

در بحث استقلال هم شما در بحثی که من چند ماه پیش در خصوص صعود چهل ساله در مسجد داشتم خاطر شریفتان هست که ما آمدیم کشورهایی که استقلال خودشان را کنار گذاشته بودند که به رفاه مادی برسند را توضیح دادیم.

 

در راس آنها مکزیک بود. عرض کردم که مکزیک وابسته ترین کشور به آمریکا است. چون ۷۴ درصد صادراتش به آمریکاست. بعد گفتیم از وقتی که آمریکا در مکزیک کارخانه زد و استقلال مکزیک را گرفت و به ظاهر مکزیک توسعه یافته شد، یا در مسیر توسعه یافتگی قرار گرفت، چه اتفاقی برایش افتاد. آمارش الان هست، آماری که خود مکزیک بیان می کند.

فقرش از حدود ۲۰ درصد به ۴۵.۵ رسید. در عرض این چهل سال. کره جنوبی، کونگ هو، تایلند و تایوان هم همین طور. چند شب پیش از روی نقشه جهانی عرض کردم، از سال ۱۹۸۰ که بحث بازار آزاد و تجارت آزاد مطرح شد، چطوری فقر دنیا افزایش پیدا کرد.

 

همه ی کشورها استقلالشان را دادند که رفاه بدست بیاورند. هم استقلالشان از بین رفت و هم رفاهشان از بین رفت. حالا آقا اینجا این را مطرح می فرماید که این ثمره ی شجره طیبه انقلاب را با تعویل و توجیه های ساده لوحانه و بعضا مغرضانه نمی توان در خطر قرار داد. تحلیل های مغرضانه چیست؟

 

حدود چند سالی است که شما می بینید که این تحلیل های مغرضانه زیاد شده است. من از روی این کتاب می خوانم، کتابی که اسفند ماه ۸۶ چاپ شده است، این کتاب را رئیس جمهور محترممان مسئولیتش را برعهده داشتند، آقای محمد واعظی رئیس دفتر ایشان این کتاب را جمع آوری کرده اند. کجا چاپش کرده است؟ مرکز تحقیقات استراتژیک، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک و گروه مطالعاتی گروه سیاست خارجی و مجمع تشخیص مصلحت نظام.

 

یعنی زمانی که ایشان مسئول قسمت استراتژیک مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند. اسم کتاب الزامات سیاست خارجه توسعه گرا است. تمام کارهایی که الان در دولت ایشان انجام می شود مو به مو در این کتاب آمده است. یعنی الان برجام و FATF همه در این کتاب آمده است. نه با این لفظ، نوع سیاست. من چند جمله از این کتاب رامی خوانم، که ببینید تحلیل های مغرضانه یعنی چه؟

 

در بحث استقلال، این مقدمه ای است که آقای محمود واعظی که اینجا نوشته است، رئیس کنفرانس و معاون پژوهش های سیاست خارجه مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. آن زمان ایشان اینجوری بود. و ایشان می گوید: در شرایط امروز جهان، تحقق برنامه های توسعه ملی، با رویکرد سیاست خارجه و تعامل کشورها و نظام بین المللی ارتباطی بسیار نزدیک دارد. بر این اساس، راهبردهای تحقق توسعه، از الگوهای گذشته که بر پایه مفاهیمی همچون خودکفایی استقلال و انزوا، چند بار آقا فرمودند استقلال را کنار انزوا نگذارید. استقلال یک چیز است، انزوا یک چیز دیگر؛ پایه ی مفاهیمی همچون خودکفایی، استقلال و انزوا استوار بودند از نظر محتوایی فاصله گرفته اند و به الگوی ت

 

سعه برون گرا نزدیک می شوند، که البته در این الگو مفاهیم خودکفایی و استقلال بازتعریف شده اند. شاخص توسعه گرایی حاکم بر جهان کنونی بر اساس راهبرد تعامل می باشد چرا که راهبرد انزواگرایی که قبلش گفته است که منظور استقلال است مانع از توسعه می شود.

 

یک مقاله دیگر است که اسمش جور هندوستان است. حرفشان این است که یک ضرب المثل هست که هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد، خب ما هم اگر طاووس توسعه را می خواهیم، باید جور وابستگی را بکشیم. اگر شد این جمله را می گوییم.

 

خلاصه مقاله شان را به این صورت آورده است: از منظر نگارنده، تعریف و تفسیر موثق از حاکمیت که در سیاست خارجه امروز ایران ساری و جاری است باید جای خود را به تفسیری مضیق از حاکمیت دهد. به بیان بهتر نوعی بازتعریف عرفی عینی از حاکمیت شرط لازم پی ریزی و پیشبرد سیاست خارجه توسعه گرا محسوب می شود زیرا در فرایند توسعه کشورها ناگزیر باید بخشی از اقتدار حاکمیتی خود را به نهادهای بین المللی واگذار کرد.

 

حالا بالا بیایید پایین بیاید بگوید FATA استقلال ما را از بین می برد، بگویید ۲۰۳۰ بد است، اینها می گویند اصلا باید اینجوری باشد، جمله را دوباره می خوانم دقت بفرمایید: در فرآیند توسعه کشورها ناگزیر باید بخشی از اقتدار حاکمیتی خود را به نهادهای بین المللی واگذار کرد. افزون بر این و مهم تر از آن اینکه استقلال به عنوان مفهوم غالب سیاست خارجه ایران نیز باید برای نیل به توسعه مورد باز تفسیر قرار گیرد.

 

طبیعی است که استقلال از جهان با توسعه گرایی هماهنگ ندارد و استقلال در جهان باید جایگزین آن گردد. پیشبرد توسعه در وضع و حال کنونی نیازمند تعاملی گسترده است و این گونه از تعامل با خودکفایی حداکثری نسبت منطقی ندارد. حالا دقیقا جمله حضرت آقا را متوجه می شوید.

 

بلکه خون آورد صدها هزار انسان شجاع و آزاده خواه است. غالبا جوان ولی همه در رتبه رفیع انسانیت؛ این ثمره شجره ی طیبه انقلاب را با تاویل و توجیه های ساده لوحانه و بعضا مغرضانه نمی توان در خطر قرار داد. آقا می گویند که توصیه من این است که استقلال و آزادی تان را حفظ کنید. این که بحث استقلال.

یک بحث دیگر بحث آزادی است.

 

حالا ممکن است شما بپرسید که در این شب ها ما داریم فقط آمار بین المللی مطرح می کنیم، اگر راست می گوییم آمار بین المللی آزادی را هم بگوییم. ما در آزادی رتبه آخر دنیایم. یا جز ده کشور آخر دنیایم. خب اگر راست می گوییم چرا آنها را نمی گوییم؟

 

من به این شهبه اولا جواب بدهم که آمار بین المللی می گوییم به این معنا نیست که همه آمار بین المللی را قبول داریم، کار ما مثل کتاب الغدیر است. علامه امینی وقتی از کتب اهل سنت حقانیت شیعه را اثبات کرد، نگفت ما همه ی روایات شما را قبول داریم، گفت آن چیزی که ما می گوییم در کتب شما هم هست، ما آمار بین المللی را که گفتیم، نگفتیم همه ی آمار را قبول داریم، گفتیم آن پیشرفت های جمهوری اسلامی در همین آمارهای بین المللی هم هست. ما خیلی از آمارها را قبول نداریم.

 

اما در رابطه با آزادی، من یادم نیست که خاطره حالا خورشید را به شما گفتم که آن لحظه ای که بحث آزادی اتفاق افتاد چه شد؟ گاهی می گویند وقتی کسی یک آتو یا سوتی از کسی می گیرد چشمانش برق می زند؟ من باور بفرمایید این برق چشم را درآن لحظه در چشم آقای رشید پور دیدم.

 

داشتم آمار بین المللی را می گفتم و دستاوردها را می گفتم، خب اینها طبیعتا سخنرانی های قبلی من را شنیده اند، کلیپ هایم هم که پیاپی هست. من یک جا در کلیپ هایم می گویم که ما در آزادی و مردم سالاری رتبه آخر دنیا را داریم. بعد من آنجا این جمله را می گویم: مثلا ما به واسطه اینکه در کشورمان حجاب اجباری است، آنها می گویند که آزادی را از مردم سلب کردید.

 

من در آن برنامه اینطور گفتم که: البته ما در بعضی از رتبه ها آخریم، مثل آزادی. به محظ اینکه گفتم آزادی، باور بفرمایید من احساس کردم چشم ایشان برق زد چون من روبروی ایشان نشسته بودم. یعنی مچ من را گرفت.

 

ایشان گفت مثلا کجا؟ منتظر بود که من بگویم در حجاب، من هم گفتم مثلا در بحث حق سیاسی به همجنس بازها. یعنی دوربین روی صورت ایشان است، در این موقع لبخند روی لب ایشان خشک می شود. و این جمله را گفت: حاج آقا بین این همه پیامبر جرسیس را انتخاب کردید؟ خب این گزارشی است که ما در بحث آزادی داریم، ما یکی در مردم سالاری رتبه پایینی داریم، به واسطه شورای نگهبان.

 

من این سوال را از شما می پرسم، شما یک کشور دنیا را پیدا کنید که شورای نگهبان نداشته باشد. فقط یک کشور، ما تسلیم می شویم.

 

یعنی یک کشور باشد که هرکه سرش را انداخت پایین، بیاید رئیس جمهور بشود. شما یک جا را پیدا بکن. همه ی دنیا یک شورایی دارند که تایید صلاحیت می کند.

 

بعد ایرادهای اساسی دارند این شوراها، من یک جا سخنرانی اساسی اش را کردم که شوراهای نگهبان جاهای مختلف چه ایرادهایی دارند، چطور است که اینها نمی توانند آزادی داشته باشند.

 

بعد سوز این آمار اینجاست که  رتبه ی ما را از رتبه ی عربستان پایین تر می دانند. این دیگر خیلی درد دارد که ما در مردم سالاری از عربستان پایین تر باشیم. آخر ما چه مان به عربستان شبیه است؟

 

عربستان آخرین انتخاباتی که در آن انجام شده مربوط به زمانی است که از هر قبیله یک نفر انتخاب شده اند که بروند پیامبر صلی الله علیه و آله را بکشند. از آن موقع تا الان انتخابات نداشته است.

 

ما که چهل سال است انقلاب کرده ایم، سی و شش بار انتخابات داشته ایم، هشت نوع انتخابات داریم که در دنیا بی نظیر است، کشور ما که پایین ترین حد شرکت در انتخاباتمان از بالاترین حد شرکت در انتخابات آمریکا بالا تر است، بعد ما ازاین کشورها در مردم سالاری پایین تریم. این دیگر خیلی حرف است. در بحث آزادی هم ما رتبه مان خیلی پایین است.

 

ببینید گزارشی است که مطرح شده است که ایران را از نظر شاخصه آزادی آخر اعلام می کند. در گزارش دقیقا به چه اشاره می کند؟ می گوید رعایت نکردن حقوق اساسی همجنس بازان. می گوید چون شما برای هم جنس بازان حقی قائل نیستید، در کشورتان آزادی ندارید. پس معیار آزادی ما و تعریف آزادی ما با تعریف آزادی بین المللی یکی نیست. برای همین نمی توانیم از آنها آمار بگیریم. در بحث استقلال هم که مشخص است.

 

پس این هم پنجمین توصیه ی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود. استقلال و آزادی که بخش استقلال را قبلا در بخش دستاوردها عرض کردم، آزادی اش را هم نمونه بین المللی اش راخدمتتان الان آوردم.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*