شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۰

شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۰

             دسته مناسبتي : دوره های آموزشی   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   / 

             دسته زماني : 1398   / 

سلسله جلسات شرح بیانیه گام دوم – جلسه 20 - مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد

فايل صوتي : دانلود صوت

شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۰

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله جلسات شرح بیانیه گام دوم – جلسه ۲۰

مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد

 

 

برخی ملت ها به خاطر علم اقتدار پیدا کردند و مسلط شدند؛ دنبال علم بودند، ما غفلت کردیم، با آن سابقه تاریخی و استعداد درخشان  از قافله علم عقب ماندیم. اما دیگران جلو افتادند و ما باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

 

در این میان بحثی پیش می آید که آیا واقعا اینطور است؟ یعنی اگر کشوری علم داشت دست قدرتمند دارد؟ این مطلب را حضرت آقا مطرح می فرمایند؛ و ما می خواهیم این مطلب را ثابت کنیم و ببینیم که آیا اینطور است یا نه؟

 

نقشه ای وجود دارد که این نقشه را سازمان ملل به عنوان کشورهایی که زیر سلطه و تحت قدرت های سلطه گر بودند یا نبودند مطرح می کند. این تصویر سال ۱۷۵۴را که کشورهایی که تحت استعمار قرار گرفتند را نشان می دهد. بریتانیا را در وسط نقشه نگاه کنید. فقط کشور خودش است.جایی دیگر نیست.

 

تصویر دوم شروع انقلاب صنعتی است یعنی کشور هایی که به علم دست پیدا کردند،  اولین کشوری که به علم دست پیدا کرد بریتانیا بود که شامل انگلستان و ولز می شود. بعد از ده سال و بعد از مدت دیگری کشورهای دیگر به علم دست پیدا کردند،  اولین کشوری که به علم دست پیدا کرد بریتانیا بود،  تصویر بعدی را نگاه کنید حالا کشورهایی که تسلط و استعمار پیدا کردند بیش از یک سوم دنیا را بریتانیا گرفته است،  چون اولین کشوری بود که به علم دست پیدا کرد.

 

یعنی کشوری که موفق شد به علم دست پیدا کند تقریبا یک سوم دنیا راگرفت. در نقشه،  رنگ قرمز متعلق به بریتانیا است. بریتانیا توانست بر کشورهای مختلف تسلط پیدا کند،  چرا؟ چون علم را زودتر از کشورهای دیگر فراگرفته بود،  به همین ترتیب جلو بروید…

 

کشورهایی که بعد از بریتانیا توانستند به علم دست پیدا کنند،  رتبه دوم را در استعمار دارند و رتبه سوم و به همین صورت. این رویه این روایت را نشان می دهد که میگوید: العلمُ السلطان (علم دستِ برتر است)،  نشان داد که کشوری که علم دارد می تواند تسلط هم پیدا کند.

ما در آن دورانی که همه در حال دست پیدا کردن به علم بودند،  پادشاهان ما دنبال عیاشی بودند. پادشاهان قاجار تمام همّ و غمّ شان اندازه سبیلشان بود،  کلّا اینطور بودند. کلّا دنبال عیاشی بودند.

 

این قدرت علم است،  شما به فیلمی که من نشان می دهم نگاه کنید،  در فیلم رنگ قرمز و آبی را نشان می دهد؛ رنگ قرمز کشورهای ثروتمند و رنگ آبی کشورهایی که ثروتمند نبودند را نشان می دهد،  نشان می دهد که کشورهای ثروتمند سه برابر کشورهای فقیر ثروتمند بودند. 

 

در حدود سال ۱۹۶۰ که جریان استعمار اتفاق افتاد که پایان دوره استعمار بود،  این اختلاف به ۳۵ برابر رسید و بعد از آن این اختلاف به ۸۰ برابر رسید،  ببینید از زمانی که این ها توانستند به علم دست پیدا کنند چطور قدرتمند شدند و توانستند کشورهای دیگر راغارت کنند.

 

تمام مطلب این است روزی که کشورها به علم دست پیدا کردند،  برای آن ها انقلاب صنعتی شد،  و توانستند دنیا را غارت کنند.

 

حضرت آقا همین مطلب را برای انگلیس و آمریکا و فرانسه و… مطرح می کنند،  می فرمایند روزی که آن ها به علم دست پیدا کردند،  توانستند بر دنیا تسلط داشته باشند و دستِ برتر باشند،  این کاری بود که این ها انجام دادند اما فرقی بین ما و این کشور ها وجود دارد.

 

حضرت آقا این را اینجا می فرمایند که وقتی آن ها به علم دست پیدا کردند،  علم را در انحصار خود قرار دادند، و قوانین بین المللی و کنوانسیون هایی ایجاد کردند. (WIQ) حق مالکیت انحصاری کشورهاست که هر کشوری که به یک چیزی دست پیدا کرد انحصاراً مال آن کشور شد،  و هر کشور دیگری که می خواست از آن استفاده کند باید به آن کشور پول می داد.

 

آنها کشورهای مختلف را تحت منشور و کنوانسیون ها، زیر سلطه خود قرار دادند که کشورهایی که می خواستند چیزی را تولید کنند،  به آن ها گفته شد باید به آن کشور ها پول بدهید،  کشورها این را قبول نکردند،  پس آن کشور ها امتیازات و پوئن های مثبتی برای کشورهای درحال توسعه و جهان سومی قائل شدند و گفتند در این کنوانسیون قرار بگیرید،  ما از شما حمایت می کنیم.

 

ایران جزء معدود کشورهایی است که به آن کنوانسیون نپیوسته است، اما شک نکنید سال آینده خواهد پیوست.

 

چون این دولت بنا را بر این گذاشته که به هر کنوانسیونی که از هر جایی بیاید را قبول کند. کنوانسیونی که سال آینده آن را خواهد پذیرفت،  کنوانسیون بِرن است، حالا ببینید،  همانطور که ۲۰۳۰ و FATF جنجال شد،  سال آینده کنوانسیون بِرن جنجالی می شود. و می دانید دیگر که هر کتاب دانشگاهی که بخواهید بخرید به دلار بالای دو، سه میلیون برای هر کتابتان باید پول بدهید. چون باید شما به نویسنده ای که از کتابش،  مطلبی آوردید در کتابتان و ترجمه کردید باید پول بدهید، و اگر پول ندهید او به سازمان ملل شکایت می کند و ما تحریم می شویم.

 

بعداً در مورد آن به طور مفصل صحبت میکنم. ان شاءالله که به آن روز نخواهد رسید.

 

اما این سیستم دنیا است،  اما فرق ما با آن ها چیست؟ ما وقتی به یک علم و الگو و قدرتی دست پیدا می کنیم، سریع آن را  به کشورهای دیگر می دهیم.

 

بنده جمله ای از دیدار دو هفته پیش حضرت آقا با نخست وزیر عراق برایتان بخوانم،  آقا می فرمایند: به عنوان یک تجربه،  پیشرفت علمی در عراق را زمینه ساز مصونیت در زمینه های مختلف می دانیم.

 

یعنی ما حاضریم به شما الگو بدیم که چطور در علم پیشرفت کردیم، که شما هم پیشرفت کنید. ما الگوی امنیت خود را حاضریم به شما بدیم، دیدید که الگوی بسیج خودمان را سریعا به عراق دادیم و حشدالشعبی شکل گرفت، ما الگو کمیته امداد خود را به لبنان دادیم،  الگو جهاد سازندگی خود را به حزب الله دادیم،  ما این طور هستیم.

 

فرق ما با آن ها این است، آن ها علم را در انحصار خود قرار می دهند ولی ما اینطور نیستیم،  ما می گوییم برای رهایی مردم از دستِ سلطه گران،  علم خود را به آن ها یاد می دهیم.»

 

ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه که غرب کرد توصیه نمی کنیم. اما مؤکداً به نیاز کشور و جوشاندن چشمه دانش در میان خود اصرار می کنیم.  بحمدالله استعداد علم و تحقیق در میان ملت ما از متوسط جهان بالاتر است، اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیر کننده بود یعنی ۱۱ برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان به پیش رفته است.

 

دستاوردهای دانش و فناوری ما در این مدّت که ما را به رتبه ۱۶ام در میان بیش از ۲۰۰ کشور جهان رسانده و مایه شگفتی ناظران جهانی شد در برخی از رشته های حساس و نو پدید به رتبه های نخست ارتقا داد.

 

من این مورد را قبلا در دستاوردها عرض کردم، این گزارشی است که دارد مطرح می کند.(New.      ) اعلام می کند که ایران ۱۱ برابر  متوسط جهانی رشد علمی داشته است. سایت (simago)گزارش می دهد که ایران در بین بیش از ۲۵۰ کشور ۱۶امین کشور از لحاظ تولید علم است.

 

خب ما ۲۰ سال پیش کجا بودیم؟ سال ۱۹۹۶ که اولین آمار (simago)است،  نشان می دهد ما رتبه ۵۲ جهان را داشتیم. الان رتبه ۱۶را داریم. رشد را ملاحظه کنید،  بعضی ها در این زمینه می گویند طبیعی است باید هم بعد ِ۲۰سال رشد بکنید. فقط ۲۰ سال برای کشور ما بود؟هیچ کشوری ۲۰ سال ندارد؟ یعنی همه ایستادند گفتند شما بدوید؟ شما بفرمایید. این طور نیست، همه می دویدند، ما هم می دویدیم. آن ها در جاده صاف می دویدند، ما در سربالایی می دویدیم. انواع و اقسام مشکلات برای ما بود، انواع و اقسام ترور ها برای دانشمندان ما بود… نخبگان ما را به خارج جذب کردند، بیشترین فرارمغزها در دنیا متعلق به ما است و با انواع و اقسام دسیسه ها دانشمندان ما را گرفتند.

 

ما با این وجود رشد کردیم. ما در منطقه در سال ۱۹۹۶ رتبه۵ام بودیم و رژیم غاصب صهیونیستی اول بود. ولی در حال حاضر ما اول هستیم و رژیم غاصب صهیونیستی ۴ام شده است. در رابطه با رشته های حساس هم در قسمت برکات انقلاب که حضرت آقا در فصل اول که عرض کردم در بحث هسته ای کجا بودیم و…الان کجاییم،  در نانو کجا بودیم و هستیم،  هوافضا کجا بودیم، فیزیک و نجوم کجا بودیم و در پزشکی و مهندسی و….. که هر کدام را توضیح دادیم.

 

«همه و همه درحالی اتفاق افتاده  است که کشور دچار تحریم مالی و علمی بوده است،  ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن ساز به رکوردهای بزرگ دست یافته ایم. و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.

 

اما آنچه من می خواهم بگویم این است که این راه طی شده با همه اهمیتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قله های دانش جهان بسیار عقب هستیم،  باید به قله ها دست یابیم،  باید از مرز های کنونی دانش در مهم ترین رشته ها عبور کنیم، ما هنوز از این مرحله بسیار عقب هستیم.

 

ما از صفر شروع کرده ایم، عقب ماندگی شرم آور علمی در دوران پهلوی و قاجار در هنگامی که مسابقه علمی دنیا تازه شروع شروع شده بود، ضربه سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان فرسنگ ها عقب نگه داشته است. ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش می رویم ولی این شتاب بایدسال ها با شدت بالا ادامه یابد تا آن عقب افتادگی جبران شود.»

 

در رابطه با قبل انقلاب را نگاه کنید،  حضرت آقا در ۲۵/۷/۹۷  این مطلب را مطرح می فرمایند: «توجه کنید که ما تقریبا ۱ درصد جمعیت جهان هستیم، در طول این دهه های قبل از انقلاب هم تا حدودی همین طور بوده است، یک خرده کمتر یا بیشتر،  ولی همان حدود یک درصد هستیم، پس بنابراین باید سهم ما از تلاش های مشترک بشری حداقل ۱ درصد باشد، تولید علم در آخر دوران پهلوی، یعنی آخر این ۲۰۰ سال که منتهی به سال ۱۳۵۷ می شود که انقلاب مبارک اسلامی به وجود آمده عبارت است از ۰٫۱ درصد».

 

عدد دقیقش را نگاه کنید… ما از ۰٫۱ درصد هم عقب تر بودیم رنگ آبی در تصویر جهانی است و رنگ سبز منطقه ای

 

است. ما ۰٫۰۷ درصد بودیم. یعنی از ۰٫۱ درصد در تولید علم پایین تر بودیم.

 

ببینید ما چقدر عقب بوده ایم. این به خاطر بی کفایتی حاکمان بوده است، دلیل دیگری ندارد، حکمرانان بی کفایت، دنیا طلب و مادّی، وابسته، بی عرضه، تکبر می فروختند، تبختر نشان می دادند، اما تا کمر در مقابل بیگانه خم می‌شدند و به فکر مصالح ملت شان هم نبودند، این وضع کشور ما است.

 

حالا این آمار های تلخ بوده، البته به فضل الهی امروز بیش از سهم خودمان در دنیا تولید علم داریم، یعنی تقریبا حدود دو برابر سهم خودمان تولید علم داریم.

ببینید دقیقا این جا مشخص است. اما سال ۲۰۱۷ تقریبا ۲ درصد تولید علم دنیا  دست ما بوده است،  در منطقه ۳ درصد از تولید علم با ما بوده است، الان نزدیک ۳۲ درصد تولید علم منطقه با ما است. یعنی ما باید ۱ درصد سهم تولید علم داشته باشیم و الان تقریبا ۲ درصد است که چیز خوبی است، البته قانع نیستیم، بیشتر از این باید سهم داشته باشیم، اما سهم ما این است.

 

بعد حضرت آقا می فرمایند: «اینجانب همواره به دانشگاه ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، قاطع و جدی در این باره تذکر و هشدار و فراخوان داده ام. ولی این مطالبه عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچنین یک جهاد در پیش گیرید.»

 

خب، حکم جهاد را آقا صادر کردند، «جهاد علمی، سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب شهیدانی از قبیل شهدای هسته ای نیز داده است. به پا خیزید و دشمن کینه توز را که از جهاد علمی شما به شدت بیمناک است ناکام سازید.» این اولین توصیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود که خدمتتان عرض کردم.

 

از خدا می خواهیم ما در جهاد علمی و همه ابعاد جهاد سربلند بگرداند، ما را در تحقق گام دوم انقلاب که ان شاء الله رسیدن به تمدن نوین اسلامی و ظهور امام زمان است موفق  بگرداند. چشمانمان را منور به دیدن مولایمان بگرداند، همه خدمتگزاران به نظام در رأس آنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را منصور و مظفر بگرداند. عاقبت همه ما را ختم به خیر و شهادت قرار بدهد.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*