دوگانه های سرنوشت ساز – ج ۶ – شناختن واقعیت ها

دوگانه های سرنوشت ساز – ج ۶ – شناختن واقعیت ها

             دسته مناسبتي : ايام فاطميه   /  ماه مبارك رمضان   /  محرم و صفر   /  مناسبت های شمسی   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   /  اخلاق اسلامی   /  اصول اعتقادی و عبادی   /  فرهنگ و اصول اجتماعی اسلامي   / 

             دسته زماني : 1398   / 

سلسله جلسات دوگانه های سرنوشت ساز : تبیین ۱۰ دوگانه ای که مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اعضای خبرگان رهبری بیان کرده و وظیفه تبیین آن را بر عهده تریبون داران گذاشتند.   جلسه ششم:   دو گانه «شناختن و نشناختن واقعیت ها»   بسم الله الرحمن الرحیم    وقتی که یک کوهنورد برای […]

سلسله جلسات دوگانه های سرنوشت ساز :

تبیین ۱۰ دوگانه ای که مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اعضای خبرگان رهبری بیان کرده و وظیفه تبیین آن را بر عهده تریبون داران گذاشتند.

 

جلسه ششم:   دو گانه «شناختن و نشناختن واقعیت ها»

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 وقتی که یک کوهنورد برای پیمایش یک کوه به کوهستان می‌رود خود را برای شرایط مختلف آماده می‌کند. او در کوله‌اش انواع وسایل مختلف ضروری اعم از لباس گرم ، نان ، آب و … را قرار داده است و به گونه‌ای خود را مجهز می‌کند که برای سخت ترین شرایط نیز آمادگی کامل داشته باشد. شاید او در پایان سفر خود از اکثر وسایل داخل کوله استفاده ای نبرد ولی یک کوهنورد باتجربه می‌داند که شرایط کوهستان ایجاب می‌کند که باید خود را برای شرایط مختلف و ناگهانی آماده کند. او خود را برای سختی‌های کوهستان آماده کرده است و بدون دلهره از کوهنوردی لذت می‌برد. اما در سوی مقابل یک نفر که تجربه ای در کوهنوردی نداشته باشد بی توجه به شرایط کوهستان، شروع به کوهپیمایی می‌کند. برای او که هیچ امکاناتی برای خود به همراه نیاورده است کوهنوردی بسیار زجر آور می‌شود و چه بسا این آخرین باری باشد که کوه را برای سفر خود انتخاب کند.

حکایت امروزه‌ی انسان‌ها نیز مشابه همین کوهنوردها می‌باشد. گروهی با شناخت کامل از مسیر و سختی‌ها خود را آماده‌ی مقابله با آنها می‌کنند و گروهی نیز بدون تجهیز پای در مسیر می‌گذارند. شخصی که خود را برای حوادث مختلف آماده کرده می‌داند که این سختی جزئی از مسیر است، مسیری که سرانجام آن فتح قله است.

۱-          سختی در زندگی

در بخش‌های قبل در مورد “ظرفیت‌” بحث شد. هر انسان از نخستین روز تولد خود، حرکت به سمت کمال خود را نیز آغاز می‌کند. مسیری بسیار طولانی و سخت که خداوند حکیم برای هر انسان به صورت منحصر به فرد طراحی کرده است. اما در طول این سیر، گروهی همانند یک کوهنورد حرفه‌ای با تجهیز خود و شناخت کامل از ظرفیت‌های وجود خود سختی‌های مسیر را به شوق رسیدن به قله مشتقانه به جان می‌خرند. برای آنها دیگر مشکلات مالی و جسمی و … جزئی از ذات مسیر زندگی و بندگی است. آنها به این آیه‌ی قرآن ایمان دارند که “لقد خلقنا الانسان فی کبد”. سختی برای آنها جزئی از زندگی است. آنها می‌دانند که اگر سختی و مشکلی در زندگی داشته باشند، حتماً حکمت و علتی داشته است. آنها خود را از قبل آماده کرده‌اند و با صبر بر مشکلات بر مراتب ایمانشان افزوده می‌شود. آنها سرلوحه‌ی شان سید الشهداست. برای آنها نیز مشکلات مختلفی که رخ دهد ، چیزی جز زیبایی نمی بییند.

اما در سوی مقابل دسته‌ای از افراد هستند که واقعیت زندگی را درک نکرده اند. آنها با کوچکترین اتفاق از تصمیم خود منصرف می‌شوند. تحمل آنان بسیار کم بوده و دیدن اولین سرعت‌گیر، برگشتن را بر ادامه دادن ترجیح می‌دهند. 

برای مقایسه بهتر این دو گروه دو حالت مختلف برخورد با یک موضوع بیان می‌گردد:

حالت اول : شناخت واقعیت

  • شخصی می‌خواست برای تفریح به باغ یکی از دوستان خود برود. از این رو نزد دوست خود رفت و از او درخواست کرد تا کلید باغش را به او بدهد. اما دوست وی هنگام تحویل کلید باغ به شخص گفت : “من کلید باغ را می‌دهم، فقط از همین اول گفته باشم که باغ من چند مشکل دارد. اول اینکه مسیر مباغ بسیار بد بوده و باید ۵ کیلومتری را در جاده خاکی طی کنی. دوم اینکه دم درب باغ پر از گل و لای بوده و حسابی کثیف است. سوم اینکه پشت در باغ بوته گلی هست که پر از تیغ بوده و حسابی باید مراقب باشید. چهارم اینکه در باغ برای امنیت یک سگ گذاشته ام و هنگامی که به باغ رسیدی حواست به او باشد.”. شخص قبول کرد و با علم بر سختی‌های مسیر همراه با خانواده‌ی خود به سمت باغ حرکت کرد. با ورود به مسیر خاکی باغ، به خانواده‌اش گفت: “این جاده فقط ۵ کیلومتر هستش و بعدش به باغ میرسیم.” . هنگامی که به باغ رسید، ابتدای باغ پر از گل و لای بود و به سختی توانستند خود را به درب باغ برسانند، این بار هم چون از قبل آمادگی این صحنه را داشتند خود را برای آن آماده کرده بودند. با ورود به باغ حتی تیغ‌های گل‌های باغ و نیز وجود سگ باغ هم نتوانست مانع ورود آنان به باغ بشود. ان شخص و خانواده‌اش با علم به این حوادث و شرایط آگاهنه خود را برای این شرایط سخت آماده کرده بودند و لذا این شرایط نتوانست مانع رسیدن آنان به باغ بشود.

حالت دوم : عدم شناخت واقعیت

  • حال این بار شخص دومی نیز درخواست باغ می‌کند. او نیز به نزد صاحب باغ رفته و خواهان کلید باغ وی می‌شود. اما این بار او مانند حالت اول به شرایط سخت رسیدن به باغ توجه نکرده و حرف‌های صاحب باغ را نشنیده می‌گیرد. او و خانواده‌اش به راه می‌افتند و با ورود به جاده خاکی غرولندهای خانواده‌اش شروع می‌شود. کم کم طاقت خود شخص نیز تمام شده و زمزمه‌های برگشتن و منصرف شدن را نجوا می‌کند. با هر زحمت و سختی که بود خود را به باغ می‌رسانند. آنان که هیچ آمادگی برای عبور از گل و لای را نداشتند با مشاهده این وضعیت قید باغ رفتن را می‌زنند و تنها برای خود از این سفر زحمت طی مسیر را به یادگار می‌برند.

انسان‌ها نیز اگر خود را برای مقابله با سختی‌های مختلف آماده کنند، دیگر از بروز حوادث کوچک و بزرگ دلسرد نمی‌شوند. آنها می‌دانند که “الدنیا سجن المومن” . برای آنها بیماری و مرگ و میر اطرافیان ، مشکلات مالی و اقتصادی و سایر سختی‌های که رزوانه با آنها سروکله می‌زند جزئی از مسیر بندگی است. آنان معتقدند که عبور از همه‌ی این مشکلات باغی سرسبز و خرم را نوید می‌دهد.

۲-          دنیا محلّ سختی ها

همواره انسان خواهان راحتی، آسایش و رفاه است. از این رو برای رسیدن به این خواسته تلاش می‌کند. او دنیا را محل برآورده شدن تمام خواسته‌های خود می‌داند و این باعث می‌شود که مرگ و میر را بزرگترین فاجعه‌ی ممکن بداند. او مرگ را انتهای تمام آرزوهای خود می داند و لذا ترس از مرگ کل وجودش را در بر می‌گیرد. برای او هنگامی که بیمار شود و یا هنگامی که زیان مالی می‌بیند، یعنی پسرفت و روزی که موفقیت مالی و اقتصادی کسب کند یعنی پیشرفت. اما آیا واقعیت دنیا آنگونه است که می‌پندارد ؟

واقعیت، این است که دنیا محلّ سختی ها و بلاهاست.[۱] این را باید به عنوان یک واقعیت پذیرفت. قرآن کریم درباره واقعیت زندگی انسان در دنیا می فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی کبَدٍ.[۲] به یقین، ما انسان را در سختی آفریدیم».

اساساً راحتی، برای دنیا آفریده نشده و بدیهی است که طلب کردن آنچه وجود ندارد، مایه رنج و عذاب می شود. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید:خداوند به حضرت “داوود” علیه السلام فرمود: «من شش چیز را در شش چیز قرار دادم و مردم در چیز دیگری جستجو می کنند.

  1. آسایش را در بهشت قرار دادم و مردم در دنیا جستجو می کنند[۳].

همین واقعیت، یکی از اموری است که امام صادق علیه السلام به اصحاب خود آموزش می دهد تا زندگی بهتری داشته باشند. روزی حضرت، خطاب به اصحاب خود فرمود: “چیز محال را آرزو نکنید.”

اصحاب با تعجب پرسیدند: «چه کسی محال را آرزو می کند؟».

حضرت با صراحت فرمود: “شما، آیا آرزوی آسودگی [مطلق ] در دنیا را ندارید؟”

اصحاب گفتند: چرا! حضرت فرمود: آسودگی [مطلق ] در دنیا برای مؤمن، محال است.[۴]

اگر انسان بداند دنیا جای راحتی نیست، راحت زندگی می کند و از ناملایمات، به تنگ نمی آید. از این رو، بخش مهمی از متون دینی به آشنا کردن مردم با این واقعیت، اختصاص دارد.

۳-          سختی ها اجتناب ناپذیرند

تحمّل ناپذیری حوادث، به خاطر این است که انسان از زندگی، انتظار راحتی بدون سختی را دارد و این، ریشه در غیر واقعی بودن شناخت وی از دنیا دارد. آنچه مهارت های مقابله با سختی ها را به وجود می آورد، پذیرش این واقعیت است که سختی ها اجتناب ناپذیرند. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید: هان ای مردم! این [دنیا]، خانه رنج است، نه خانه سرور، و خانه ای است پیچیده، نه خانه ای ساده؛ از این رو، هرکس آن را بشناسد، با برآورده شدن آرزویی مسرور نمی شود و با ناکام شدن، محزون نمی گردد.[۵]

در این بیان نورانی، حضرت، نخست به معرّفی واقعیت دنیا پرداخته اند و سپس به نقش شناخت و آگاهی یابی از این واقعیت اشاره کرده، فرموده اند که هماهنگی شناخت انسان با واقعیت دنیا، موجب می گردد که آدمی نه از خوشی هایش سرمست شود و نه از ناخوشی هایش غمین و افسرده گردد.

۴-          سختی ها برگشت ناپذیرند

خِرد، حکم می کند که انسان «در برابر سختی ها» نایستد، بلکه «در کنار سختی ها» قرار گیرد. قرار گرفتن «در کنار سختی ها» امکان مدیریت کردن و مهار نمودن سختی ها را به وجود می آورد؛ بر خلاف بی تابی کردن و در برابر سختی ها قرار گرفتن که انسان را ناتوان می سازد.

معاذ بن جبل یکی از اصحاب پیامبر خدا صلی الله علیه و آله است که فرزند خود را از دست می دهد و بی تاب می گردد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نامه ای به وی می نویسد و مصیبت فرزندش را به وی تسلیت می گوید. حضرت در بخشی از نامه، به دو مسئله مهم اشاره می فرماید: یکی «اجتناب ناپذیری سختی ها» است و دیگری «برگشت ناپذیری سختی ها» و بدین سان، او را آرام می سازند:

و بدان که بی تابی کردن، نه مرده را برمی گرداند و نه تقدیر را دفع می کند. پس به نیکی، عزادار باش و وعده الهی را قطعی بدان و نسبت به آنچه بر تو و بر همه مردمْ حتمی است و به تقدیر الهی نازل شده، تأسّف نخور.[۶]

بیماری، یکی از سختی های زندگی است که پاداش فراوان برای آن، قرار داده شده است؛ اما مشروط به قبول و پذیرش آن است. یعنی هنگامی فرد بیمار، پاداش می گیرد که بیماری را بپذیرد، نه این که با آن درافتاده، لب به شکایت بگشاید. امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس شبی بیمار شود و آن را بپذیرد و شکر آن را به درگاه خدا به جای آورد، همانند شصت سال، عبادت کردن است.[۷]

از حضرت پرسیدند: «پذیرفتن بیماری یعنی چه؟». حضرت در پاسخ می فرماید: بر آن صبر می کند و کسی را از آن بیماری، خبر نمی کند و چون صبح شود، خداوند را به خاطر آن، ستایش می کند.[۸]

پس باید سختی را پذیرفت و در کنار آن بود، نه در برابر آن قرار گرفت.

۵-          سختی ها پایان پذیرند

یکی از تصوراتی که ممکن است برخی افراد، در موقعیت ناخوشایند داشته باشند، «پایدارپنداری سختی ها» است.

این پدیده روانی، ابتدا سختی را برای زمانی هم که وجود ندارد، تثبیت می کند و سپس، همه فشار آن در طول زمان را، در زمان حال، بر فردْ وارد می سازد. این حالت، دو کارکرد منفی روانی دارد: یکی «تعمیم بخشیدن ناخوشایندی به آینده» و دیگری «جمع کردن اندوه در زمان حال». در حالت اوّل، برخلاف واقع، ذهن سختی را به زمانی که فرا نرسیده و یا سختی در آن زمان، وجود نخواهد داشت، گسترش می دهد که به گسترش تنیدگی و فشار روانی، منتهی می شود. سپس همین تنیدگی گسترش یافته، بر زمان حال نیز وارد می شود، به گونه ای که گویا مصیبتی به بزرگی همه عمر، هم اکنون بر فرد، وارد شده است.

این در حالی است که «پایان پذیری»، یکی از اصول مسلّم و قطعی سختی هاست. ممکن است هم اکنون، به یک سختی مبتلا باشید، اما تجربه زندگی نشان می دهد سختی های فراوانی آمده و رفته اند و هیچ یک، باقی نمانده اند. مطمئن باشید که این یکی نیز باقی نخواهد ماند. درست است که سختی ها برگشت ناپذیرند، اما در عین حال پایان پذیرند. برگشت ناپذیری را نباید به پایان ناپذیری تفسیر کرد. امام علی علیه السلام می فرماید: همانا برای سختی ها اهدافی است و برای آن اهداف، پایانی است. پس بر آنها بردبار باشید تا به پایان برسند؛ چرا که حرکت در برابر آنها پیش از پایان یافتنشان، افزاینده آنهاست.[۹]

روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رو به روی دیواری نشسته بودند که سوراخی در آن بود. به سوراخ دیوار اشاره کرد و خطاب به یاران خود فرمود:  اگر سختی بیاید و داخل این سوراخ شود، حتماً، راحتی هم می آید تا این که وارد می شود و آن را بیرون می کند.[۱۰] بر پایه همین اصل است که امام علی علیه السلام می فرماید: برای هر تنگنایی، راه خروجی است.[۱۱]

۶-          حربه‌ی شیطان

از بزرگترین حربه‌های شیطان در گمراهی کردن انسان، نا امید کردن از آینده و رحمت الهی است. شیطان و همه‌ی اذنابش سعی در القای یأس و دلسردی دارند و این در حالی است خداوند متعال در قرآن کریم و نیز توجه به سیره و حدیث اهل بیت علیهم السلام نا امیدی را از بزرگترین گناهان برشمرده‌اند.

مشکلات و سختی‌های زندگی انسان پایدار نبوده و روزی به اتما خواهد رسید. اما این وظیفه‌ی انسان است که عیار وجودی خود را در امتحانات و آزمون های مختلف زندگی بالا ببرد. مثلاً شخصی که دچار بیماری شده است اگر با شکر در درگاه حضرت حق همچون حضرت ایوب رفتار کند، این شکر باعث رشد تعالی او خواهد شد و حال اگر او راه ناشکری در پیش گیرد و زبان به انتقاد از روزگار و حکمت الهی بگشاید، چیزی جز خشم خداوند دستاورد دیگر نخواهد داشت.

شیطان نیز در این بحبوحه با القای ناامیدی و غفلت از سرمایه‌های وجودی انسان، سعی در فریب شخص دارد.

۷-خود کم بینی

متأسفانه از دیرباز غرب و دول استعماری با به رخ کشاندن رشد صنعتی و علمی خود این دیدگاه را در ذهن و نظر مردم نشر داده‌اند که همواره کشورهای غربی از کشورهای دیگر بویژه ایران بالاتر و بهتر است. اگر کالایی تولید کشوری غربی باشد به مراتب از مشابه تولید داخلی آن بهتر است. آنقدر این تفکر را در اذهان مردم گسترش داده‌اند که همگان بدون شک کشورهای غربی را در تمام جوانب از ایران بهتر می‌دانند و با قاطعیت می‌توان گفت که امروزه خیلی عظیمی از مردم کشور علی الخصوص جوانان کشور مرغ‌های کشور‌های غربی را غاز‌های زیبا می‌بینند.

این دیدگاه “خود کم بینی” باعث می‌شود شخص از سرمایه‌های خود غفلت کند و سعی کند تا همانند کشورهای غربی بشود. اما اگر یک جوان ایرانی با شناخت دقیق واقعیت زندگی غربی و نیز اشراف کامل بر سرمایه های خود آگاهای پیدا کند مطمئناً دیگر غازپنداری مرغ‌های همسایگان را نخواهد داشت.

 

۷-۱- سرمایه‌های مکتوب:

۷-۱-۱- قرآن :

 دانشمندان غیرمسلمان نظرات جالب و تأمل برانگیزی درباره حق و حقیقت دین اسلام و عظمت و فصاحت و بلاغت قرآن دارند که برای هرشخص منصف و با وجدان، حجت را تمام می کند و توجه به سوی آن را الزام و واجب مینماید. در این نوشتار تنها به معرفی یک نمونه پرداخته خواهد شد و خوانندگان محترم می‌توانند به منابع مختلف در این زمینه رجوع فرمایند[۱۲].

 گوته، شاعر و نویسنده بزرگ آلمانی که در زمینة اسلام و قرآن کریم و مضامین آن مطالعاتی داشته است، می گوید: ما اول، از قرآن رویگردان بودیم، ولی طولی نکشید که این کتاب توجه ما را به خود جلب نمود و به حیرت درآورد و بالاخره مجبور شدیم اصول و قواعد آن را بزرگ بشماریم و در مطابقت الفاظ با معانی بکوشیم. مرام و مقصد این کتاب بی اندازه قوی و محکم و مبانی آن بلند است و از این نظر ما را بیشتر به اهمیت و علو مقام خود جذب می نماید. با این وصف به زودی بزرگترین تأثیر خود را در تمام جهان نموده، نتیجة مهمی از خود به جا خواهد گذاشت و باز می گوید:به زودی این کتاب توصیف ناپذیر) قرآن)، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقی در دانش جهان نهد و در نتیجه جهانمدار گردد.

 به راستی قرآن را زیبایی خیره کننده ایست که زبان از تقریر و خامه از تحریر آن عاجز است. زیبایی، گیرایی، شیرینی و نظم صحیح که تأثیر آن را هیچ کتابی ندارد.این کتاب از بسیار خواندن کهنه نمی شود و کلمات وزنی صحیح دارد. ولی در آن سجع وزنی پیدا نیست.شیرین تر از شعر است و این اعجاز فقط از آنِ قرآن است.

 گوته، دانشمند، شاعر نویسنده معروف آلمانی که تاثیر عمیقی بر ادبیات آلمان وجهان بجای گذاشته درکتاب دیوان شرقی و غربی می گوید:مندرجات کتاب قرآن ما را مجذوب می کند و به شگفت می آورد و سر انجام به تعظیم و احترام بر می انگیزد[۱۳].

 

۷-۱-۲- نهج البلاغه:

ابن ابی الحدید عالم سنی مذهب درباره نهج البلاغه می گوید:

فصاحت را ببین که چگونه مهار خود را به دست علی داده و زمام خویش را به وی سپرده است. نظم شگفت الفاظ را بنگر که یکی پس از دیگری می‌آیند و در اختیار او قرار می‌گیرند. گویا چشمه‌ای است که خود به خود و بدون زحمت از زمین می‌جوشد. سبحان‌الله که جوانی از عرب و در شهری چون مکه می‌بالد و با هیچ حکیمی هم برخورد نکرده است اما کلماتش در حکمت نظری، برتر از سخنان افلاطون و ارسطو قرار گرفته و با اهل حکمت عملی نیز آمد و شد نداشته اما از سقراط هم پیشی گرفته است‌»[۱۴].

فِرسِیسیان، از اندیشمندان مسیحی مذهب انگلیس،درباره جذابیت خطبه های نهج البلاغه و سخنان حضرت علی علیه السلام می گوید: «اگر علی علیه السلام ، آن خطیب بزرگ، در عصر ما، هم اکنون بر منبر مسجد کوفه پا می نهاد، می دید که مسجد کوفه با آن همه پهناوری، از سران و بزرگان اروپا موج می زد. می آمدند تا روح خود را از دریای سرریز دانش و علم او سیراب سازند».

۷-۱-۳- صحیفه سجادیه:

خانم آن ‌ماری شیمل (Annemarie Schimmel) که در تاریخ ۲۶ ژانویه ۲۰۰۳ از دنیا رفت، پژوهشگر، اسلام‌پژوه، خاورشناس و مولوی‌شناسِ سرشناسِ آلمانی است.

این پژوهشگرِ معروفِ آلمانی ﻣﻰ‌ﮔﻮﻳﺪ: «من همواره دعاها را از اصل عربی می ‏خوانم و به هیچ ترجمه ‏ای مراجعه نمی‏ کنم . البته بخش هایی از صحیفه سجادیه را به زبان آلمانی ترجمه کرده‏ ام. وقتی مشغول برگردانیدن این دعاها به زبان مذکور بودم، مادرم به دلیل کسالت در بیمارستانی بستری بود و من مدام به او سر می ‏زدم و کاملا در جریان احوالش بودم. پس از اینکه او به خواب می‏ رفت، در گوشه ‏ای از اتاق مشغول پاکنویس نمودن ترجمه‏ ها می‏ شدم. اضافه کنم که اتاق مادرم دو تختی بود و در تخت دیگر خانمی که عقاید کاتولیکی محکم و راسخ و در عین حال متعصبانه داشت، بستری بود.

او از روی ایمانی که به مذهب خویش داشت، وقتی متوجه شد من مشغول ترجمه دعاهایی از یک متن شیعی هستم، آزرده خاطر گردید و با ناگواری و نگرانی گفت: مگر در مسیحیت و در کتب مقدس خودمان از نظر ادعیه کمبودی داریم که تو اکنون به دعاهای مسلمانان روی آورده ‏ای؟! جوابی به وی ندادم اما وقتی کتابم چاپ شد، نسخه ‏ای از آن را برایش فرستادم. مدتی بعد با من از طریق تلفن تماس گرفت و خاطر نشان ساخت: «بسیار صمیمانه از این هدیه جالب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعاهای انجیل آن را می‏ خوانم!»[۱۵]

آن کتاب «صحیفه سجادیه» بود. کتابی که این چنین یک مسیحی متعصب را جذب نمود.

۷-۱-۴- ادعیه و زیارات :

از بزرگترین سرمایه‌های مکتب تشیع، ادعیه های مختلف آن است. ادعیه باعث شده تا برای هر لحظه و هر مکان و هر حالتی که انسان قرار داشته باشد راهی برای رازو نیاز با خداوند متعال داشته باشد. این ادعیه بهانه‌ای برای ارتباط با معبود است.

۷-۱-۵- احادیث ائمه:

میراث گران‌قدر اخادیث و روایات مختلف اهل بیت در طول تاریخ همواره مورد استفاده شیعه و سایر محبین اهل بیت علیهم السلام بوده است. شیعه توانست تنها با استفاده از همین روایات و قرآن کریم ابواب مهم و مختلفی از علوم را برای خود بازنماید. اما متأسفانه امروزه برخی از غربگرایان خود را بی‌نیاز از این منبع می‌دانند و احادیث را محدود به زمان خود اهل بیت متصور می‌شوند ؛ این در حالی است که خیلی عظیمی از مشتاقان در سایر کشورها امروزه احادیث را به گوش جان و دل می‌شنوند و برای دیگران بازگو می‌کنند. برای مثال خانم آنه‌ماری شیمل (Anne marie Schimmel) یک اسلام شناس اهل آلمان است که کلام نورانی پیامبر آنقدر وجود او را گرفته بود که وصیت می‌کند بر روی سنگ قبرش این سخن از پیامبر را حک نمایند. ” الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا )مردم خوابند؛ وقتی می‌میرند بیدار خواهند شد( “

۷-۲- سرمایه های مجسم :

۷-۲-۱- پیامبر اعظم (ص):

برای نمونه تنها به ذکر اعترافات برخی از مورخین نامدار غربی اشاره خواهد شد.

مایکل هارت  در سال ۱۹۷۸ کتابی به نام “رتبه بندی مؤثرین اشخاص تاریخ بشریت” نوشته است. در کتاب او ۱۰۰ شخص مهم و تأثیرگذار تاریخ معرفی شده است که در رتبه‌ی نخست ان نام مبارک پیامبر اکرم (ص) قرار گرفته است.

ویل دورانت تاریخ نگار مشهور نیز می‌گوید: اگر به میزان اثر این مرد بزرگ در مردم بسنجیم،باید بگوئیم که محمد (ص) از بزرگترین بزرگان تاریخ انسانی است[۱۶].

۷-۲-۲- ائمه معصومین (ع) :

اهل بیت علیهم السلام بدون شک درخشان‌ترین ستارگان آسمان هستی هستند. نور تابان این راهنمایان بشر چشم هر انسان آگاه و روشن بینی را به خود جلب می‌کند. در این نوشتار به اختصار تنها به بیان برخی از مورخان و اندیشمندان پرداخته خواهد شد.

چارلز دیکنز (نویسنده معروف انگلیسی) می‌گوید : اگر منظور حسین، جنگ در راه خواسته‌های دنیایی بود، من نمی‌فهمم چراخواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می‌کند که اوفقط به خاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

مهاتما گاندی (رهبر بزرگ هندوستان) می‌گوید: من زندگی امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقّت خوانده‌ام و توجّه کافی به صفحات کربلا کرده‌ام. بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، باید از امام حسین پیروی کند.

ابن حبان  از دانشمندان بنام اهل سنت در باره امام صادق عليه السلام مى‎گويد: «مارأيت أفقه من جعفربن محمّد» فقیه تر از جعفربن محمد کسی را ندیدم وى از سادات اهلبيت است كه فقيه و عليم و فاضل بود و به سخنش نيازمند بوديم… و نیز می گوید:  وى تنهاكسى بود كه همه فقها وعلما و فضلا محتاج و نيازمند سخنش بودند.[۱۷]

ابوحنيفه یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت درباره امام صادق می گوید: «مارأيت أفقه من جعفربن محمّد»؛ فقيه‎تر و دانشمندتر از جعفربن محمد به چشم نديده‎ام. و بعد از گفتگویی که با امام جعفرصادق داشت گفت: «الله اعلم حیث یجعل رسالته» خداوند از همه دانا است که تا رسالتش را درکجا قرار دهد. و در جای دیگر میگوید: «لولا جعفر ابن محمد(ص) ما علم الناس مناسک حجهم» اگر امام صادق نبود مردم مناسک حج(طریقه حج کردن) شان را نمی دانستند[۱۸].

 

ابن خلكان

قاضی، فقیه، ادیب و نویسنده مشهور اهل سنت در كتاب خود موسوم به «وفيات الاعيان» اظهارداشته است: حضرت امام جعفرصادق (عليهالسلام) از سادات اهلبيت(عليهم السلام) بشمار مى‎رود و به دليل راستگويى در گفتارش ملقب به صادق شده است، فضیلتش مشهورتر از آن است که ذکر شود و ابوموسى جابربن حيان يكى از شاگردان اوست كه كتابى مشتمل بر هزار برگ تأليف نموده كه متضمن رساله‎هاى امام جعفرصادق است كه مقدار آنها به پنجصد رساله مى‎رسد.[۱۹]

البته نظرات دانشمندان پیرامون امام صادق بسیار است . حتی کتابی با عنوان ( الامام الصادق (علیه السلام) کما عرفه علماء المغرب)  “امام صادق آنچنان که علمای غرب او را معرفی کرده اند” به زبان عربی به چاپ رسیده است که نظرات بسیاری از دانشمندان غربی در آن ذکر شده است.

۷-۲-۳- شهدا :

بیش از ۲۰۰ هزار شهید تنها در طول هشت سال جنگ تحمیلی، تنها بی‌شمار شهید در طول تاریخ یکی از ارزشمندترین میراث‌های تشیع به شمار می‌رود. شهیدانی که هریک به تنهایی راهنمای گمشدگان ظلمت در عصر حاضر هستند. شهیدانی که هر یک الگویی تکرار نشدنی برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه ار جهان هستند. در کدام نقطه از تاریخ می‌توان امثال این شهدا را یافت؟!! کسی مثل شهید مصطفی چمران که با بالاترین مقام علمی در فیزیک پلاسما پشت پا می‌زند و عاشقانه در بیابان‌های دهلاویه به دفاع از آرمان خود می‌پردازد. کسی مثل شهید قاسمی که دانشگاه تگزاس را با خاکریز‌های جنوب معاوضه می‌کند  و شهید زین‌الدینی که جهاد را به رشته‌ی پزشکی ترجیح می‌دهد. امثال این مصادیق در تاریخ کوتاه جمهوری اسلامی بی‌شمار است و  این‌ها تنهای بخشی از برگ زرین کتاب دفاع مقدس می‌باشد.

 ۷-۲-۴- علما :

مکتب اسلام، مکتب علم و عالم پروری است. از ابتدای ظهور اسلام علم اندوزی همواره مورد تأکید رهبران دینی و مذهبی بوده است. تاریخ نیز خود گواهی این موضوع است که بخشی مهم از علم توسط مسلمانان کشف و معرفی شده است. نام‌های بزرگ علم ریاضیات، نجوم، فلسفه، شیمی و … همگی از مسلمانان بوده‌اند. ۲۰۰ سال دوران سیاه قاجار و پهلوی باعث شد تا شتاب علمی مسلمانان ایرانی کاسته شود. اما تاریخ کشور هیچ‌گاه از وجود عالم و دانشمند خالی نمانده است. 

جمهوری اسلامی با اتکاء بر همین روحیه علم اندوزی و عالم پروری مجدداً نهله‌های علم و تعلم را بنیان نهاد. و مجدداً عالمان دینی را وارد حکومت داری کرد. انقلاب اسلامی برای اولین بار توانست رهبری عالم دینی را برای یک کشور معرفی نماید. انقلاب اسلامی توانست جایگاه فراموش شده عزت و منزلت را مجدداً به مردم برگرداند. جمهوری اسلامی توانست جایگاه مراجع عظام تقلید، دانشمندان دینی و … را باز احیا نماید.

۷-۲-۵- ولایت فقیه:

کشورهای مختلف برای حکومت‌داری خود روش‌های مختلف دارند. بعضی کماکان سلطنتی ادراه می‌شوند و گروهی نیز به ظاهر جمهوریت هستند و بعضی نیز به صورت مشروطه اداره می‌شوند. اما انقلاب اسلامی با معرفی نظریه مدرن ولایت مطلقه فقیه اولین نمونه حکومت‌داری دینی را در جهان ارائه نمود. امروزه در اقصی نقاط جهان شاهد اعتراضات مردم نسبت به ضعف و فساد مسئولین کشورهای مختلف است ولی در جمهوری اسلامی عادل‌ترین و شجاع ترین فرد در سکان رهبری کشور قرار گرفته است. این نسخه‌ی بی بدیل کشورداری باعث شد تا عزت و منزلت فراموش شده ایران مجدداً برگردد.

تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی به کرات موارد این عزت و شوکت را به خود دیده است. جریان مک فارلین، فتح لانه جاسوسی، دفاع مقدس ، جریان کوی دانشگاه ، فتنه ۸۸ ، فتنه ۹۶ و … تنها مصایقی از این دست می‌باشد. در این نوشتار تنها به ذکر یکی از این مصادیق اشاره خواهد شد.

حادثه منا باعث جریحه دار شدن قلب تمام مسلمانان عالم شد. در این حادثه متأسفانه با بی تدبیری حکام سعودی صدهاتن از هموطنان به شهادت رسیدند. پس از این حادثه دولت سعودی هیچ گونه همکاری با مسئولین وقت جمهوری اسلامی را نداشت و حتی اجازه ورود به عربستان را نیز به آنها نمی‌داد. شرایط بسیار بحرانی شده بود و مسئولین نیز هیچ راهی برای برون رفت از ین مشکل نداشتند.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در زمان فاجعه منا در سال۹۴ می گوید:

  • نخستین جلسه هیئت ایرانی به ریاست وزیر بهداشت با هئیت عربستانی برگزار شد و در ابتدای جلسه رفتار هیئت عربستانی بسیار زننده بود حتی اعلام کردند که رئیس هیئت عربستانی جلسه دیگری در ریاض دارد و در جلسه با ما شرکت نمی کند. هیئت عربستانی در این جلسه ادعا می کرد که برای انتقال پیکرها تابوت نداریم و پنج هزار قبر آماده کردیم تا پیکرها دفن شود و در این زمینه به ما اجازه نمی داد. در همین حین پیامکی با این محتوا” می توانیم عکس العمل نشان دهیم و عکس العمل ما سخت و خشن خواهد بود” که سخنان رهبر معظم انقلاب در همان لحظه بودبرای آقای قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه آمد. تلفن همراه آقای قشقاوی بین اعضای هيئت ایرانی دست به دست چرخید و همه ما از آن اطلاع پیدا کردیم. در حالی که به این فکر بودیم که روند جلسه را چگونه ادامه دهیم، ناگهان در باز شد و یک نفر برگه ای را به داخل آورد و رو به روی نماینده هیئت عربستانی گذاشت و چهره اعضای هیئت عربستانی با دیدن آن متعجب شد و رفتار آنان به سرعت تغییر کرد و ما هم متوجه شدیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب به آنان رسیده است. در پایان جلسه هنگامی که هیئت ایرانی در حال خارج شدن بود نماینده عربستان به سرعت خود را به من رساند و گفت وزیر بهداشت عربستان با هواپیمای اختصاصی برای دیدار با شما به مکه خواهد آمد و این جلسه شب برگزار می شود. در جلسه ای که ساعت ۸ شب برگزار شد، عربستان اعلام کرد که تمام تمهیدات لازم برای انتقال پیکرهای ایرانیان فراهم است و در ساعت یک بامداد گفتند که تشریفات قانونی برای ایرانیان لغو شده است..

کشوری که روزی گاوشیرده منطقه بود امروزه به جایگاه هفتمین قدرت برتر جهان رسیده است[۲۰]. بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم قصد حمله به افغانستان، عراق ، ایران و کره شمالی را داشت. اما با مشاهده قدرت نظامی ایران از انجام حمله به ایران منصرف گردید. در سال ۲۰۰۲ برای بررسی دقیق‌تر قدرت نظامی ایران مانور نظامی بزرگ چالش بزرگ [۲۱]۲۰۰۲ (Millennium Challenge 2002) را برگزار کرد. نتیجه این مانور جالب توجه بود ؛ طبق این نتیجه این مانور در صورت جنگ با ایران در سال ۲۰۰۲ در نخستین روز جنگ حدود ۲۰ هزار نظامی آمریکایی جان خود را از دست خواهند دارد. حال که قدرت نظامی ایران نسبت به ۲۰ سال پیش بسیار قدرتمند تر شده است به مراتب تلفات نیروهای متخاصم بیشتر خواهد بود.

 

 

 

[۱] البته سختی ها و بلاها، بی هدف و بی معنا نیستند.

[۲] سوره بلد، آیه ۴٫

[۳] نصايح، ص: ۲۵۵

[۴] بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۹۵، ح ۵۲٫

[۵] بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۱۸۷، ح ۳۵؛ أعلام الدین، ص ۳۴۳٫

[۶] تحف العقول، ص ۵۹؛ بحار الأنوار، ج ۷۷، ص ۱۶۴، ح ۱۸۲٫

[۷] الکافی، ج ۳، ص ۱۱۶، ح ۶ و ر. ک: ص ۱۱۵، ح ۵؛ مکارم الأخلاق، ص ۳۵۸٫

[۸] الکافی، ج ۳، ص ۱۱۶، ح ۶ و ر. ک: ص ۱۱۵، ح ۵؛ مکارم الأخلاق، ص ۳۵۸٫

[۹] غرر الحکم، ح ۱۷۷۷؛ عیون الحکم والمواعظ، ص ۱۵۷٫

[۱۰] الدر المنثور، ج ۶، ص ۳۶۴؛ کنز العمّال، ج ۲، ص ۱۴٫

[۱۱] غرر الحکم، ح ۱۱۰۹۳؛ عیون الحکم والمواعظ، ص ۴۰۱٫

[۱۲] جهت مطالعه بیشتر به کتاب اعترافات ، تالیف عطایی اصفهانی  جلد ۱  رجوع فرمایید.

[۱۳] اعترافات ، تالیف عطایی اصفهانی  جلد۱ ص ۵۳٫۵۴

[۱۴]   مطهری، مرتضی، سیری در نهج‌البلاغه، ص۱۶. 

[۱۵] آن ماری‏ شیمل بانوی شرق شناس جهان غرب، ماهنامه از دیگران، سال دوم، ش ۵، مرداد ۱۳۸۰، ص ۱۰ و ۱۱.

[۱۶] تاریخ تمدن ویل دورانت ج۴ ص ۲۲۲

[۱۷] ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، تهذیب التهذیب،ج۲،ص۱۰۴، دار صادر، بیروت.

[۱۸] علامه حلی، حسن بن یوسف، منهاج الکرامه فی معرفت الامامة،ج ۲،ص ۷۲، نویسنده: حسینی میلانی، علی، ناشر: الحقایق، قم.

[۱۹] ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان و ابناء ابناء الزمان،ج ۱، ص ۳۲۷، منشورات شریف رضی، قم، ۱۳۶۴

[۲۰] نشریه امریکن اینترست متعلق به فرانسیس فکویاما ؛ در رتبه بندی قدرتهای برتر دنیا ایران در جایگاه هفتم دنیا قرار داده است.

[۲۱] چالش هزارهٔ ۲۰۰۲ یک رزمایش مهم (احتمالاً بزرگ‌ترین رزمایش از نوع خود در تاریخ) بود که توسط نیروهای مسلح آمریکا در میانهٔ سال ۲۰۰۲ اجرا شد. این تمرین که از ۲۴ ژوئیه تا ۱۵ آگوست اجرا شد و ۲۵۰ میلیون دلار هزینه داشت، شامل هم تمرین‌های واقعی و هم شبیه‌سازیهای کامپیوتری بود. این رزمایش قرار بود آزمایشی از «تحول» آیندهٔ نیروی نظامی آمریکا باشد – گذاری به سمت فناوریهای جدید که جنگ شبکه‌محور را ممکن می‌سازد و جنگ‌افزار و تاکتیک‌های قدرتمندتری فراهم می‌کند. دو طرف جنگ شبیه‌سازی شده آمریکا، تحت عنوان «آبی» و ایران ، تحت عنوان «قرمز» بودند. پایگاه مطالعاتی گلوبال ریسرچ با اشاره به رزمایش سال ۲۰۰۲ نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس که در فاصله ۲۴ ژوئیه تا ۱۵ آگوست ۲۰۰۲ برگزار شده، تصریح کرد مراحل آماده سازی مقدمات اجرای این رزمایش حدود ۲ سال به طول انجامید. «هرچند اعلام شده بود که رزمایش مذکور به منظور شبیه سازی جنگ احتمالی با عراق زمان صدام تدارک دیده شده‌است، اما هدف اصلی از برگزاری این رزمایش، تمرین رویارویی با ایران در خلیج فارس بوده‌است. در سناریوی رزمایش چالش هزاره ۲۰۰۲، ایران با شلیک تعداد قابل توجهی موشک به تهاجم نظامی آمریکا پاسخ می‌داد که باعث بر هم خوردن آرایش نظامی نیروهای آمریکایی و نابودی ۱۶ ناو آمریکایی، شامل یک ناو هواپیمابر، ده رزمناو و ۵ کشتی آمفی بی (هواناو) می‌شد. برآوردهایی که پس از این رزمایش به عمل آمد نشان داد که در صورت وقوع این سناریو به صورت واقعی، بیش از ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در روز اول جنگ با ایران کشته خواهند شد.»

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*