دوگانه های سرنوشت ساز – ج ۲ – نگاه امیدوارانه در مقابل نگاه مایوسانه

دوگانه های سرنوشت ساز – ج ۲ – نگاه امیدوارانه در مقابل نگاه مایوسانه

             دسته مناسبتي : ايام فاطميه   /  دوره های آموزشی   /  سایر   /  محرم و صفر   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   /  اصول اعتقادی و عبادی   /  جهاد و دشمن شناسی   /  فرهنگ و اصول اجتماعی اسلامي   / 

             دسته زماني : 1398   / 

سلسله جلسات دوگانه های سرنوشت ساز : تبیین 10 دوگانه ای که مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اعضای خبرگان رهبری بیان کرده و وظیفه تبیین آن را بر عهده تریبون داران گذاشتند - دوگانه دوم: نگاه امیدوارانه در مقابل نگاه مایوسانه

سلسله جلسات دوگانه های سرنوشت ساز :

تبیین ۱۰ دوگانه ای که مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اعضای خبرگان رهبری بیان کرده و وظیفه تبیین آن را بر عهده تریبون داران گذاشتند.

 

دوگانه دوم:  نگاه امیدوارانه در مقابل نگاه مایوسانه

بدون شک مهم‌ترین رکن فعالیت برای یک انسان، امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. انسان از دوران کودکی مجموعه‌ای از آمال و آرزوهاست و تخیل و تصور رسیدن به آنها لحظه‌ای او را تنها نمی‌گذارد. او باید برای محقق کردن این آرزوها با نگاهی امیدوارانه به آینده‌ی درخشان خود سختی‌های تحصیل و تلاش شبانه‌روزی را تحمل کند. حال این انسان اگر دچار یأس شود و آرزوهای خود را دست نیافتنی ببیند، انگیزه‌ی خود را از دست داده و سرنوشت خود را به دست روزگار می‌سپارد و از رویاهای شیرین کودکی خود تنها سرابی از حسرت به یاد خواهد داشت. امید و انگیزه‌ی ساختن فردای روشن محدود به قشر جوان و نوجوان نیست و اصلاً سن و سال و بیمار و سالم اهمیتی ندارد. اگر فردی دچار سخت‌ترین بیماری‌ها شود در وهله‌ی اول برای درمان خود باید به بهبودی کامل ایمان داشته باشد و گرنه انواع دارو و روش‌های مختلف درمانی برای وی کارساز نخواهد بود.

نقل است که روزی حضرت عیسی(علیه السلام) در محلی نشسته بود. پیرمردی داشت زمین را برای زراعت آماده می‌کرد. حضرت با خود فکر کرد که تا کی این مرد می خواهد کار بکند؟ برود کمی استراحت بکند؛ برای همین به خدا گفت: خدایا. آرزو را از دل این مرد زایل كن. همان‌ دم پیرمرد بیل خود را به یک‌ طرف انداخت و روی زمین خوابید. ساعتی گذشت، عیسی (علیه السلام) بازگفت: خداوندا، دوباره آرزو و امید را به او برگردان. ناگاه پیرمرد از جا برخاست و شروع به كار كرد. حضرت از او پرسید: چه شد بیل را بر زمین گذاشتی و باز بعد از ساعتی، آن را برداشتی و به كار مشغول شدی؟ پیرمرد گفت: در حین كار كردن با خودم گفتم تا كی باید زحمت بكشی؟ تو پیر و از کار افتاده‌ای، شاید اجل همین الآن به سراغت بیاید. با این اندیشه از كار دست كشیدم. اما وقتی روی زمین دراز كشیده بودم، با خود گفتم: حالا كه زنده هستی، باید كار كنی رزق و روزی و زاد و توشه‌ای فراهم آوری. این بود كه باز بیل را برداشتم و مشغول به كار شدم.[۱]

در بین مردم از قدیم ضرب‌المثلی رواج دارد به این مضمون که آدمی به امید زنده است. امید و ناامیدی یک فرد علاوه بر خود شخص به روحیات اطرافیان او نیز اثرگذار است. همسر و فرزندان و خانواده، دوستان ، همکاران و … متأثر از افکار منفی این افراد است.

۱-          نگاه امیدوارانه در زندگی و خانواده:

در ذهن یک انسان افسرده و ناامید، اینگونه نشان داده می شود که خانواده‌اش بدترین افراد ممکن و شرایط زندگی‌اش بدترین شرایط موجود است. در حالی که برای یک انسان امیدوار، همواره بهترین زندگی و بهترین شرایط ممکن برای وی رخ داده است. هیچ‌گاه او به خود اجازه نمی‌دهد که فضای آرام زندگی‌ شخصی‌اش را با تأثیر از حوادث بیرون از خانه دچار تزلزل و ناآرامی کند. حتی اگر بدترین شرایط اقتصادی هم داشته باشد، دچار بدترین بیماری‌ها شده باشد و … به هنگامی که با خانواده‌ی خود باشد نگاه امیدوارنه‌ی او به آینده، سرلوحه‌ی رفتار وی در خانه است؛ او به هیچ وجه فرزندان و همسرش را از آینده‌ی روشن خود و خانواده‌اش مأیوس نمی‌نماید.

 حال برای یک فرد ناامید شرایط به کلی متفاوت است؛ هنگامی که از همسرش صحبت می‌کند گویی بدترین زن دنیا، همسرش است؛ فرزندانش یکی بدتر از دیگری؛ خانه‌اش بدترین خانه دنیا و شغلش خسته‌کننده‌ترین شغل دنیاست. این افراد وقتی که با دیگری هم‌کلام می‌شوند چنان مأیوسانه به مسائل و شرایط پیش‌آمده می‌نگرند که حتی این روحیه‌ی تاریک و تار خود را نیز به دیگران منتقل می‌کنند.

نگاهی که والدین نسبت به اوضاع و شرایط فعلی داشته باشند، بلاشک به فرزندان آنها نیز منتقل می‌شود. افرادی که دچار بیماری‌های افسردگی می‌شوند و خودکشی را سرانجام خود می‌بینند، معمولا تربیت شده یک خانواده مأیوس و ناامید هستند. خانواده‌ای که از ماهواره استفاده می‌کنند و گوششان را به سمپاشی‌های آنها سپرده‌اند و مدام از گرانی‌ها، فسادها، اختلاس‌ها، خیانت‌ها و … می‌شنوند؛ اولا خودشان نیز متأثر از یاوه‌گویی‌های آنها بوده و مملکت خود را بدترین کشور دنیا تصور می‌کنند و از دیگر سو فرزندان آنها نیز تربیت شده‌ی همین دیدگاه خواهند بود. این فرزندان مطمئناً هیچ آینده‌ای برای چنین کشوری متصور نمی‌شوند و تنها راه نجات خود را پناه بردن به دامن دیگر کشورهای غربی می‌بیند. برای چنین فردی مهم، رفتن است و از منظر او آنهایی که اینجا بمانند و با تلاش مجاهدانه و شبانه روزی به فکر ساختن ایرانی آباد باشند؛ یا ساده لوحانی هستند که قدرت تشخیص ندارند و عمق بدی شرایط را درک نمی کنند و یا اینکه افراد بی عرضه و ناتوان هستند که قدرت رفتن از کشور را ندارند.

حال آنکه برای افراد امیدوار، خدای روزهای ارزانی، خدای روزهای گرانی هم هست. خداوندی که دندان دهد نان  هم می‌دهد. برای آنها خداوند رازق است، حکیم و قادر است؛ سخت بودن شرایط برای بالا رفتن عیار انسان است و همه‌ی دنیا برای آنها امتحانی است برای سنجش عیار ایمان و عبودیت. این افراد به خداوند متعال، حسن ظن دارند و سرد و گرم روزگار ذره‌ای از ایمان آنها نمی‌کاهد.

۲-          امید جزء لاینفک تشیع

شاخص‌ترین ویژگی تشیع، امید به ظهور آخرین منجی بشریت و آینده‌ی سبزی است‌ که در انتظار جهان و جهانیان است. همین عامل باعث نشاط شیعیان از ابتدا تا کنون شده است. ظهور امام زمان (عج) برایشان سرانجامی روشن است و تلاش برای تعجیل در امر فرج، بن مایه‌ی تمام فعالیت‌هایشان شده است.

از دیگر عوامل امیدزا برای تشیع، وجود ادعیه مختلفی است که نگاه امیدوارانه به زندگی را بارها و بارها به طرق مختلف توصیه می‌کند. برای مثال در صفات عباد الرحمان، خداوند می‌فرماید آنان هنگام دعا می‌گویند: «وجعلنا للمتقین اماما»[۲]. آنان به خوب شدن اکتفا نکرده و درخواست امامت متقین را دارند.

همچنین در دعاهای دیگری مثل دعای عهد می‌خوانیم: «فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً كَفَنِی شَاهِراً سَیفِی مُجَرِّداً قَنَاتِی مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحَاضِرِ وَ الْبَادِی»[۳]. این امید برای نقش آفرینی در آینده است، یعنی خدایا اگر ما از دنیا رفتیم از قبر ما را خارج کن تا بیاییم در رکاب حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه) شمشیر بزنیم.

یا در زیارت عاشورا داریم: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ». [۴]

و یا در دعای وارد شده برای ایام ماه مبارک رمضان نیز این امید وجود دارد:

«اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ .َللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ».[۵]

امثال این فرازهای ادعیه بسیار زیاد است و این نشأت گرفته از بینش امیدوارانه اهل بیت (علیهم السلام) و آموزش دادن آن به پیروان است. هدف اهل بیت (علیهم السلام) این است که شیعیان به آینده امیدوار باشند و به خداوند باری تعالی حسن ظن داشته باشند. یک نمونه زیبای دیگر در این زمینه، فرازی از دعای معروف ماه مبارک رمضان است: «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ»[۶].

واضح است که استجابت این دعا ممکن نیست. اینکه همه‌ی مسلمانان در همه‌‌ی سال‌ها به حج مشرف شوند بدیهی است که امکان پذیر نبوده ولی اهل بیت (علیهم السلام) با آموزش این دعا امید به آینده و آرمانگرایی و همت بلند را به پیروان خود آموزش داده‌اند.

 

۳-          امید نسخه‌ی شفابخش خمودگی

درختی را اگر آب ندهند، برگ‌هایش می‌افتد و افسرده می‌شود. انسان ناامید مانند یک درخت پژمرده است، اما وقتی که امیدوار می شود، مانند درختی است که تازه آن را آب داده‌اند وسرشار از نشاط می‌شود. فرد وقتی احساس کرد که توان کار و زندگی و برخورد با مشکلات را دارد، جرأت پیدا می کند که به سراغ مشکلات برود. انسان گاهی از شنیدن مشکلات دلش به درد می آید ولی گاهی آنچنان مشتاق رویارویی با مشکلات است که دلش می خواهد به او بگویند «بیا و این مشکل را حل کن».

امروزه امید نه تنها بعنوان یک حس هیجانی و خُلق مثبت شناخته شده است بلکه در مقابل تسلیم نشدن در برابر مشکلات و پیچ و خم های زندگی، کارآمد عمل می کند، .

دغدغه اصلی محققان علوم تربیتی ، شناخت گرایان و رفتاردرمان‌ها ، جلوگیری از رنگ باختن امید در زندگی فردی است.  افرادی که حس انگیزش و امیدواری در آن ها کمرنگ است، به راحتی در برابر کمبودها تسلیم می شوند و محیط به راحتی بر آن ها اثر گذاشته و باور استفاده از ظرفیت های بی شماری که در آن ها وجود دارد از بین خواهد رفت. نباید فراموش کرد، امید یک بال  موفقیت را تشکیل می‌دهد و از آن به عنوان شاهراه رسیدن به موفقیت یاد می‌شود.

به راستی اگر آدمی به تمام لحظات زندگی خود بیاندیشد و آنها را مرور کند، برایش محرز خواهد شد که لحظات خوشایند و لذت بخش به مراتب از لحظات ناگوار و سخت بیشتر خواهد بود.

۴-          مثبت اندیشی، نیاز مهم زندگی

 حیات، مهم‌ترین گنج هر انسانی است و هر لحظه از این گنج گرانبهاء کاسته می‌شود. حال بعضی افراد با نگاه منفی باف خود مدام در حال تباه کردن این گنج ارزشمند  هستند. اما افراد مثبت اندیش با تغییر زاویه‌ی دید خود همواره نیمه‌ی پر لیوان را می‌بینند و سعی در آن دارند که افکار منفی و سیاه را از اذهان خود دور کنند. برای آنها هر آنچه که از جانب حضرت حق‌تعالی برسد نیکوست چه بیماری باشد و چه تندرستی، چه فقر باشد و چه غنا.

 

نقل است که دو نفر از خیابانی رد می‌شدند، یکی به آن طرف خیابان نگاه کرد گفت روزی که این برج ها را تقسیم می کردند ما کجا بودیم؟ دوستش به بیمارستانی که در طرف دیگر خیابان بود نگاه کرد و گفت روزی که این بیماری ها را تقسیم می‌کردند کجا بودیم؟

انسان‌های بزرگ، افق دید بزرگی نیز دارند. آنها همیشه خوبی‌های زندگی  و نیمه‌ی پر لیوان‌  را می بینند.

روزی دو بازاریاب  از طرف یک کارخانه کفاشی به منطقه‌ای فرستاده شدند که همه پابرهنه بودند. بازاریاب اول با رئیس کارخانه تماس گرفت و گفت: ما را کجا فرستادی؟ اینجا چند هزار آدم هست، ولی هیچ‌کس کفش نمی‌پوشد و کفش‌های ما اینجا خریداری نخواهد داشت. اما بازاریاب دوم، با رئیس کارخانه تماس گرفت و گفت: بهترین جای دنیا مرا فرستادید، چند هزار نفراند که کفش ندارند و می توان هزاران کفش فروخت.

این نگاه امیدوارانه و تغییر زاویه‌ی دید است.

۵-          القای یأس، سلاح پنهان دشمنان

از ابتدای اسلام تا کنون همواره دشمنان سعی در ترساندن و مأیوس کردن مردم داشته‌اند. در سال‌های اخیر دشمنان با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی خود مدام در حال تزریق  ناامیدی در بین آحاد مردم کشور هستند. آنها با سوءاستفاده از شرایط جامعه از هر فرصتی برای القای ناامیدی استفاده می‌کنند. تزریق ناامیدی به بدبینی تبدیل می شود تا جایی که محاسبات تغییر می کند و نقطه قوت به نقطه ضعف تعبیر می شود

 

در جنگ صفین لشکر معاویه زودتر به وعده‌گاه جنگ رسید لذا محلی مناسب برای استقرار انتخاب کردند و آب را در طرف خود قرار دادند.

وقتی سپاه حضرت علی(علیه السلام) به نبردگاه رسید معاویه از دادن آب به آنها خودداری کرد، لذا بخشی از سپاه امام علی(علیه السلام) به فرماندهی مالک اشتر و اشعث‌بن‌قیس لشکر معاویه را عقب راندند و آب را تصاحب کردند.

اگر چه حضرت علی(علیه السلام) آب را بر روی لشکر معاویه نبست، اما از دست دادن آب بر معاویه گران آمد لذا برای باز پس‌گیری آن نقشه‌ای کشید. معاویه در نامه ای نوشت: «این نامه از برادر خیرخواه شماست، معاویه میخواهد با انحراف مسیر آب و ایجاد سیلاب شما را غرق کند هر چه زودتر جای خود را عوض کنید» و این نامه را بر تیری پیچید و به طرف سپاه علی (علیه السلام) پرتاپ کرد.

نامه بین افراد سپاه علی(علیه السلام) دست‌به‌دست گشت و شایعه همه‌جا پخش شد و خیلی زود نقل مکان تبدیل به یک خواسته عمومی شد. هر چه حضرت علی(علیه السلام) می‌گفت امکان چنین کاری (برای معاویه) وجود ندارد فایده‌ای نداشت و لشکر نقل مکان نمود و علی(علیه السلام) آخرین نفری بود که نقل مکان کرد. بلافاصله بعد از نقل مکان، لشکر معاویه جای آنها را اشغال کرد.[۷]

ملت جاهل، بازیچه‌ی دست دشمن می شود، هر چند که رهبرش علی و فرمانده اش مالک اشتر باشد. دشمن توانست با استفاده از جهل مردم، نقطه قوت سپاه امیرالمومنین(علیه السلام) را به نقطه ضعف آنان تبدیل کند.

امروزه نیز «نقاط استراتژیک» مورد حمله‌ی آشکار و پنهان دشمنان و منافقان است. مثلاً در ذهن مردم این سوال را ایجاد می‌کنند که چرا باید جمهوری اسلامی به حزب الله کمک کند؟ حال آنکه کمک کردن جمهوری اسلامی به حزب الله لبنان نه تنها نقطه‌ی ضعفی برای کشور محسوب نمی‌شود بلکه  یکی از مباحث افتخار آمیز انقلاب اسلامی نیز هست. از سویی دیگر حزب الله احتیاجی به پول و کمک‌های جمهوری اسلامی ندارد، برای اثبات این نکته و از جهت فراگیری این شبهه، توضیحاتی در این باره ضروری است؛

منابع مالی حزب الله لبنان چگونه تامین می شود؟

کتابی تحت عنوان خدمات اجتماعی و قدرت نرم حزب الله، توسط دانشگاه عملیات ویژه مشترک ارتش آمریکا (jsou) به چاپ رسیده است که در این کتاب به صراحت از مهاجران لبنانی به بزرگترین حامیان مالی حزب الله اشاره می کند. در بخشی از کتاب آمده است:

«مهاجران لبنانی یکی از بزرگ‌ترین منابع کمک‌های مالی حزب الله در خارج از لبنان می‌باشند برای مثال، با سقوط هواپیمایی که کوتونگو، بنبن را به سمت بیروت ترک میکرد نماینده شاخه آفریقایی حزب الله لبنان در حالیکه حدود ۲ میلیون دلار با خود حمل می کرد کشته شد، این مبلغ کمک هایی که به طور منظم از مهاجران آفریقای غربی دریافت می شود، به حساب می آمد. جمعیت مهاجران بیشتر از جمعیت ساکنان لبنان تخمین زده می شود، که منطقا منجر به وجود پتانسیل بالای کسب کمک مالی می شود بزرگترین اجتماع مهاجران در آفریقای غربی، منطقه سه مرزی آمریکای جنوبی (برزیل، پاراگوئه و آرژانتین)، اروپا، و ایالات متحده ساکن هستند. در نگاه اول، به نظر می رسد مقدار پولی که به لبنان منتقل می شود بسیار زیاد باشد، اما در واقع تعیین اینکه چه مقدار از این پول به حزب الله می رسد و چه مقدار به خانواده های مهاجرین، ناممکن است.

ثابت شده که آمریکای جنوبی یک منطقه پرمنفعت برای حزب الله است. منطقه سه مرزی یک فرصت یگانه تجاری برای حزب الله است چرا که از یک سو این منطقه به شدت پرجمعیت است و یک منطقه آزاد تجاری به شمار می رود و از سوی دیگر امکان دسترسی به بنادر (پورتو ایگوازو، آرژانتین) و فرودگاه‌های مخفی فراهم است و مضافا اینکه قدرت و حاکمیت قانون هم در کمترین میزان خود است…  در سال ۲۰۰۱، جمعیت فلسطینی-لبنانی در منطقه سه مرزی حدود ۲۳۰۰ نفر تخمین زده می شدند. فعالیت های حزب الله به منطقه سه مرزی محدود نمی شود و به شکلی که گزارش شده، آن ها شرکت های زیادی در مناطق آزاد تجاری سراسر آمریکای جنوبی افتتاح کرده اند.

آفریقای غربی مشابه منطقه سه مرزی است، با توجه به حمایت جمعیت وسیع مهاجران در این منطقه، تصور می رود که حزب الله و با تمرکز فعالیت های خود در سیرالئون، لیبریا و کنگو، میلیون ها دلار از طریق تجارت به دست می آورد.

فریضه زکات موجب می شود تا مقادیر زیادی پول از جمعیت داخلی و مهاجر جمع آوری شود. هواداران حزب الله عمدتا شیعیان هستند و بر آنان واجب است… زکات را می تواند به هرکس یا هر سازمانی که بخشنده آن صلاح می داند، پرداخته شود. یک فتوا توسط آیت الله خمینی صادر شد که در آن استفاده از وجوه زکات برای تامین مالی جنبش مقاومت علیه اسرائیل مشروع دانسته شده است. فتوای آیت الله خمینی رحمت الله علیه وسط مسلمانان اهل سنت نیز مورد استقبال قرار گرفت. روحانی سنی، سلمان بن فهد العوده، شیوه پرداخت زکات را یک گام به پیش برد و موجودیت پدیده ای به نام جهاد اقتصادی یا مالی را اعلام کرد که پرداخت و اهدای پول را به رزمندگان جهادی ممکن می سازد ….

سازمان های خیریه‌ای میلیون ها دلار به حزب الله کمک رسانده اند و سطحی از مشروعیت و پوشش برای فعالیت هایشان فراهم آورده اند. بسیاری از این سازمان ها با نیت حمایت از حزب الله ایجاد شده اند. مزیت استفاده از سازمان خیریه ای آن است که این سازمان ها عوامل تأثیرگذار بر نیت و رفتار اهداکنندگان را به خوبی منعکس کرده و در صورت شناسایی، رفع و رجوع می‌کنند.

چندین سازمان به خاطر حمایت مالی از حزب الله شهره‌اند. برای مثال، در ایالات متحده امریکا سازمان حامی مقاومت اسلامی، بنیاد علوی، سازمان حمایت تحصیلی، سازمان خیریه حسن نیت و انجمن الشهید.  حزب الله در اروپا از طریق کمیته رفاهی لبنان، بنیاد امداد و جامعه الابرار کمک مالی دریافت می کند. حزب الله از حمایت سازمان هایی چون «مخالفان گانگستریسم و مواد مخدر» و «بنیاد آزادسازی کربلا» برخوردار است. این اهداییه‌ها به خدمات اجتماعی حزب الله می تواند در قالب تلاشی همه جانبه و عظیم، بر عزم این سازمان در نابودی اسرائیل بیفزاید».[۸]

 

*شبهه ای دیگر به نام عدم تایید صلاحیت

دشمنان  با بیان اینکه «جمهوری اسلامی کشوری است که هر رئیس جمهوری که انتخاب شد در دوره‌ی بعد، شورای نگهبان تایید صلاحیتش نکرده است» سعی در توزیع شبهه ای دیگر دارند. حال اینکه در واقع این مساله، قدرت و عزت نظام اسلامی به شمار می‌رود که بدون هیچ ملاحظه‌ای هر کسی را که مناسب مسند ریاست جمهوری نیست رد صلاحیت می شود حال آنکه او قبلاً از رده بالاترین مسئولین کشور بوده باشد.

در علوی‌ترین حکومت تاریخ که حکومت امام علی (علیه السلام) بود باز هم برخی از خواص به فساد کشیده شدند و هیچ دلیلی ندارد که شخصی که خودسازی نکرده باشد، دچار لغزش نشود. لغزش انسان از قدیم الایام بوده و هست و خواهد بود و مهم برخورد جمهوری اسلامی با مفسدین است. حال اگر کسی قبلاً رئیس جمهور بوده، ولی اکنون مفسد است و شایسته مسئولیت در جمهوری اسلامی نیست، نظام اسلامی با قدرت و عزت تمام وی را رد صلاحیت می‌کند. از سویی دیگر تصور می شود که فقط در جمهوری اسلامی است که رئیس جمهورش فساد کرده و در هیچ جای دنیا نیست. این تصور کاملا باطل است زیرا به عنوان مثال در کره جنوبی  از حدود سال ۱۹۶۰ تاکنون ۱۲ رئیس‌جمهور به قدرت رسیده اند، که ۹ تن از آنان یا محکوم به اعدام  و یا محکوم به حبس شده‌اند. با وجوی که رئیس جمهور در کره جنوبی به غیر از انجام شورش و خیانت دارای مصونیت قضایی می‌باشد.

نقد های مغرضانه!

برای افراد منفی‌نگر، مبارزه با فساد مقامات مسئول در کره‌جنوبی و سایر کشورهای دنیا تعبیر به «عدالت» می‌شود و نشان از قاطعیت این نظام دارد ولی برای ایران ، «کشف و علنی شدن فساد در بین مسئولین» را ضعف نظام اداره کشور می پندارد. برای این افراد مأیوس، مبارزه با مفسدین اقتصادی و علنی شدن دادگاه‌های آنها، به معنای این است که همه‌ی مسئولین و همه‌ی افراد، فاسد و دزد هستند. برای آنها دیگر امیدی به خوب شدن و پاک‌دست شدن مسئولین وجود ندارد. آنها هیچ امیدی به آینده‌ی این کشور و انقلاب ندارند. اما واقعیت این است که این مبارزه با اختلاس گران و علنی کردن دادگاه‌های آنها، نشان از قدرت و عزت نظام در مبارزه با فساد دارد.

۶-          نصرت الهی:

 انبیاء الهی در سخت‌ترین شرایط نیز از رحمت و نصرت الهی غافل نمی‌مانند. نوح (علیه السلام) توسط کشتی از غرق شدن نجات پیدا کرد، یونس (علیه السلام) در شکم ماهی و ابراهیم (علیه السلام) در دل آتش نجات پیدا کرد. عیسی (علیه السلام) زمانی که می خواستند او را به صلیب بکشند نجات پیدا کرد؛ اسماعیل از زیر تیغ  نجات پیدا کرد؛ یوسف از ته چاه عزیز مصر شد؛ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در داخل غار با تار عنکبوت نجات پیدا کرد.

مؤمنین به خداوند رحیم، اعتقادشان بر این است که آن خدایی که پیامبران را در سخت‌ترین شرایط حفظ کرد می تواند ما را در شرایط گرانی و تحریم و سختی نیز حفظ کند. آنها این شرایط را تنها آزمایش و امتحاناتی می‌دانند که از جانب خداوند علیم برای سنجش آنها آورده شده است. آنها اعتقادشان این است که خداوند جنگ بدر و حنین و… ، خداوند دیگر دوران هم هست.

۶-۱- پر تکرارترین آیه در بیانات رهبر انقلاب (حفظه الله):

آیه‌ی «نصرت الهی» بیشترین تکرار را در بیانات منتشرشده در بیانات مقام معظم رهبری داشته است:

« … وَ لَیَنصرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِىُّ عَزِیزٌ» ؛ … و بى‌تردید خدا هر که او را یارى ‌کند یارى خواهد کرد، همانا خداوند نیرومند و شکست‌ناپذیر است.

این آیه در مجموع بیانات منتشرشده از رهبرحکیم انقلاب، حدود ۶۷ بار تکرار شده است. علاوه بر این آیه، آیات هم مضمون دیگری نیز توسط معظمٌ‌له نیز تکرار شده است. این امر، نشان‌دهنده‌ی امید بالای مقام معظم رهبری به نصرت قطعی  الهی است.

 

 

۷-          پیش‌بینی‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی

با تمام این گفته ها باید یادآور شد که اعتقاد به نصرت الهی تا به آنجا راهگشای کارها و امور است که وقایع آینده ر ا نیز قابل تفسیر می کند.امام خمینی (رحمت الله علیه) با اعتقاد راسخ بر سنت و نصرت الهی پیش‌بینی‌های مختلفی انجام داده‌اند. که به تعدادی از آنان اشاره می کنیم:

۷-۱- سربازان در گهواره

به گواه تاریخ خیل عظیم جوانان و نوجوانان نقش بسیار مهمی در به ثمر رسیدن و پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و چند سال بعد در دفاع مقدس نیز نقشی بی نظیر در حراست و پاسداری از انقلاب اسلامی ایفا نمودند. این در حالی است كه امام(ره)  این مسئله و این نسل انقلابی را از سال ۴۲ پیش بینی كرده و آمدنشان را انتظار می كشیدند و اینگونه بود كه وقتی در سال ۱۳۴۲ امام خمینی (رحمت الله علیه) را به سوی تبعیدگاه می‌بردند؛ یک مامور ساواک از ایشان پرسید: پس یاران شما کجا هستند؟ امام خمینی (رحمت الله علیه) در جواب، این جمله تاریخی را فرمودند که «یاران من در گهواره های مادرانشان هستند. [۹]

۷-۲- فرار شاه

نیم قرن پیش و در حالی كه خوش‌بین‌ترین افراد هم نمی توانستند در مخیله خود نابودی و فروپاشی حكومت مستبد و فرعونی شاه را تصور كنند، امام راحل (رحمت الله علیه) با پیش بینی سقوط و نابودی این رژیم شیطانی حركت بزرگ خویش را آغاز كرد: «ملت عزیز و پیرو حق امام علیه السلام (امام حسین)، با خون خود، سلسله ابلیس پهلوی را در قبرستان تاریخ دفن می نمایند و پرچم اسلام را در پهنه كشور بلكه كشورها، به اهتزاز درمی آورد» [۱۰].

در حالی كه برخی از متدینین و روحانیون هم عصر امام(ره) با هشدار به ایشان در مورد نادرست بودن این حركت، حكومت شاه را قدرتمند و جاودان نشان می دادند، گذشت زمان و ایثار و جهاد امام عزیز و پیروان راستینش كه منجر به نابودی حكومت طاغوت شد، نشان داد كه این تحلیل و پیش بینی امام راحل (رحمت الله علیه) تا چه اندازه صحیح و قرین به واقعیت بود.

شاید هیچ كس حتی تصور نمی كرد كه روزی مردم بتوانند با دستان خالی  شاه را سرنگون كنند و آن دیو خونخوار، روزی مجبور به فرار از كشور شود، خاطره‌ی زیر به خوبی حال و هوای آن روزها و عجیب بودن پیش بینی امام(ره) را نشان می دهد:

مرحوم حجت الاسلام سید محمد كوثری (روضه خوان مراسم‌های امام خمینی (رحمت الله علیه)) نقل می‌كند: «یك روز من در منزل آقای آیت الله فاضل لنكرانی، از استادان حوزه علمیه قم بودم و یكی از فضلای مشهد آنجا بودند. ایشان به نقل از یكی از دوستانشان نقل كردند كه در نجف اشرف در خدمت امام(ره) بودیم و صحبت از ایران به میان آمد. من گفتم این چه فرمایش‌هایی است كه در مورد بیرون كردن شاه از ایران می فرمایید؟ یك مستأجر را نمی شود از خانه بیرون كرد، آن وقت شما می خواهید شاه را از مملكت بیرون كنید؟ امام سكوت كردند. من فكر كردم شاید عرض مرا نشنیده‌اند. سخنم را تكرار كردم. امام فرمودند: فلانی چه می گویی؟ مگر حضرت بقیةالله صلوات الله علیه به من (نستجیربالله) خلاف می‌فرماید؟! شاه باید برود».[۱۱]

۷-۳- عاقبت آیت الله منتظری

امام عزیز در اواخر عمر شریف خود با درایت و تیزبینی بالایی كه داشتند خطر انحراف در شخصیت و اطرافیان آیت الله منتظری را تشخیص داده و با دست زدن به یك جراحی بزرگ، آینده‌ی انقلاب را بیمه كردند. در آخرین نامه‌ای كه ایشان به آیت الله منتظری می‌نویسند با پیش بینی دو خطر، به وی در مورد آنها هشدار می دهند:

الف) حضرت امام (رحمت الله علیه) با بیان ساده لوح بودن ایشان وی را از تحریك شدن توسط اطرافیانش برحذر می دارد: «از آنجا كه ساده‌لوح هستید و سریعاً تحریك می‌شوید در هیچ كار سیاسی دخالت نكنید»[۱۲].

همگان شاهد بودند که در سال ۱۳۷۶ چگونه این مسئله به حقیقت پیوست و با تحریك اطرافیان مبنی بر تغییر فضا و ایجاد فرصت، آیت الله منتظری سخنرانی موهنی را ایراد كرد كه البته با واكنش امت حزب الله روبرو شد.

ب) امام عزیز پیش بینی می‌كند كه ایشان در آینده مشغول به نوشتن مطالبی می‌شود كه برای آخرت و عاقبت وی مضر است: «شما مشغول به نوشتن چیزهایی می‌شوید كه آخرتتان را خراب‌تر می‌كند».[۱۳]

و همگان شاهد بودند كه آیت الله منتظری در اواخر عمر خود با تحریك دستهای پنهان، كتاب‌هایی را در باب فدك و نقد ولایت فقیه نوشت كه بسیاری از زحمات گذشته او را بر باد داد و این همان پیش بینی امام راحل (رحمت الله علیه)  بود كه با بینش الهی خود از سالها قبل چنین واقعیتی را مشاهده كرده و به وی هشدار داده بودند.

۷-۴- رهبری آینده

امام راحل (رحمت الله علیه) در مناسبت‌های مختلفی نظر خود را در مورد رهبری مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بیان کرده و از تحقق این حقیقت در آینده خبر داده بودند.

ایشان بعد از حادثه مسجد ابوذر در سال ۱۳۶۰، كه منجر به جراحت شدید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) شد، بیان فرمودند كه: «خداوند ذخیره انقلاب را حفظ كرد»[۱۴]

در مناسبت‌های متعدد دیگری نیز امام راحل به صراحت این موضوع را بیان می فرمایند. مرحوم حاج سید احمد خمینی نقل می‌كنند:

وقتی كه آیت اللّه خامنه‌ای در سفر كره (شمالی) بودند، امام گزارش‌های آن سفر را از تلویزیون ‌می‌دیدند. منظره دیدار از كره، استقبال مردم و سخنرانی‌ها و مذاكرات آن سفر، خیلی جالب بود. امام بعد از آن‌كه این‌ها را مشاهده كردند، فرمودند: «الحق ایشان لیاقت رهبری را دارند».[۱۵]

و بدین‌وسیله از آینده‌ای خبر می‌دهند كه با حضور و درخشش حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) كشتی انقلاب از طوفان‌های سهمگین حوادث به سلامتی عبور می‌كند.

۷-۵- سقوط شوروی؛ ابر قدرت شرق

حضرت امام (رحمت الله علیه) مدتی قبل از فروپاشی شوروی سابق و در زمانی كه هیچ كس انتظار این واقعه مهم را نداشت، در نامه ای به گورباچف با پیش‌بینی سقوط قریب‌الوقوع این ابرقدرت، سران شوروی سابق را به راه حق دعوت فرمودند:

«جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است كه از این پس كمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو كرد».[۱۶]

هنوز مدت زمان كوتاهی از نامه تاریخی امام راحل (رحمت الله علیه) نگذشته بود كه در میان بهت و حیرت جهانیان، رژیم شوروی فروپاشید!

۷-۶- حمله عراق به کویت

پیشگویی دیگری از حضرت امام (رحمت الله علیه) كه در زمان حیاتشان به حقیقت پیوست، حمله عراق به كویت بود، امام (رحمت الله علیه) به سران كویت كه حمایت مالی گسترده‌ای را از رژیم صدام می كردند خطاب فرمودند :

«از اینكار بپرهیزید كه روزی آتش این فتنه دامن خودتان را می گیرد… نه تنها صدام از خلق و خوی سَبُعیت و درندگی ذره ای عدول ننموده است كه متاسفانه با حمایت جهانخواران و با سكوت سازمان ها و مراكز بین المللی به گرگ زخم برداشته ای بدل شده است و می رود تا شعله های آتش و جنگ را در كشورهای منطقه و خصوصا خلیج فارس برانگیزد».[۱۷]

و همانگونه نیز شد. عراق كه از حمله به ایران مأیوس شده و خسارت زیادی دیده بود به كویت حمله كرد و این كشور ثروتمند را در ۲۴ ساعت غارت نمود. و بدین سان در برابر چشم های متحیر جهانیان بار دیگر پیش بینی بزرگ دیگری از امام راحل به وقوع پیوست تا همگان بدانند كه این پیر روشن ضمیر با چه دید حكیمانه و روشنی جهان و تحولاتش را می بیند.

۷-۷- عاقبت ذلت بار فرعون‌های منطقه

زمانی كه در دوران ۸ سال دفاع مقدس اكثر سران مزدور كشورهای منطقه به دستور استكبار بر علیه انقلاب متحد شده و خوش خدمتی می كردند ، امام راحل با پیش بینی عاقبت ننگین این خودفروختگان، آنها را از سقوط بیشتر در دام ابرقدرتها برحذر می دارد و عاقبت تاسف بار آنها را گوشزد می كند، اما افسوس كه این دنیاپرستان تشنه قدرت از درك و هشدار این مرد الهی عاجز بوده و به سرنوشتی شوم دچار شدند.

سرنوشت تاسف بار صدام حسین، حسنی مبارك، علی عبدالله صالح، قذافی و… نمونه ای از این عبرت‌هاست ، كسانی كه بعد از اتمام تاریخ مصرفشان، همچون دستمالی بی ارزش توسط اربابان خود به دور انداخته شدند.

«ابرقدرت ها آن لحظه ای كه منافعشان اقتضا كند شما و قدیمی ترین وفاداران و دوستان خود را قربانی می كنند و پیش آنان دوستی و دشمنی و نوكری و صداقت، ارزش و مفهومی ندارد. آنان منافع خود را ملاك قرار داده اند».[۱۸]

۷-۸- حرکت مردم مصر

حضرت امام (رحمت الله علیه) با شناخت عمیق از ملت مصر و پیشنیه تاریخی و عمق دلبستگی این ملت نجیب به اسلام و روحیه ضداستكباری و ضداستبدادی این مردم، پیش بینی می كنند كه این مردم غیور با حركت شجاعانه خود، مزدوران استكبار را به زباله دان تاریخ خواهند فرستاد.

«ملت مصر به خیابان ها بیایند و این تفاله های آمریكا را بیرون بریزند…! این رئیس جمهور تحمیلی ثانی [حسنی مبارك‏] كه خیال دارد در مصر مثل آن [انور سادات‏] حكومت كند، دربست خودش را در اختیار آمریكا گذاشته است؛ قبل از اینكه به ریاست برسد اعلام همبستگی خودش را با اسرائیل و آمریكا كرده است. ندیده است كه‌‌ همان طوری كه سلف طالحش به واسطه خشم ملت به جهنم واصل شد، همین عمل را با او هم خواهند كرد».[۱۹]

اینك گذشت زمان نشان داد كه پیش بینی امام راحل(رحمت الله علیه) از تحولات مصر و حركت مردم انقلابی این كشور تا چه اندازه قرین به واقعیت بوده و آن مرد الهی چگونه از سالها پیش در انتظار حوادث كنونی مصر و حركت قهرمانانه این ملت بزرگ بودند.

۸-          پیش‌بینی‌های رهبر انقلاب اسلامی (مد ظله العالی)

مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) به تبعیت از امام امت با اعتقاد راسخ بر سنت و نصرت الهی و  امید وافر به وعده های خداوند پیش‌بینی‌های مختلفی انجام داده‌اند. که به برخی از آنان اشاره می کنیم:

۸-۱-پیش‌بینی مرگ حافظ اسد

نقل قول زیر توسط بزرگ سردار جبهه حق، سیدحسن نصرالله كه شرایط سخت زمان بیماری حافظ اسد و نگرانی حزب الله را از وقایع آن دوران تشریح می كند ، به خوبی پرده از عمق نگاه الهی امام خامنه ای(مدظله) و پیش بینی های الهی معظم له بر می دارد:

مساله سوریه بود. به خاطر سیستم امنیتی بسیار بسته کسی نمی‌دانست در داخل سوریه چه می‌گذرد و ما نیز نمی‌دانستیم که بعد از مرگ حافظ اسد چه می‌شود. لذا همیشه نگران بودیم که یک مخالف سر کار بیاید. یک بار که حافظ اسد مریض شد، خدمت آقا رسیدیم و گفتیم برایش دعا کنید، فرمودند دعا می‌کنم. بعد از مدتی خوب شد. گذشت تا این که بار دیگر حافظ مریض شد. دوباره خدمت آقا رسیدیم که دعا کنید. فرمودند: «البته من دعا می کنم ولی ناراحت نباشید. چون کسی که بعد از او می‌آید برای شما خیلی بهتر خواهد بود.» وزارت خارجه و اطلاعات که هیچ ، CIA هم نمی دانست چه می‌شود. به هر حال حافظ فوت کرد و بشار آمد و جداً وضع ما بعد از فوت حافظ اسد خیلی بهتر شد. به طوری که اسرائیلی‌ها می گویند، نمی‌دانیم کدام از یک از اینها از دیگری اطاعت می‌کنند؟ صمیمیت ما با سوریه، اکنون به صورتی است که هر زمان بخواهم با بشار دیدار و تبادل نظر می کنم .[۲۰]

۸-۲- پیش بینی شكست مذاكرات صلح خاورمیانه در اوج توافقات بین المللی

از زمان پیدایش رژیم منحوس صهیونیستی، همواره استكبار در پی این نقشه  شوم بوده است كه با انعقاد پیمان صلح، خطر مبارزه علیه رژیم غاصب را از بین ببرد. این نقشه های شوم گاها به مرحله تحقق بسیار نزدیك شده و همچون كنفرانس مادرید، اجماعی جهانی را محقق كرده است. اما مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در اوج مذاکرات بین‌المللی دیدگاه قابل توجهی داشته‌اند. سید حسن نصرالله برگ درخشان دیگری از پیش‌بینی‌های مقام معظم رهبری را تشریح کرده‌است:

«یک روز بعد از جنگ دوم خلیج فارس در کنفرانس مادرید، عرب ها و اسرائیلی ها را جمع کردند برای صلح خاورمیانه که آقا هم یک پیام مهم علیه آن داد. همه رفته بودند، رئیس جمهور سوریه، لبنان و… . پشتیبان بین‌المللی هم داشتند، مثل آمریکا و شوروی. صلح به نظر ما و همة صاحب‌نظران قطعی بود. رسیدیم خدمت آقا و گفتیم که ما تنها ماندیم. فرمودند: «درست است که همه دنیا جمع شده‌اند ولی من به شما می‌گویم صلح نخواهد شد و کنفرانس موفق نخواهد بود». در شرایطی بود که تحلیل‌گران می‌گفتند کار تمام شد. حتی بعضی آقایان در ایران هم این نظر را داشتند. اسحاق رابین و حافظ اسد با واسطه مذاکره می‌کردند و نزدیک به توافق بودند. بعد از حدود یک ماه انتفاضة اول آغاز شد و در کمال ناباوری همگان روند صلح شکست خورد.»[۲۱]

۸-۳- پیش بینی افول آمریكا بعد از ۱۱ سپتامبر و گرفتاری در باتلاق عراق

امپراطوری غرب كه برای ادامه حیات خود چاره ای جز هجوم دگرباره بر خاورمیانه و جهان نداشت، با سناریوی ۱۱ سپتامبر بازی خطرناكی را آغاز كرد و در حالی كه جهان در انفعال و شوك عمیقی بود با اتحادی بزرگ لشگركشی عظیمی با رهبری آمریكا به خاورمیانه آغاز شد. اكثریت قریب به اتفاق كارشناسان و تحلیل گران آغاز دوره ای سیاه و تاریك را برای خاورمیانه پیش بینی كردند كه در آن با چپاول منابع طبیعی ملتها، امریكا مقتدرتر و قدرتمندتر می شد، اما امام خامنه ای (مد ظله العالی) نگاه دیگری داشت و سیر تحولات را به گونه ای دیگر پیش بینی می كرد. سید حسن نصر الله در این باره می‌گوید:

آمریکا به گونه ای به خاورمیانه لشکر کشید که همه بر این باور بودند که منطقه وارد عصر آمریکایی خود شده است و از این پس، ملتهای منطقه باید شاهد سیطره و حاکمیت آمریکا بر خاورمیانه باشند و خود را برای یکصد یا دویست سال حاکمیت آمریکا در منطقه و جنگ های جدیدش که آن را به جنگ های صلیبی تشبیه کرده بودند، آماده می کردند.

در آن زمان من سفری به ایران داشتم و طی این سفر به دیدار آیت الله خامنه ای رفتم و نظر ایشان را درباره حوادث منطقه ای و ورود آمریکا به آن جویا شدم، در آن زمان اوضاع به قدری بحرانی بود که برخی از مسئولان و مقامات ایرانی نزد آن حضرت می آمدند و با ایشان درباره برقراری رابطه با آمریکا مشورت می کردند و می گفتند، باید به دنبال سازش و آشتی با آمریکا باشیم؛ در حالی که ایشان با توجه به دیدگاه استراتژیک شان این خواسته ها را رد و تاکید می کردند که اوضاع آنگونه که ملاحظه می کنید بر وفق مراد آمریکایی ها نیست؛ نگران نباشید آمریکا هم اکنون به اوج خود رسیده و از هم اکنون به بعد باید در انتظار فرود و افول این کشور و بویژه ناکامی طرح هایش در منطقه باشیم و باید بر این پایه و دیدگاه با موضع گیری ها و سیاست های آمریکا در منطقه برخورد کنید و تعامل داشته باشید.[۲۲]

۸-۴- پیش بینی عاقبت فلاكت بار سران مزدور

حكام خودفروخته منطقه كه از ابتدا بعنوان عوامل مهم ممانعت از خیزش اسلامی به شمار می آمدند، با كمك اربابان خود از دیرباز دارای شوكت و عظمتی فریبنده بودند كه برخی از افراد ظاهربین آن را ابدی دانسته و هر حركتی را بی نتیجه میدانستند، اما در نگاه الهی امام راحل و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) عاقبتی فلاكت بار برای این سران مزدور پیش بینی می شد كه به طرز عجیبی با گذشت زمان در عصر حاضر محقق شد.

تجربه‌هاى حول و حوش ما در دنیاى اسلام، پُر از ناكامى كسانى است كه نوكر و معاون و همراه شیطان شدند. اینها تا وقتى براى آنها و سرمایه‌داران و شركتهایى كه پشتوانه‌ى آن سیاستها هستند، مفیدند، مورد استفاده قرار مى‌گیرند؛ بعد مثل سنگ استنجاى شیطان – به قول مولوى – دورشان مى‌اندازند.[۲۳]

حتّى حكومت‌هاى سلطنتى كه امروز در خاورمیانه وجود دارد، آمریكا اینها را دوست نمى‌دارد؛ چون مى‌داند اینها براى او مایه‌ى دردسر هستند. دولت‌هاى اسلامى و عربى باید به این نكته توجه كنند. امریكا براى مصر هم برنامه دارد؛ براى سعودى هم برنامه دارد؛ براى اردن هم برنامه دارد؛ براى كشورهاى خلیج فارس هم برنامه دارد. برنامه‌ى او فقط براى لبنان و سوریه و عراق نیست كه دیگر كشورهاى عربى بنشینند تماشا كنند كه امریكا به خیال خود حساب سوریه و لبنان را برسد؛ بعد نوبت آنهاست.[۲۴]

سقوط و نابودی حاكمان مستبد تونس و مصر و لیبی و یمن و … متزلزل شدن قدرت سایر حكام مزدور به خوبی تحقق پیش بینی های امام خامنه ای(مدظله) و امام راحل را نشان می دهد.

۸-۵- پیش بینی وقوع انقلاب در مصر با روحیه اسلامی – انقلابی ملت مصر

در حالی كه پیش بینی آتشفشان خشم ملت انقلابی مصر تا همین اواخر برای بسیاری از كارشناسان ممكن نبود ، ولی امر مسلمین در اوائل دهه ۷۰ با شناخت صحیح از روحیه انقلابی ملت مصر و استعداد و توان آنان برای به زیر كشیدن فرعونهای حاكم بر این كشور ، ضمن پیش بینی حركت مردمی ، آنان را برای آغاز انقلاب تشویق می كند:

ملت مصر، ملت مسلمانى است. ملت مصر، داراى سابقه در اسلام است. ملت مصر، افتخارات بزرگى در راه افكار نو اسلامى و مبارزات اسلامى دارد. این‏ ملت، ملت غیورى است. یقین است كه این ملت، حاضر نیست خیانت سران خودش را تحمّل كند و با آنها درگیرى پیدا مى‏كند.[۲۵]

قابل توجه است كه ولی امر مسلمین چند ماه قبل از آغاز انقلابهای منطقه و انقلاب ملت مصر، در مهرماه سال ۸۹ با شناخت روحیه ملت مسلمان آن كشور، آن را با شیعیان و مسلمانان لبنان كه حماسه ای تاریخی در استقبال از منتخب ملت ایران آفریدند مقایسه كرده و در صورت فراهم شدن شرایط، عملكرد آنها را شبیه حركت افتخار آمیز ملت لبنان برمی شمرد.

اما تعجب آور این است، در حالی كه تمدن غرب تلاش دارد با آخرین فناوریهای پیشرفته خود و گسترش فساد و فحشای بی سابقه و شبیخون تمام عیار فرهنگی ملتهای مسلمان را قلع و قمع كند، تنها چند ماه از فرمایشات معظم له بیشتر نمی گذرد كه حركت طوفانی ملت مصر و به زیر كشیدن فرعون سه دهه این كشور، صحت پیش بینی معظم له را آشكار می سازد

۸-۶- پیش بینی عقب نشینی اسرائیل و پیروزی مقاومت در سال ۲۰۰۰

برگ زرین دیگری از پیش بینی های الهی امام خامنه ای(مد ظله العالی) در بیان رهبر اسطوره ای حزب الله لبنان:

اواخر سال ۱۹۹۹ انتخابات نخست وزیری در رژیم صهیونیستی برگزار شد و دیدیم که باراک چگونه با شکست دادن نتانیاهو در انتخابات به نخست وزیری این رژیم رسید و تصمیم گرفت در ژوئیه از لبنان عقب نشینی کند. فضای حاکم بر لبنان و سوریه به گونه ای بود که کسی تصور نمی کرد، این گفته باراک حقیقت داشته باشد، بعد از مدتی دیدیم که باراک تلاش کرد، در برابر عقب نشینی از لبنان بر امتیازات یا ضمانت هایی امنیتی از دولت لبنان یا سوریه دست یابد. باور همه ما در این خصوص بر این بود که اگر این ضمانت ها به رژیم صهیونیستی داده نشود، این رژیم از جنوب لبنان عقب نشینی نخواهد کرد و مقاومت باید در اندیشه راهبردهای دیگر باشد، اما در دیداری که با آیت الله خامنه ای داشتیم و دیدگاه های خود را به ایشان عرضه کردیم، ایشان نظر دیگری داشتند و به ما تاکید کردند که پیروزی شما در لبنان بسیار نزدیک است آنقدر نزدیک که خودتان هم تصورش را نمی توانید بکنید. این سخنان آیت الله خامنه ای بر خلاف تمام تحلیل ها و اطلاعات ارائه شده از فضای حاکم بر جنوب لبنان بود و هیچ نشانه ای دال بر عقب نشینی رژیم صهیونیستی یا آمادگی این رژیم برای این عقب نشینی وجود نداشت؛ اما ایشان به برادران حزب الله تاکید کردند که خود را برای موفقیتی بزرگ آماده کنند و بهتر است موضع گیری و سخنرانی ها و اظهار نظرهای سیاسی تان این گونه و آن گونه باشد، پس از آن عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان روی داد و این برای ما غافلگیر کننده نبود، چون خود را برای چنین عقب نشینی و پیروزی آماده کرده بودیم.[۲۶]

۸-۷- پیش بینی جنگ ۳۳ روزه و پیروزی مقاومت در آن

جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان كه آن را به حق می توان از معجزات الهی در عصر حاضر به شمار آورد نیز انواری از پیش بینی های درخشان امام خامنه ای(مد ظله العالی) در خود دارد، سخنان دلنشین سیدحسن نصرالله چه زیبا از نگاه ملكوتی ولی امر مسلمین پرده بردای می كند:

در جنگ تموز (جنگ سی‎وسه روزه)، تحلیل‎ها حاکی از یک جنگ محدود بود. فکر می‎کردند چند تا ساختمان را می‎زنند، حملات محدودی برای آزادی اسرا انجام می‎دهند و تمام می‎شود، لکن از روز دوم تهاجم وسیعی را آغاز کردند و تقریبا همه‎جا را زدند. در اتاق عملیات بودیم و مقابله می‎کردیم. وضعیتمان خوب بود، ولی چند نفر از دوستان از نظر روحی و عاطفی ناراحت بودند. آیا اسیر گرفتن امل باعث این تهاجم و جنگ شده است؟ این سؤال ذهنمان را آزار می‎داد و بچه‎ها را در فشار روحی قرار می‎داد. هرچند این مسئله در اصل اداره جنگ و مقاومت تأثیری نداشت. در این شرایط حساس بود که پیام الهام بخش آقا، رسید: «این حمله از قبل تدارک دیده شده است. می‎خواستند در غفلت حزب الله تهاجم وسیع داشته باشند. همه‎جا را بزنند و بعد حمله زمینی بکنند و مسلط بشوند و شروط خود را تحمیل کنند. این‎هایی که رفتند اسیر گرفتند، لطف خدا بود، این جنگ احزاب است «ستبلغ القلوب الحناجر» اگر به خدا توکل کنند و مقاومت کنند پیروزند به آقای سید حسن نصرا… بگویید پیروزید و اگر در این جنگ پیروز شوید قدرتی می‎شوید که هیچ قدرتی در مقابلتان نمی‎ایستد. این را هم بگویید که آن‎ها می‎خواستند حمله کنند. اسیر گرفتیم جنگ را جلو انداختند و آخرین سفارششان هم این بود که به امام زمان (ع) توسل کنید.

آقا در جلسه‌ای گفتند كه به احتمال زیاد رژیم صهیونیستی در این تابستان یك عملیاتی برای اشغال نظامی قسمتهایی از لبنان و حذف حزب‌الله كلید بزند و شما باید آمادگی آن را داشته باشید. این در حالی بود كه بررسی‌های نظامی و اطلاعاتی ما چنین چیزی را نشان نمی‌داد بعد از چند روزی ما دقت خود را افزایش دادیم تا اینكه دو افسر صهیونیستی  دستگیر شدند و بعد از بررسی‌های متعدد توطئه آنها كشف شد. رژیم صهیونیستی برای اینكه طرحش  لو نرود عملیات خود را جلو كشید و زودتر از موقع اولیه به لبنان حمله كرد و به این طریق خیلی از طرح‌های نیمه تمام آنها شناسایی و اطلاعات آنها ناقص ماند و ما به پیروزی بزرگی رسیدیم.

در سخنرانی‎ها هم گفتیم که دشمن از قبل برنامه‎ریزی برای حمله داشته و می‎خواستند در پاییز حمله کنند و لکن بعد از حادثه اسیرگیری حمله را به تابستان آوردند، وقتی ما این حرف را زدیم، خیلی از تحلیل‎گران سیاسی جهان عرب آمدند آن را تأیید کردند. آقای حسین هیکل در حمایت از این حرف مصاحبه کرد و گفت من هم اطلاع داشتم و در تحلیل به آن رسیده بودم. روزنامه‎های معروف جهان عرب هم این تحلیل را واقع‎بینانه معرفی کردند. از سیاسیون لبنان افرادی مثل میشل عون هم آن ‎را تأیید کردند. اما یک چیز برای خود من سؤال بود که آقا، این حرف را از کجا می‎دانسته و با چه دلیلی گفته است؟ بعد از جنگ، از طریق یکی از دوستان آن را از آقا پرسیدم. آیت الله خامنه‎ای فرموده بودند اطلاعات خاصی در این‎باره نداشتم. به ذهنم خطور کرد. در این شرایط یکی از دوستان پیامی شفاهی از آیت الله خامنه ای برای من آورد که ایشان در آن گفته بودند، جنگ شما با رژیم صهیونیستی بی شباهت به جنگ احزاب نیست که طی آن تمام قبایل علیه پیامبر به جنگ برخاسته بودند اما سرانجامشان ناکامی و شکست بود، شما نیز به خدا توکل کنید و بدانید بی شک شما پیروز این میدان خواهید بود و پس از این پیروزی بزرگی و قدرت بسیار خواهید یافت و هیچ کس در آن زمان باور نمی کرد، این گفته آیت الله خامنه ای به حقیقت بپیوندد، اما دیدیم که چگونه حزب الله در این جنگ پیروز شد.[۲۷]

۸-۸- پیش بینی آغاز بیداری اسلامی و تحقق خاورمیانه اسلامی

بیداری اسلامی كه با وقوع انقلاب اسلامی در ایران آغاز شد، در نگاه بسیاری از برجستگان مذهبی و غیرمذهبی عاقبتی نداشت و به سرعت توسط دنیای مادی مهار می گردید اما بزرگانی چون امام خمینی(رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله) پیش بینی می كردند كه با فراگیر شدن این بیداری در منطقه خاورمیانه و جهان، زمینه حكومت جهانی اسلام فراهم خواهد شد:

امروز جهان و بویژه جهان اسلام دوران حساسى را مى‌گذراند. از سوئى امواج بیدارى سراسر دنیاى اسلام را فرا گرفته، و از سوئى چهره‌ى غدار آمریكا و دیگر مستكبران از پرده‌ى تزویر و ریا، بیرون افتاده است. از سوئى حركت به سمت بازیابى هویت و اقتدار در بخشهائى از جهان اسلام آغاز شده و در كشورى به عظمت ایران اسلامى، نهالهاى دانش و فناورى مستقل و بومى به بار نشسته و اعتماد به نفسى كه محیط سیاسى و اجتماعى را متحول كرده بود به محیط علم و سازندگى كشیده شده است.[۲۸]

امروز ما در دنیا شاهد بیداری‌ ملتها هم‌ هستیم‌. درست‌ است‌ كه‌ با پیشرفت‌ وسایل‌ جدید و تلویزیون‌ و رادیو و تبلیغات‌ و پول‌ و امكانات‌ صنعتی‌ و غیره‌، تسلط قدرتهای‌ استكباری‌ بر ملتها و بر شؤون‌ آنها روزبه‌روز بیشتر شده‌ است‌; اما سنت‌ الهی‌ بر این‌ قرار گرفته‌ كه‌ ملتها هم‌ بیدار بشوند و ما امروز می‌بینیم‌ كه‌ ملتها هم‌ روزبه‌روز بیدار می‌شوند و این‌ به‌ خاطر امیدی‌ است‌ كه‌ آنها به‌ آینده‌ پیدا كرده‌اند.[۲۹]

امت اسلامی در راهی كه مسلمین صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانید،‌ پی درپی به پیش خواهد رفت و ملتهای مسلمان از عقب‌ماندگی  كه در قرنهای اخیر بر آنان تحمیل شده نجات خواهندیافت. طلیعه‌ی این حركت بزرگ آغاز شده و امواج بیداری در همه‌ جای دنیای اسلام كمابیش به حركت درآمده است. رسانه‌ها و تبلیغات دشمن و عواملش میكوشند هر جنبش آزادیخواهانه و عدالت‌طلب را در هر نقطه‌ی جهان اسلام به ایران یا به شیعی‌گری نسبت دهند، و ایران اسلامی را كه نخستین پرچمدار پیروز بیداری اسلامی است مسئول ضرباتی بدانندكه از سوی غیرتمندان كشورهای مسلمان در عرصه‌ی سیاست یا فرهنگ بر آنان وارد میشود.[۳۰]

وضع دنیا عوض شده است؛ ملتها بیدار شده‌اند؛ خوشبختانه این بیدارى در ملتهاى مسلمان بیشتر است؛ ملتهاى مسلمان، حكومتهاى مسلمان، اهمیت اسلام و عظمت اسلام و عظمت این تكیه‌گاه مورد اعتماد و قابل اطمینان را دارند درك میكنند. امروز بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام موجب شده است كه قدرتها دیگر آن توانائى گذشته را نداشته باشند. وضع آمریكا امروز با گذشته فرق كرده است. قدرتهاى بعد از آمریكا هم وضعشان همین جور است؛ معلوم است. ملتهاى مسلمان باید راه توحید را مغتنم بشمرند و وعده‌ى الهى را صادق بدانند. امروز سعادت مسلمانها در این است كه بر محور اسلام با یكدیگر متحد شوند.[۳۱]

اینك با وقوع و استمرار بسیار عجیب انقلابهای مردمی و بیداری اسلامی در بسیاری از كشورهای خاورمیانه، جهان به روشنی شاهد تحقق پیش بینی امام(ره) عزیز و مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است.

همچنین در حالی كه استكبار جهانی با نقشه‌ای حساب شده با بهره گیری از تمام امكانات مادی و غیرمادی خود در تلاش بود تا خاورمیانه‌ای جدید با مختصات دلخواه خود كه در آن اسلام انقلابی نابود شده باشد ایجاد كند اما همانگونه كه ولی امر مسلمین به صراحت پیش بینی كرده بودند، در میان بهت و حیرت جهانیان، با بیداری اسلامی، سناریوهای دشمن نقش بر آب شده و خاورمیانه اسلامی در حال شكل گیری می باشد.

شكى نیست كه بر اساس حقایقى كه خداى متعال تقدیر كرده است، خاورمیانه‌ى جدید شكل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ى اسلام خواهد بود.[۳۲]

۸-۹- پیش بینی گسترش بیداری ملتهای خاورمیانه به قلب اروپا

در حالی كه چندماهی بیشتر از آغاز بیداری اسلامی در خاورمیانه نمی گذشت و كشورهای استكباری تمام تلاش خود را بر انحراف این انقلابها و آغاز دوره سلطه تاریك درگیری به كار بسته و رایزنی‌های دیپلماتیك و غیردپلماتیك بسیاری در حال انجام بود، مقام معظم رهبری گفتند:

من به شما عرض بکنم؛ فقط این نیست که در کشورهاى شمال آفریقا و منطقه‌ى غرب آسیا که امروز ما در آنجا قرار داریم، حرکات بیدارى‌ به وجود آمده باشد؛ این حرکت بیدارى تا قلب اروپا خواهد رفت. آن روزى پیش خواهد آمد که همین ملتهاى اروپائى علیه سیاستمداران و زمامداران و قدرتمندانى که آنها را یکسره تسلیم سیاستهاى فرهنگى و اقتصادى آمریکا و صهیونیسم کردند، قیام خواهند کرد. این بیدارى، حتمى است. حرکت ملت ایران، امتداد و عمقش اینهاست؛ حرکت عظیمى است.[۳۳]

این پیشبینی تا به آنجا محقق شد که تحلیلگران پیش بینی می کنند تا ۲۰ سال آینده بزرگترین دین دنیا اسلام باشد.[۳۴]  شعله هایی از این اشتیاق را می توان در نامگذاری فرزندان پسر در انگلیس مشاهده کرد که سالهاست محبوبترین نام پسر «محمد» است.[۳۵]

 

 

 

 

پاورقی ها:

[۱]. وَ قِيلَ بَيْنَمَا عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع جَالِسٌ وَ شَيْخٌ يَعْمَلُ بِمِسْحَاةٍ وَ يُثِيرُ الْأَرْضَ فَقَالَ عِيسَى ع اللَّهُمَّ انْزِعْ مِنْهُ الْأَمَلَ فَوَضَعَ الشَّيْخُ الْمِسْحَاةَ وَ اضْطَجَعَ فَلَبِثَ سَاعَةً فَقَالَ عِيسَى اللَّهُمَّ ارْدُدْ إِلَيْهِ الْأَمَلَ فَقَامَ فَجَعَلَ يَعْمَلُ فَسَأَلَهُ عِيسَى عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ بَيْنَمَا أَنَا أَعْمَلُ إِذْ قَالَتْ لِي نَفْسِي إِلَى مَتَى تَعْمَلُ وَ أَنْتَ شَيْخٌ كَبِيرٌ فَأَلْقَيْتُ الْمِسْحَاةَ وَ اضْطَجَعْتُ ثُمَّ قَالَتْ لِي نَفْسِي وَ اللَّهِ لَا بُدَّ لَكَ مِنْ عَيْشٍ مَا بَقِيتَ فَقُمْتُ إِلَى مِسْحَاتِي. بحار‌الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ج ‏۱۴، ص ۳۲۹٫

[۲] سوره فرقان، آیه ۷۴ : «و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان».

[۳] المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، كفعمى، ابراهيم بن على عاملى‏، ص: ۵۵۱،  «کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده، و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوت کننده، در میان شهرنشین و بادیه‌نشین».                       

[۴] كامل الزيارات، ابن قولويه، جعفر بن محمد ، ص: ۱۷۸  ؛  خدا مرا زنده بدار با محمد و آلش و مرا بمیران با او و خاندانش                       

[۵] المصباح للكفعمي (جنة الأمان الواقية)، كفعمى، ابراهيم بن على عاملى‏، ص: ۶۱۷ ؛ خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور خدایا دارا کن هر نداری را خدایا سیر کن هر گرسنه ای را خدایا بپوشان هر برهنه را خدایا ادا کن قرض هر قرضداری را خدایا بگشا اندوه هر غمزده را خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنی را خدایا آزاد کن هر اسیری را خدایا اصلاح کن هر فسادی را از کار مسلمین خدایا درمان کن هر بیماری را خدایا ببند رخنه فقر ما را به وسیله دارائی خود خدایا بدی حال ما را بخوبی حال خودت مبدل کن خدایا ادا کن از ما قرض و بدهیمان را و بی نیازمان کن از نداری که راستی تو بر هر چیز توانائی.  

[۶] لإقبال بالأعمال الحسنة (ط – الحديثة) ابن طاووس، على بن موسى‏ ، ج‏۱، ص: ۷۹ ؛ خدايا زيارت خانه محرّمت را در امسال و در هر سال نصيبم كن.

[۷]. وقعة صفین، نصربن‌مزاحم، به‌تحقیق و تصحیح عبدالسلام‌محمد هارون، ص۱۹۰٫

[۸] خدمات اجتماعی و قدرت نرم حزب الله، دانشگاه عملیات ویژه مشترک ارتش آمریکا (jsou) ترجمه ساسان زارع و حسین روزبه ص ۷۲-۷۴

[۹] مجله  پیام زن  خرداد ماه سال ۱۳۹۲ شماره ۲۵۵

[۱۰] صحيفة نور، جلد ۴، صفحة ۹

[۱۱] فصلنامه انتظار ، ش۱۴، ص۵

[۱۲] صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۳۱٫

[۱۳]  صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۳۳۱٫

[۱۴] خبرگزاری فارس تاریخ خبر ۱۳۸۹/۴/۲۳

[۱۵] کتاب مرجعیت ص ۷۰

[۱۶] صحیفه امام، ج ۲۱، صص ۲۲۰-۲۲۶٫

[۱۷] صحيفه امام، ج۲۰، ص ۳۲۸ و ۳۲۹٫

[۱۸] صحيفه امام – ج ۲۰، صص ۳۲۸-۳۲۹٫

[۱۹] صحيفه امام، ج ‏۱۵، ص ۲۸۵٫

[۲۰] ناگفته‌های سیدحسن نصرالله از ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد ظله العالی)، سخنرانی سید حسن نصرالله در همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۱۶

[۲۱] ناگفته‌های سیدحسن نصرالله از ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد ظله العالی)، سخنرانی سید حسن نصرالله در همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۱۶

[۲۲] ناگفته‌های سیدحسن نصرالله از ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد ظله العالی)، سخنرانی سید حسن نصرالله در همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۱۶

[۲۳] بیانات در دیدار کارگزاران حج، ۲۵/۱۰/۱۳۸۱٫

[۲۴] بیانات در دیدار كارگزاران نظام، ۸/۸/۱۳۸۴٫

[۲۵] بیانات در دیدار کارگزاران حج، ۰۸/۰۲/۱۳۷۲٫

[۲۶] ناگفته‌های سیدحسن نصرالله از ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد ظله العالی)، سخنرانی سید حسن نصرالله در همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۱۶

[۲۷] ناگفته‌های سیدحسن نصرالله از ولی امر مسلمین امام خامنه ای (مد ظله العالی)، سخنرانی سید حسن نصرالله در همایش «نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) تاریخ ۱۳۹۰/۰۳/۱۶

[۲۸] پيام رهبر معظم انقلاب اسلامی بمناسبت كنگره عظيم حج – ۱۹/۱۰/۱۳۸۴

[۲۹] بیانات در دیدار مسئولان و اقشار مختلف مردم در سالروز ولادت امام زمان عج -۲۲/۱۲/۱۳۶۸

[۳۰] پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت كنگره عظيم حج- ۲۷/۹/۱۳۸۶٫

[۳۱] پيام بمناسبت كنگره عظيم حج ۲۷/۰۹/۱۳۸۶٫

[۳۲] دیدار با گروه‌های مبارز فلسطینی – ۸/۱۲/۱۳۸۸٫

[۳۳] (بيانات در ديدار هزاران نفر از معلمان سراسر كشور – ۱۴/۲/۹۰)

[۳۴] خبرگزاری تسنیم، کد خبر: ۶۵۳۷۹۱، تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۳، به نقل از روزنامه دیلی پاکستان.

[۳۵] www.babycentre.co.uk

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*