تفسیر زیارت عاشورا – فراز «فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامِکَ وَ اَکرَمَنی بِک» – جلسه بیستم و چهارم

تفسیر زیارت عاشورا – فراز «فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامِکَ وَ اَکرَمَنی بِک» – جلسه بیستم و چهارم

             دسته مناسبتي : محرم و صفر   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   / 

             دسته زماني : سال 1398   / 

تفسیر زیارت عاشورا - فراز «فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامِکَ وَ اَکرَمَنی بِک» - جلسه بیستم و چهارم - سعداء – پایگاه نشر آثار حجت الاسلام راجی

فايل صوتي : دانلود صوت

تفسیر زیارت عاشورا – فراز «فَاَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامِکَ وَ اَکرَمَنی بِک» – جلسه بیستم و چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

 

­تفسیر زیارت عاشورا – فراز «فَأَسئَلُ اللهَ الَّذی اَکرَمَ مَقامَکَ وَ اَکرَمَنی بِک»

یکی از ویژگی ها  و مقاماتی که خدا به امام حسین(علیه السلام) داده این است که تربت و خاک کربلا شفای دردهاست. که عرض کردیم.

 

۲- برداشتن کام فرزند با تربت امام حسین(علیه‌السلام):دومین ویژگی خاک امام حسین(علیه‌السلام) این است که مستحب است کام فرزند را با تربت اباعبدالله(علیه‌السلام) برداریم. در کتب شریف «کامل الزیارات» صفحه ۸۴۴ از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده: «انکم اولادکم بتربت الحسین فانه امان». کام فرزندان خود را با تربت اباعبدالله(علیه‌السلام) بردارید که برای آنها امان و امنیت است.

 

۳- فضیلت تسبیح تربت امام حسین(علیه‌السلام): سومین ویژگی تربت اباعبدالله(علیه‌السلام) استحباب گرفتن تسبیح از خاک قبر نازنین اباعبدالله(علیه‌السلام) است.

– در رابطه با تاریخچه ساختن تسبیح امام صادق(علیه‌السلام) می فرمایند: «حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) به عدد تکبیرها، ریسمانی از پشم را گره زده بود (یعنی ۳۴ تا) و با آن ذکر می گفت. پس از شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(علیه‌السلام) از خاک قبر ایشان تسبیح ساخته شد. هنگامی که امام حسین(علیه‌السلام) به شهادت رسید مردم به جهت فضیلتی که تربت آن گرامی دارا بود به آن روی آورده و از آن تسبیح ساختند». (منبع: کتاب شریف مستدرک المسائل جلد ۱ صفحه ۲۴۸).

– امام کاظم(علیه‌السلام) می فرمایند: شیعیان ما از ۴ چیز بی نیاز نیستند: ۱٫ سجاده نماز ۲٫ انگشتر عقیق (انگشتر را در دست راست داشته باشیم و وصیت کنیم زمانی که از دنیا رفتیم عقیق آن را زیر زبانمان بگذارند. نوشته های زیادی را بر روی انگشتر می نویسند ولی امام صادق(علیه‌السلام) می فرمایند: «هر کس روی انگشتر عقیق خود بنویسد محمد نبی الله (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و علی ولی الله، ان شاالله عاقبت به خیر می شود». ۳٫ مسواک [دهان مومن تمیز است. حتی اگر می­توانید چوب اَراک که مخصوص مسوالک هست را در یک پلاستیکی همراه خود داشته باشید، اگر می­خواهید از دندانهایتان خون نیاید با کف دریا یا با چوب اَراک مسواک بزنند.] ۴٫ تسبیح تربتی که ۳۳ دانه داشته باشد. (در روایات به عدد ۳۳ یا ۳۴ اشاره شده است، اشکال ندارد که ۱۰۰ تایی همراه تان باشد اما چیزی که در روایت آمده این است یا ۳۳ تایی یا ۳۴ تایی، البته باید احترامش را هم نگهدارید، دیگر در جیب کنار پایتان نگذارید، در جیب پیراهن تان بگذارید که هم کنار قلب تان است و باعث آرامش می­شود و هم بی­احترامی هم نمی­شود، چرا که اگر کسی به تربت احترام نگذارد دیگر شفا در آن برایش نخواهد بود) هر گاه آن را بگرداند و ذکر خدا بگوید به عدد هر دانه برایش ۴۰ حسنه نوشته می شود. و اگر غفلت کند و از روی عبث بگرداند برای او ۲۰ حسنه نوشته می شود.

– از امام صادق(علیه‌السلام) سوال شد آیا تسبیح تربت حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه‌السلام) افضل است یا تربت امام حسین(علیه‌السلام)؟ حضرت فرمودند: «تسبیحی که از تربت قبر امام حسین(علیه‌السلام) ساخته می شود اگر به دست کسی باشد، خودش ذکر و تسبیح می گوید گرچه صاحب آن ساکت باشد».

– مرحوم طبرسی در کتاب احتجاج صفحه ۴۸۹ از امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) نقل می­کنند که از ایشان سوال شد: آیا جایز است تسبیح گفتن به تربت امام حسین(علیه‌السلام) و آیا فضیلتی هم دارد؟ حضرت فرمودند: «آری جائز است و هیچ تسبیحی با فضیلت تر از آن نیست و از جمله فضائل آن این است که اگر انسان ذکر گفتن را فراموش کند، ثواب ذکر و تسبیح برایش نوشته می شود». [دیگر این از واضحات است و نیاز به گفتن هم ندارد که اگر کسی تسبیح را به جهت ریا و غیرخدا به دستش گرفته، تسبیح را کنار بگذارد. برخی از عمد تسبیح به دست می­گیرند، یقه شیخی هم می­پوشند که مردم را فریب دهند.]

– در کتاب «مستدرک المسائل» از حسن بن محبوب که از بزرگان شیعه و از اصحاب امام رضا(علیه‌السلام) است نقل شده که در دست امام صادق(علیه‌السلام) تسبیحی از تربت دیده شد، درباره­ ی آن از حضرت سوال شد. حضرت فرمود: این تسبیح تربت فایده اش برای من بیشتر است (کارها را برای من راحت می کند). [بین این دو نتیجه، تردید از راوی بوده که امام کدام را فرمود.]

– در جای دیگری از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده: «کسی که تسبیح تربت امام حسین (ع) را همراه داشته باشد خداوند او را ذاکر و تسبیح کننده محسوب کند گرچه با زبان ذکر نگوید».

 

میزان ثواب تسبیح امام حسین(علیه‌السلام)

در رابطه با میزان ثواب تسبیح امام حسین(علیه‌السلام) نیز چند روایت آمده است:

– امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «اگر برای ذکر گفتن آن را بگرداند ۴۰ حسنه و اگر از روی غفلت بگرداند، یک حسنه برایش نوشته می شود». [حالا علت اینکه در آن روایت گفته بود ۲۰ حسنه اما در اینجا فرموده ۱ حسنه را بعدا عرض خواهم کرد.] و در جای دیگر می فرمایند: «اگر یک دور استغفار یا ذکر دیگری با آن بگوید خداوند هفتاد برابر برای او ثبت کند. و اگر با آن ذکر نگوید برای گرداندن هر دانه ۷ مرتبه ثواب ذکر و تسبیح برایش نوشته می شود».

– و در جای دیگری حضرت می فرمایند: «کسی که با تسبیحِ تربت یک مرتبه تسبیح بگوید خداوند برای او ۴۰۰ حسنه نوشته و ۴۰۰ گناه محو کرده و ۴۰۰ حاجت او را روا کند و به درجه اش ۴۰۰ درجه بیفزاید. سپس فرمودند باید ریسمانش به رنگ آبی بوده و ۳۴ دانه داشته باشد. چنانچه تسبیح حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) که از قبر حضرت حمزه سید الشهدا(علیه‌السلام) ساخته شده بود این چنین بود، و پس از هر نماز با آن تسبیح بگوید». (این روایت مشخص می کند که آنجا که امام(علیه‌السلام) فرمودند: ۳۳ دانه تسبیح، تردید از راوی است و چون امام(علیه‌السلام) در دو جای مختلف بر عدد ۳۴ تاکید دارند بنابراین ۳۴ قابل قبول است چون تسبیح حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) ۳۴ دانه داشت. پس ۳۴ اولویت پیدا می­کند).

– امام رضا(علیه‌السلام) می فرمایند: «اگر کسی با تسبیح تربت «سبحان الله»، «الحمدلله»، «لا اله الا الله» و «الله اکبر» بگوید خداوند تعالی با هر دانه آن برای او ۶۰۰۰ حسنه نوشته و ۶۰۰۰ سیئه محو کرده و درجه اش را ۶۰۰۰ درجه بالا برده و ۶۰۰۰ شفاعت برایش مقرر می کند».

 

اینکه چرا در این روایات اختلافاتی در مورد میزان ثواب بود؟ اولین دلیلش نوع ذکر است و برای هر ذکر، عددش فرق می کند. دومین دلیل ممکن است به راوی برگردد (آن راوی خاص که آمده بود و سئوال کرده بود، با توجه به مقتضای حال و روحیه او، امام به او اینچنین فرموده بودند) و سومین دلیل کثرت بود؛ منظور یک عدد خاص نبوده، منظور نشان دادن زیاد بودن این جریان است. مثلا می­گویند اگر کسی فلان گناه را انجام دهد ۲۰۰۰ سال از بهشت فاصله خواهد گرفت، حالا آیا واقعا ۲۰۰۰ سال فاصله می­گیرد؟ خیر، بلکه مراد کثرت و زیادی آثار آن گناه است. شاید هم یک دلیل دیگری داشته است، مثلا به کیفیت آن خاک برمی­گردیده است. بالاخره ما در علم درایه می گوییم از این روایات مشخص است که این تسبیح و ذکر خیلی ثواب زیادی دارد.

 

در این جلسه دو فایده دیگر از تربت امام حسین(علیه‌السلام) عرض شد.

(جلسه قبل: شفا بود و استحباب گرفتن کام بچه با تربت، و امروز هم استحباب  تسبیح از تربت)

 

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*