تفسیر زیارت عاشورا – سند زیارت عاشورا و فضیلت آن – جلسه اول

تفسیر زیارت عاشورا – سند زیارت عاشورا و فضیلت آن – جلسه اول

             دسته مناسبتي : محرم و صفر   / 

             دسته موضوعي : ⛓ سلسله جلسات   / 

             دسته زماني : سال 1398   / 

تفسیر زیارت عاشورا - جلسه اول - نکات درباره سند زیارت عاشورا - سعداء – پایگاه نشر آثار حجت الاسلام راجی

فايل صوتي : دانلود صوت

تفسیر زیارت عاشورا – سند زیارت عاشورا و فضیلت آن – جلسه اول

توجه : برخی از جلسات سخنرانی حجت الاسلام راجی با موضوع تفسیر زیارت عاشورا به دلیل مشکلات فنی موجود نیست

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نکات درباره سند زیارت عاشورا

درباره ی سند زیارت عاشورا نکات، زیاد است یعنی اگر لازم بود اینجا، بنده عرض می کردم و در رابطه با تک تک راوی های زیارت عاشورا یکی دو رو ز صحبت می کردیم اما قدیمی ترین نسخه ای که در آن زیارت عاشورا آمده است، کتاب کامل الزیارات است. این کتاب جزو معتبرترین کتبی است که در باب زیارت معصومین است و عموم محدثین بعد از کامل الزیارات، روایت های خود را از این کتاب نقل می کنند. نویسنده این کتاب: ابوالقاسم جعفر بن قولویه قمی است که در سال ۳۶۹ هجری در کاظمین رحلت نمود و قبر شریفشان در همانجاست.

 

زیارت عاشورا از کدام امام صادر شده؟

در متن روایت بیان زیارت عاشورا آمده است: شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد از محمد بن اسماعیل بن بَضیع و او هم از صالح بن عقبه و او هم از پدرش و او هم از امام باقر(علیه‎السلام) روایت می کند. زیارت عاشورا از لسان امام باقر(علیه‎السلام) است.

 

روایت اول

امام باقر(علیه‎السلام) فرمودند: هر کس حسین بن على(علیه‌السلام) را در روز عاشورا – دهم محرم – زیارت کند و نزد قبر آن حضرت گریان شود روز قیامت خداوند را با ثواب دو هزار حج، دو هزار عمره، و دو هزار جهاد ملاقات کند، آن هم ثواب حج و عمره و جهادى که در خدمت رسول اکرم و ائمه طاهرین(علیهم‎السلام) باشد. راوى می‎گوید: عرض کردم: فدایت شوم براى کسى که در شهر یا کشور دیگریست و نمى‎تواند در آن روز خود را به قبر آن حضرت برساند چه ثوابى خواهد بود؟ حضرت فرمودند: اگر چنین باشد به صحرا یا بالاى بام خانه خود رود و با اشاره به سوى قبر آن حضرت، سلام داده و بر لعن قاتلان آن حضرت جِدّیت کند، و  بعد دو رکعت نماز بخواند و این کار را هنگام برآمدن روز قبل از ظهر انجام دهد، آنگاه هم خودش در مصیبت آن حضرت گریه کند و هم اگر ترسى نداشته باشد امر کند  تا خانواده او نیز بر آن حضرت گریه کنند و در خانه‎اش مجلس مصیبتى برپا کرده و مصیبت حضرت سیدالشهداء را به یکدیگر تعزیت گویند. من ضامن می‎شوم کسى که این عمل را انجام دهد خداوند تمام آن ثواب‎ها را به او عنایت فرماید. [داستان ادامه دارد تا اینکه] راوی می گوید: ما چطور دعا کنیم؟ امام زیارت عاشورا را بیان می فرمایند.

 

روایت دوم

صالح بن عقبه و سیف بن عمیره نقل می‎کنند که علقمة بن محمد الخضرمى گفت: به امام باقر(علیه‎السلام) عرض کردم: دعایى به من تعلیم فرمایید که اگر از نزدیک زیارت کردم بخوانم و دعایى که اگر از دور اشاره به سلام کردم بخوانم. حضرت فرمودند: اى علقمه هر گاه تو اشاره به سلام نمودى و دو رکعت نماز را خواندى هنگام اشاره به آن حضرت بعد از تکبیر این قول – یعنی زیارت عاشورا – را بگو . پس اگر تو این زیارت را خواندى دعا کرده‎اى به آنچه که ملائکه زائر حسین دعا می‎کنند و خداوند صد هزار هزار (یعنی یک میلیون) درجه براى تو می‎نویسد و مانند کسى هستى که با امام حسین(علیه‎السلام) شهید شده و در درجات آنها شرکت کرده باشد و براى تو ثواب زیارت هر پیغمبر و هر رسول و هر زائرى که امام حسین(علیه‎السلام) را زیارت کرده نوشته می شود. بعد از نقل این جملات، در مصباح المتهجد، ایشان زیارت عاشورا را نقل می کند، بدون دعای علقمه.

 

دعای علقمه

در مفاتیح، دعای علقمه بعد از زیارت عاشورا آمده است. این دعا اشتباها به دعای علقمه معروف است. راوی این دعا صُفوان است در صورتی که علقمه راوی زیارت عاشورا است. که خواندن هر دوتای آنها با هم خیلی خوب است. بعد علقمه می‎گوید: امام باقر(علیه‎السلام) به من فرمودند: ای علقمه! اگر بتوانى هر روز در خانه خود این زیارت را بخوانى تمام این ثواب‎ها براى تو خواهد بود.

 

چند نکته:

  1. زیارت عاشورا؛ حدیث قدسی است

امام باقر(علیه‎السلام): من شنیدم از پدرم امام سجاد(علیه‎السلام) (در منابع تاریخی داریم که امام سجاد(علیه‎السلام) زیارت عاشورا را می خواندند ولی در دوران خفقان آن روز امام(علیه‎السلام) آن را بروز نمی دادند) که روایت کرد از پدرش -حسین بن علی(علیه‎السلام)- که او روایت کرد از برادرش – حسن بن علی(علیه‎السلام) – که او روایت کرد از پدرش -امیر المومنین(علیه‎السلام)- که امیرالمومنین(علیه‎السلام) روایت کرد از پسر عمش -پیامبر صلی‌الله علیه و آله- که پیامبر مکرم اسلام فرمودند: این زیارت را جبرئیل از جانب خداوند برای من نازل کرد.

 

  1. کم و زیاد کردن، ممنوع

پس زیارت عاشورا حدیث قدسی است و از جانب خداست نه از جانب معصوم. فرق زیارت عاشورا با تمام دعاها، حدیثِ قدسی بودن آن است. ما چیزی نمی توانیم به آن کم و زیاد کنیم، انتهای سلام ها گاهی می گویند  «اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ و عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ». و علی العباس … و علی انصار الحسین و علی زوار قبر الحسین. همه ی اینها سلام بر ایشان اما آن چیزی که در روایت آمده است. حدیث قدسی است، ما که نمی توانیم چیزی به آن اضافه کنیم…

 

  1. صد لعن و صد سلام

زیارت عاشورایی که می خوانیم دقیقا همان طوری است که امام(علیه‎السلام) بیان فرمودند. امام(علیه‎السلام) هنگام رسیدن به لعن می فرمایند: و صد مرتبه می گوییم. یعنی زیارت عاشورا باید با صد لعن کامل خوانده شود. در قسمت سلام هم می فرمایند: و صد مرتبه می گوییم. باید صد مرتبه بگوییم: « اَللَّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنِ وَ شایَعَتْ وَ بایَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً». و همچنین باید صد مرتبه بگوییم: « اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائكَ عَلَیْكَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ  آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ». این صد مرتبه گفتم در متن روایت است.

 

اما شخصی از امام دهم، علی بن محمد هادی(علیه‌السلام) نقل می کند: کسی که زیارت عاشورا بخواند و هنگامی که به عبارت لعن رسید یک مرتبه بگوید: «اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک. اللهم العن العصابة التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله». و نود و نه مرتبه بگوید: «اللهم العنهم جمیعا». و عبارت سلام را نیز اینگونه بگوید: «السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار، و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم» و نود و نه مرتبه بگوید: «السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین» مثل آن است که تمام صد لعن و صد سلام را از اول تا به آخر خوانده باشد. حالا بعضی زیارت عاشورا می خوانند فقط می گویند تِسعاً وَ تِسعینَ مَرَّه!

البته اگر کسی  ثواب کاملش می خواهد باید به همان صورتی که امام باقر(علیه‎السلام) نقل فرمودند بخواند و نهایت تخفیفش به این صورتی است که امام هادی(علیه‎السلام) فرمودند، اما دیگر کمتر از این مقدار نمی شود. اگر کسی وقت نداشت می تواند به جای خواندن زیارت عاشورا، زیارت عاشورا غیر معروفه را بخواند که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است. آیت الله مکارم در کتاب مفاتیح نوین از روایت نقل کرده اند: ثواب زیارت عاشورای غیر معروفه مانند زیارت عاشورا با صد لعن و سلام کامل است. البته طبق روایتی که أفضل الأعمال أحمزها؛ بهترین کارها سخت ترین آنها است. بهتر، خواندن زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام کامل است.

پس به سه صورت می توانیم زیارت عاشورا را بخوانیم: ۱٫ زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام کامل. ۲٫ زیارت عاشورا با صد سلام و صد لعن ناقص. ۳٫ زیارت عاشورای غیر معروفه (زیارت عاشورای غیرمعروفه هم حدیث قدسی است)

 

فضیلت های زیارت عاشورا:

طبق روایات، زیارت عاشورا ۲۲ ثواب دارد:

  1. ثواب دوازده هزار حج
  2. ثواب هزار هزار جهاد
  3. ثواب دو هزار هزار عمره که همه آنها را با رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیه‎السلام) به جا آورده است
  4. ثواب مصیبت هر پیامبری از اولین تا آخرین
  5. ثواب مصیبت هر رسول
  6. ثواب مصیبت هر وصی تا روز قیامت
  7. ثواب مصیبت هر صدّیقى تا روز قیامت
  8. ثواب هر شهیدى تا روز قیامت
  9. بلندى مقام او صد هزار هزار درجه می شود
  10. نوشته شدن هزار هزار حسنه
  11. محو شدن هزار هزار گناه
  12. رسیدن به درجه شهدا با آن حضرت تا حدی که به هیئت آنان محشور شود و در مقام آنان داخل شود
  13. ثواب زیارت هر پیامبری
  14. ثواب زیارت هر رسولی
  15. ثواب زیارت هر کسی که زیارت نموده است آن حضرت را از آن روزی که شهید شده است تا امروز
  16. جواب سلام از آن حضرت به جهت قبولی زیارت
  17. قضاء و برآورده شدن حوائج هر قدر و هر چند بزرگ باشد
  18. سُرور قلب بر وجه دوام و همیشگی، و روشنی چشم به واسطه رسیدن به آنچه طالب باشد

[این فضیلت هایی که می خوانیم تعجب نکنید ها، علتش را عرض خواهم نمود]

  1. فوض به بهشت
  2. سلامتی از آتش
  3. قبول شدن شفاعت او برای هر کس که از خویش و بیگانه گرچه مستحق آتش جهنم باشد جز دشمنان اهل بیت علیهم السلام
  4. ضمانت موکده از حضرت صادق (علیه‎السلام) و از امام باقر (علیه‎السلام) و از امام زین العابدین (علیه‎السلام) و از اباعبدالله (علیه‎السلام) و از امام مجتبی (علیه‎السلام) و از امام علی (علیه‎السلام) و از رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) و از جبرئیل و از حضرت احدیت -جل شانه- در حق زائر به این زیارت آنکه: زیارت او مقبول و سعی او مشکور، یعنی که هیچ مانعی سبب رد آن نمی شود.

 

این همه ثواب برای زیارت اباعبدالله(علیهالسلام) به چه دلیل است؟

دلیلش این است که ۱۲۴۰۰۰ پیامبر آمدند که وعده بدهند قرار است یک روز کفر از دنیا برچیده شود. آن روز، روزی بود که پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله) آمدند. یعنی ثمره زحمت ۱۲۴۰۰۰ پیامبر، پیامبر مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله) بودند. ثمره زحمت های پیامبر مکرم اسلام ۱۲ امام معصوم اند که قرار است در نهایت بعد از امامان معصوم، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند و دنیا را پر از عدل و داد کنند.

در این بین، تمام ائمه با نفاق روبرو بوده اند. هیچ دورانی از دورام امامان را نمی بینید که خلیفه ای بخواهد بصورت علنی اعلام نماید که می خواهد نماد کفر را برگرداند، یعنی صراحتا بگوید باید بت پرستی صورت بگیرد، مگر یزید. یزید اینکار را انجام داد. برای آن می بینید تنها امامی که به این صورت قیام کرد امام حسین (علیه‎السلام) بود. یعنی اگر امام حسین (علیه‎السلام) قیام نمی کرد، دوران بر می گشت به دوران کفر و آمدن ۱۲۴۰۰۰ پیامبر بی نتیجه می شد!

برای این داریم که: تمام پیامبران مبعوث نشدند مگر اینکه برای حسین بن علی (علیه‎السلام) گریه کردند. توبه حضرت آدم (علیه‎السلام) پذیرفته نشد مگر به خاطر پنج تن که آخرین آنها امام حسین (علیه‎السلام) بود و ایشان گریستند و سپس توبه ایشان پذیرفته شد.

 

جایگاه زیارت عاشورا در لسان و سیره علما

محدّث نوری، از استادان مرحوم شیخ عباس قمی (نویسنده مفاتیح الجنان) می‌گوید: «پس در فضل و مقام زیارت عاشورا همین بس که از سِنخ دیگر زیارات نیست که به ظاهر از انشا و املای معصومی باشد، هر چند از قلب مطهره ی ایشان چیزی جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بیرون نمی‌آید، ولی این زیارت از سنخ احادیث قُدسیّه است که به همین ترتیب از زیارت و لعن و سلام و دعا، از حضرت احدیت به جبرئیل امین و از او به خاتم النبیین (صلی‌الله‌ علیه ‌و آله‌ و سلم)  رسیده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز یا کمتر، در برآوردن حاجات و رسیدن به مقاصد و دفع دشمنان بی‌نظیر است».

خیلی از حاجت های مهم را با مداومت چهل روزه بر زیارت عاشورا می توان بدست آورد مگر مواردی که به صلاح نیستند. عالمی نذر زیارت عاشورا کرد. در شب بیست و هفتم خواب دید که به او گفتند برآورده شدن حاجتت به صلاحت نیست.

 

عاشورا، عاشورا، عاشورا

این داستان را آقا شیخ عباس هم می آورد، در دار السلام هم هست:مرحوم سید حسن موسوی رشتی؛ یکی از عرفای بزرگ بود، می گوید: به قصد حج با کاروانی حرکت کردیم. در یکی از منازل، مسئول کاروان نزد ما آمد و گفت: این منزل بسیار خطرناک است، از منزل خود دور شده بودیم که برف شروع به باریدن کرد بطوری که رفقا هر کدام سر خود را پوشانیده به سرعت می راندند. من نیز هر چه تلاش کردم تا به آن ها برسم ممکن نشد، تا آن که آن ها رفتند و من تنها ماندم! برف، شدید شده بود و من مرگ خودم را می دیدم! در کنار راه نشستم، در حالی که بسیار نگران و مضطرب بودم. در آن حال، در مقابل خود باغبانی که در دست بیلی داشت که بر درختان می زد تا برف از آنها بریزد، پس او نزد من آمد و فرمود: تو کیستی؟ عرض کردم: رفقای من رفته اند و مسیر را گم کرده ام. فرمود (به زبان فارسی) : نافله بخوان تا راه را پیدا کنی. من مشغول خواندن نافله شدم. بعد از فراغ از نافله ی شب باز آمد و فرمود: چرا نرفتی؟ گفتم: والله راه را نمی دانم. فرمود: زیارت جامعه بخوان. من زیارت جامعه را از حفظ نبودم و هنوز هم حفظ نیستم. از جای خود برخاستم و زیارت جامعه را به طور کامل از حفظ خواندم. باز نمایان شد و فرمود: چرا نرفتی؟ گفتم: راه را نمی دانم فرمود: زیارت عاشورا را بخوان. من زیارت عاشورا را از حفظ نبودم و هنوز هم حفظ نیستم، پس برخاستم و از حفظ مشغول خواندن زیارت عاشورا شدم تا آن که تمام صد لعن و صد سلام و دعای علقمه را خواندم. دیدم باز آمد و فرمود: چرا نرفتی؟ هنوز هستی؟ گفتم: بله هستم تا صبح. فرمود: من اکنون تو را به قافله می رسانم. پس رفت و بر مرکبی سوار شد و فرمود: به ردیف من بر مرکب سوار شو. پس فرمود: شما چرا نافله نمی خوانید؟ و سه بار فرمود: نافله، نافله، نافله. باز فرمود: شما چرا عاشورا را نمی خوانید؟ و سه بار فرمود: عاشورا، عاشورا، عاشورا. و بعد فرمود: شما چرا جامعه نمی خوانید؟ سه بار فرمود: جامعه، جامعه، جامعه. من در آن حال به فکر افتادم که این شخص چه کسی بود که به زبان فارسی حرف می زد و حال آن که، در آن حدود زبانی جز زبان ترکی و مذهبی نبود و چگونه با این سرعت مرا به رفقای خود رساند؟ پس، پشت سر خود نظر کردم، کسی را ندیدم و از او آثاری پیدا نکردم. [منبع: مفاتیح الجنان]

در این باره کتاب زیاد است، مثلا در کتاب شگفتی های زیارت عاشورا می توانید داستان های بیشتری بخوانید.

 

داستان عذابی که از قبرستان برداشته شد

در دوران کودکی یکی از همسایگان ما دارای پسری بود که من با او دوست بودم. با هم بزرگ شدیم و هر کدام راه زندگی را پیش گرفتیم. او شغل خوب و مورد تأییدی نداشت و در مجموع، انسان خوب و درستی نشد . تا این که از دنیا رفت. مدتی پس از فوتش، شبی او را به خواب دیدم که دارای جایگاه خاصی بود و ظاهر خوب و آراسته ای داشت. از او پرسیدم: من تو را در دنیا می شناختم؛ تو کار خیری انجام نداده بودی که حال چنین جایگاهی به تو داده اند. او گفت درست است؛ من در دنیا انسان خوبی نبودم و از همان شب فوتم تا شب قبل، گرفتار عذاب بودم و سختی زیادی کشیدم، اما از شب قبل چنین مقامی به من بخشیده اند.

در کمال تعجب از او پرسیدم: چه اتفاقی سبب این تغییر در وضعیت تو شد؟ او گفت: دیشب خانمی را به این قبرستان آورده، دفن کردند. او همسر استاد اشرف حداد(آهنگر) بود. هنگامی که او را به قبرستان آوردند ، امام حسین علیه السلام به دیدارش آمدند. پس از خاک سپاری،‌ بار دیگر امام حسین علیه السلام به دیدار او آمدند. مرتبه سوم که امام علیه السلام تشریف فرما شدند، ‌دستور دادند تا عذاب از همه مردگان قبرستان برداشته شود. سپس از خواب بیدار شدم. فردا صبح زود به بازار آهنگران رفته، استاد اشرف حداد را یافتم. از او پرسیدم:‌آیا همسر شما به رحمت خدا رفته؟ با تعجب گفت: این چه سوالی است؟! از او پرسیدم: آیا همسرت به کربلا مشرف شده بود؟ یا روضه خوان حضرت بود؟ یا در منزل خود مجلس عزا برپا می کرد؟ استاد اشرف دلیل سؤالاتم را پرسید و من به او گفتم که چه خوابی دیده ام ؛ سپس استاد برایم توضیح داد که همسر من هیچ یک از اعمالی را که شما برشمردید،‌ انجام نداده بود؛ تنها در خواندن زیارت عاشورا مداومت می کرد.

و من دانستم که به برکت زیارت عاشورا، نه تنها امام حسین علیه السلام به دیدار او آمده و قطعا مقام و مرتبه ای رفیع در بهشت به او بخشیده، که به برکت وجود او ، گناهکارانی را نیز مورد رحمت حق قرار داده است. [منبع: مفاتیح الجنان، بعد از زیارت عاشورا و قبل از زیارت عاشورای غیر معروفه]

 

امام خمینی(ره) و زیارت عاشورا

حجه الاسلام و المسلمین فردوسی پور که از یادگاران جریان هفت تیر بودند می گویند: روز اول محرم در نوفل لوشاتو بودیم و کار مهمی پیش آمد. خدمت امام رفتم. امام در داخل اتاق، تسبیح به دست در حال ایستاده مشغول ذکر بودند و زیارت عاشورا می خواندند. به من گفتند: لطفا تا نیم ساعت مزاحم من نشوید. گفتم: آقا بعضی وقت ها کار مهمی پیش می آید. حضرت امام فرمودند: مهمتر از زیارت عاشورا؟ ما هر چه داریم از زیارت عاشورا و اباعبدالله داریم.

 

– آیت الله بهجت هر وقت به زیارت حضرت معصومه (سلا‌الله علیها) می آمدند همانجا زیارت عاشورا با صد سلام و صد لعن را می خواندند.

– آیت الله اراکی روی پشت بام منزلشان به صورت ایستاده زیارت عاشورا را کامل می خواندند حتی در این اواخر که ایشان صد سالشان شده بود، حتی گاهی وقت ها برف شدید می آمد.

– نوه شیخ اعظم انصاری تعریف می کند: در عالم خواب پدربزرگم را دیدم که جایگاه خیلی عالی داشت. از ایشان پرسیدم از چه چیزی این جایگاه را به شما داده اند؟ ایشان سه بار گفتند: زیارت عاشورا، زیارت عاشورا، زیارت عاشورا.

– مرحوم دکتر امینی، فرزند علامه اميني چنین می نویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم پدر بزرگوارم علامه امینی نجفی، یعنی سال ۱۳۹۴ هجری قمری، شب جمعه ای قبل از اذان فجر ایشان را در خواب دیدم. او را شاداب و خرسند یافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی عرض کردم: پدر جان! در آنجا چه علمی باعث سعادت و نجات شما گردید؟ گفتند: چه می گویی؟

مجددا عرض کردم: آقا جان! در آنجا که اقامت دارید، کدام عمل موجب نجات شما شد؟ کتاب الغدیر … یا سایر تألیفات؟ یا تأسیس و بنیاد کتابخانه امیرالمؤمنین علیه السلام؟ پاسخ دادند: نمی دانم چه می گویی. قدری واضح تر و روشن تر بگو! گفتم: آقا جان! شما اکنون از میان ما رخت بر بسته اید و به جهان دیگر منتقل شده اید. در آنجا که هستید کدامین عمل باعث نجات شما گردید از میان صدها خدمت و کارهای بزرگ علمی و دینی و مذهبی؟

مرحوم علامه امینی درنگ و تأملی نمودند. سپس فرمودند: فقط زیارت ابی عبدالله الحسین علیه السلام. عرض کردم: شما می دانید اکنون روابط بین ایران و عراق تیره و تار است و راه کربلا بسته، چه کنم؟ فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین علیه السلام برپا می شود شرکت کن. ثواب زیارت امام حسین علیه السلام را به تو می دهند. سپس فرمودند: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون به تو توصیه می کنم که زیارت عاشورا را هیچ وقت و به هیچ عنوان ترک و فراموش نکن.  مرتبا زیارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظیفه بدان. این زیارت دارای آثار و برکات و فوائد بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی در دنیا و آخرت تو می باشد …

در قیامت هیچ چیز به اندازه عشق به اباعبدالله به درد آدم نمی خورد. البته انجام واجبات و ترک محرمات جای خودش را دارد و عشق به اباعبدالله اینها را سرعت می بخشد. تمامی ائمه نور واحد هستند اما کشتی امام حسین(علیه‎السلام) سریع تر است؛ سَفینَةُ الحُسین أسرَع… حتی در کتب روایی داریم که: همه اهل بیت (علیه‌السلام) کشتی نجات هستند اما کشتی حسین(علیه‌السلام) سریعتر است. خداوند به امام حسین(علیه‌السلام) عنایاتی ویژه داد مثلا دعا در زیر قبه امام حسین(علیه‌السلام) مستجاب است. شما خاک حرم امام رضا(علیه‌السلام)  را به اندازه ی سر سوزن بخورید حرام است اما تربت اباعبدالله (علیه‌السلام) را به نیت شفا می توانید کمی بخورید.

– شیخ رجبعلی خیاط می گوید: در عالم معنا، به من الهامی شد، دوست داشتم بدانم چه چیزی خیلی به درد انسان می خورد؟ به من گفتند: زیارت عاشورا بخوان.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*