معیار کاندیدای اصلح از منظر قرآن و روایات – ویژه مبلغین و فعالان فرهنگی

معیار کاندیدای اصلح از منظر قرآن و روایات – ویژه مبلغین و فعالان فرهنگی

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، پایگاه اینترنتی سعداء مجموعه ۴۷ عکس نوشت شامل معیارهای کاندیدای اصلح از منظر قرآن و روایات به صورت روزانه منتشر خواهد کرد.

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، پایگاه اینترنتی سعداء مجموعه ۴۷ عکس نوشت شامل معیارهای کاندیدای اصلح از منظر قرآن و روایات را به صورت روزانه منتشر خواهد کرد.
معیارهای کاندیدای اصلح در عرصه های زیر مورد بررسی قرار می گیرد:
۱- عرصه معنوی و اخلاقی
۲- عرصه مدیریتی و تخصصی
۳- عرصه روحیه و رفتار انقلابی

برای دریافت روزانه این عکس نوشت ها در پیامرسان های ایتا و سروش و تلگرام به آیدی soada_ir و در اینستاگرام به آدرس soada.ir مراجعه کنید.

 

دریافت مجموعه ۱ عکس نوشت ها (۱۲ تا) : موضوع معیارهای معنوی و اخلاقی

دریافت مجموعه ۲ عکس نوشت ها (۱۴ تا) : موضوع معیارهای مدیریتی و تخصصی

دریافت مجموعه ۳ عکس نوشت ها (… تا) : موضوع معیارهای انقلابی

******************************

(توجه: برای مشاهده بهتر تصاویر روی آنها کلیک کنید)

******************************

معیار اول در عرصه معنوی و اخلاقی:    تقوا

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «اگر در نظامی، مسئولان نظام باتقوا باشند، فساد در آن نظام راه پیدا نمی‌کند».
تقوا یعنی اگر کار پنهان شخص آشکار شد، از خدا و مردم خجالت نکشد. آیت‌الله مجتهدی تهرانی رحمة‌الله‌علیه می‌فرمودند:«تقوا یعنی اگر یک هفته، مخفیانه از همه‌ی کار‌های ما فیلم گرفتند و گفتند اعمال هفته‌ی گذشته‌ات در تلویزیون پخش شده، ناراحت نشویم».

***************************

معیار دوم در عرصه معنوی و اخلاقی:    اخلاق

یکی از مصادیق اخلاق‌مداری، نگاه پدرانه به دیگران است. اگر شخصی در انتخابات رأی آورد، باید همه‌ی مردم را مثل فرزندان و خانواده‌ی خویش ببیند؛ باید اخلاق را رعایت کند و برای انتقام‌گیری بر سر کار نیاید.
از مصادیق بی اخلاقی این است که انسان برای رسیدن به قدرت، کار غیراخلاقی انجام بدهد، مثلاً به رقبای انتخاباتی و یا مخالفین خود توهین کند. یکی دیگر از مصادیق اخلاق، پذیرش حق است. به عنوان مثال، شخصی که در انتخابات رأی نمی‌آورد، باید این را بپذیرد، نه آنکه در مقابل نظام بایستد و مانند بازندگانِ انتخابات سال ۱۳۸۸، اردوکشی خیابانی کند! این، اوج بی‌اخلاقی است.

********************************

معیار سوم در عرصه معنوی و اخلاقی:    اخلاص

فرد مسئول باید برای خدا کار کند؛ برای خدا به مردم خدمت کند، نه برای تعریف و تمجید دیگران. اگر انسان برای خدا کار کند، نه از رأی آوردنش خوش‌حال می‌شود و نه از رأی نیاوردنش ناراحت.
فرد مسئولی که چنین نگاهی داشته باشد، خودش را به باندهای قدرت و ثروت وصل نمی‌کند، چون با خودش می‌گوید مهم نیست که رأی بیاورم یا نه؛ من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم.

********************************

معیارچهارم در عرصه معنوی و اخلاقی:    عفت

بی‌عفتی در بعد سیاسی، زیان‌های فراوانی درپی دارد؛ زیرا کسانی که آلوده به انحراف هستند، نه تنها نمی‌توانند بازوی نظام اسلامی باشند و کشور را در بحران‌ها و حوادث یاری کنند؛ بلکه خودشان، بحران‌آفرین شده و مورد سوءاستفاده‌ی سیاسی قدرت‌ها و گروه‌های شیطانی قرار می‌گیرند.
یکی از علت‌های مؤثر در سقوط بسیاری از تمدن‌ها، فساد و بی‌بندوباری بوده است و این هشداری به جامعه و مسئولان امروز ماست که سنت‌های تغییرناپذیر الهی را نادیده نگیرند و مواظب باشند که فساد مالی و فسادهای اخلاقی، جامعه را به سمت سقوط و نابودی سوق ندهد.

********************************

معیارپنجم در عرصه معنوی و اخلاقی:    شجاعت

حضرت علی علیه‌السَّلام می‌فرمایند: رهبر نیازمند سه چیز است: قلب متفکر، زبان گویا و دل پر جرأت و قاطع در برابر اجرای حق.
گاهی در صحبت‌های مسئولین شنیده می‌شود که می‌گویند ما اگر فلان جمله‌ی حق را بگوییم، فردا ما را زندانی می‌کنند. آقای مسئول، شما جمله‌تان را بگویید، چه به زندان بیفتید و چه نیفتید! شما نماینده‌ی مردم شده‌اید که حرف حق را بزنید! مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «امروز، من و شما به این شجاعت احتیاج داریم؛ ملّت ایران به آن احتیاج دارد. هرکس که کارگزار این حکومت است، بیشتر احتیاج دارد.

********************************

معیارششم در عرصه معنوی و اخلاقی:    صداقت

انسانی که دروغ بگوید، به دردِ مسئولیت گرفتن در جامعه‌ی‌ اسلامی نمی‌خورد. شرط مسئول شدن در کشور اسلامی، صداقت است.
شخص مسئول باید راست بگوید. باید راحت بگوید من نتوانستم این کار را انجام دهم و یا در فلان جا اشتباه کردم. اتفاقی نمی‌افتد. باید بگوید من تصورم این بود؛ نظر کارشناسی‌ام این بود؛ مشاورینم همین را گفتند. ما انجامش دادیم. بعد، فهمیدیم اشتباه کردیم. باید شهامت راستگویی را داشته باشد، نه این که دروغ بگوید. اتفاقاً مردم هم از او بیشتر حمایت می‌کنند.
مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «البته مردم باید توجه داشته باشند که تبلیغات رنگین و متنوع، ملاک نیست؛ وعده‌های غیرعملی ملاک نیست.» این حرف، یعنی کسانی را که دروغ می‌گویند، کنار بگذارید.

********************************

معیارهفتم در عرصه معنوی و اخلاقی:    امانت داری

امام علی علیه‌السَّلام در نامه‌ی ۲۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «وَ اِنَّ اَعْظَمَ الْخِیانَةِ، خِیانَةُ الاُمَّةِ»؛ و قطعاً بزرگ‌ترین خیانت، خیانت به ملّت است.
این که به مردم قولی داده شود، ولی به آن عمل نشود، خیانت است.

********************************

معیارهشتم در عرصه معنوی و اخلاقی:    فداکاری و ایثار

ایثار به مفهوم عطاکردن و دیگری را بر خود ترجیح دادن است.
خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»؛ سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آن‌ها که ایمان آورده‌اند؛ همان‌ها که نماز را برپا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند.
انسان ایثارگر اگر تنها یک انگشتر هم داشته باشد، همان را خواهد بخشید. فردمسئول باید این‌گونه باشد.

********************************

معیارنهم در عرصه معنوی و اخلاقی:    زهد و بی اعتنایی به دنیا

قناعت به معنای بسنده کردن به مقدار کم از کالای مورد نیاز است و رضایت به چیزی است که نصیب انسان می‌شود.
وجه تشابه این دو واژه، ابراز بی‌نیازی از طرف انسان است نسبت به چیزی که به دست آورده و یا این که به دست نیاورده است. اما تفاوت زهد با قناعت، در این موضوع است که زهد یک امر سلبی است؛ یعنی عدم تمایل به نعمت‌های دنیا و دوری از آن چه در اختیار انسان است و قناعت یعنی کافی دانستن آن چه هست و این، یک امر وجودی و ایجابی است. زهد در مقابل رغبت و علاقه‌مندی قرار می‌گیرد و قناعت در مقابل حرص و طمع.

********************************

معیاردهم در عرصه معنوی و اخلاقی:    دوری از جاه طلبی

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره‌ی کاندیدای اصلح می‌فرمایند: «انتخابات در کشور ما باید مسابقه‌ای برای خدمت باشد، نه مسابقه‌ای برای کسب قدرت. انتخابات اسلامی این‌گونه است. آن‌جایی که دعوا بر سر قدرت است، آن‌طوری می‌شود که شما در بعضی از انتخابات دنیا مشاهده می‌کنید»؛ یعنی شخصی که کاندیدا می‌شود، برای خدمت بیاید؛ نه این که برای داشتن رأی فلان گروه، هر کاری بکند. گاهی اوقات، انسان برای این که بخواهد رأی بعضی گروه‌ها را برای خود داشته باشد، ممکن است پایش را جای خطرناکی بگذارد.

********************************

معیار یازدهم در عرصه معنوی و اخلاقی:    دوری از تکبر و غرور

مهم‌ترین اسباب کبر عبارت‌اند از: «علم»، «عمل نیک»، «نَسَب»، «زیبایی»، «قوّت و قدرت»، «مال» و «زیادی یاران، شاگردان و پیروان»؛ و شاید مهم‌ترین اسباب تکبر، «مسئولیت حکومتی» باشد.
هنگامی که خداوند انسان متکبر و فخرفروش را دوست ندارد، ما نیز نباید به او علاقه داشته باشیم و به او رأی دهیم.

********************************

معیار دوازدهم در عرصه معنوی و اخلاقی:    امیدبه وعده های الهی

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «نماینده باید انقلابی باشد؛ روحیه و نشاط و امید و قوّت و روحیه‌ی انقلابی در او وجود داشته باشد تا بتواند راه‌هایی را که به نظر بن‌بست می‌رسد، بشکافد و پیش برود».

در ادعیه‌ای که از معصومین علیهم‌السلام به ما رسیده است، اوج امید به رحمت پروردگار دیده می‌شود.

********************************

معیار اول در عرصه مدیریتی و تخصصی:    تدبیر و عقلانیت

  

یکی از مهم‌ترین مصادیق تدبیر، این است که فرد مسئول بداند مشکلات كجاست و چگونه آن را حل کند.
مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب، پایبند به ارزش‌ها، پایبند به منافع ملی، پایبند به نظام اسلامی، پایبند به عقل جمعی، پایبند به تدبیر باشد.» 

********************************

معیار دوم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    ابتکار و نوآوری

خلاقیت، لازمه‌ی کار یک مدیر است و اگر خلاقیت و نوآوری نباشد، کار پیش نمی‌رود.
تشویق به علم و دانش و سفارش به تعقل و تدبر و تفکر در آیات الهی، حکایت از روحیه‌ی تحول‌گرایی و نوآوری دارد.
حضرت علی علیه‌السَّلام می‌فرمایند: «مَنِ اسْتَوَی یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُونٌ» ؛ هر کس دو روزش مثل هم باشد، ضرر کرده است. این موضوع، نشان‌دهنده‌ي آن است که مؤمن دائماً باید در حال نوآوری باشد و ایستایی و درجازدن را کنار بگذارد.

********************************

معیار سوم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    علم و تخصص

شهید چمران معتقد بود کسی که عهده‌دار مقام و مسندی می‌شود، ولی تخصص لازم برای مدیریت در آن مسند را ندارد، درواقع تعهد هم ندارد؛ زیرا انسان متعهد، هیچ‌گاه به خودش اجازه نمی‌دهد کاری را قبول کند که از علم و توانش خارج است.
این سخن، برگرفته از روایت پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله است که می‌فرمایند: کسی که امور مسلمین در دست اوست، اگر کارگزار و مدیری را به کار گمارد، در حالی‌ كه می‌داند در میان مسلمانان فردی وجود دارد که برای آن مسئولیت شایسته‌تر، و به قرآن و سنت آگاه‌تر است، در این صورت، قطعاً به خدا و رسول خدا و همه‌ی مؤمنان خیانت کرده است.

********************************

معیار چهارم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    لحظه شناسی و موقعیت شناسی

حضرت علی علیه‌السَّلام می‌فرمایند: «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِس» ؛ آن که نسبت به زمان خود دانا است، گرفتار امور اشتباه‌انگیز و مایه‌ی گمراهی نمی‌شود.
اگر افراد به لحظه‌ها و زمان‌های خودشان آگاهی پیدا کنند، مشکلات نمی‌تواند آن‌ها را از پا در بیاورد و دشمن نمی‌تواند آنان را فریب دهد.

********************************

معیار پنجم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    هوشیاری

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «ما باید هوشیار باشیم؛ مسئولین ما باید هوشیار باشند؛ نامزدهای انتخابات باید هوشیار باشند. مبادا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در تبلیغات خود برای دل‌خوشی دشمنان حرفی بر زبان جاری کنند».

********************************

معیار ششم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    تجربه

حضرت علی علیه‌السَّلام در عهدنامه‌ی مالک، خطاب به مالک اشتر می‌فرماید: «وَ تَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَ الْحَیَاءِ» ؛ کسی را انتخاب کن که اهل تجربه و حیا باشد.

********************************

معیار هفتم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    قوی بودن

حضرت علی علیه‌السَّلام در روایتی می‌فرمایند: «خَوَرُ السُّلْطَانِ أَشَدُّ عَلَی الرَّعِیَّةِ مِنْ جَوْرِ السُّلْطَان» ؛ ضعیف بودن سلطان، برای مردم، بدتر از ظالم بودن سلطان است.

********************************

معیار هشتم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    پرتلاش

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «آن چه برای رئیس‌جمهور آینده بسیار مهم است، این است که با همه‌ی وجود در پی کار و تلاش برای مردم باشد».
مسئولین کشور ما باید تلاش را از علما بیاموزند و به‌صورت شبانه‌روزی، برای مردم کار کنند. شهدا و رزمنده‌ها نیز بسیار پرتلاش بودند.

********************************

معیار نهم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    بلند همت و پر اراده

«قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَی قَدْرِ هِمَّتِهِ» ؛ ارزش یک انسان به‌اندازه‌ی همتش است.ما باید چنان عمل کنیم که در بین نمازگزاران، برجسته‌ترین آنان و در بین روزه‌داران، برجسته‌ترین روزه‌دار و در بین جنگ‌جویان، برجسته‌ترین رزمنده‌ها باشیم.
معارف دینی، این همت بلند را به ما می‌آموزد که راه باز است و به مقام بلند رسیدن، منحصر به افراد خاصي نیست.

********************************

معیار دهم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    جوان گرایی

یکی از ویژگی‌های یاران حضرت مهدی عج‌الله‌تعالی‌فرجه این است که آنان جوان‌اند و تعداد یاران سالمند او، بسیار اندک است. انسان در سنین جوانی، قابلیت‌ها و استعدادهای روحی و جسمی بیشتری دارد؛ و این درسی است برای ما و مسئولین که به جوانان اعتماد کنیم و جوان‌گرا باشیم.
مسئولی که وزرا و مدیران خود را از بین افراد پیر انتخاب می‌کند، اعتباری ندارد. مسئول باید به جوانان میدان دهد.

********************************

معیار یازدهم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    شایسته سالاری

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «از نیروهای مخلص و باکفایت غفلت نکنید. در سرتاسر کشور، نیروهایی هستند که‌ ای بسا برای مرکزنشینان که ماها باشیم شناخته‌شده نیستند، اما کفایت و اخلاص لازم را دارند. این‌ها را در چرخه‌ی کارها قرار دهید و از نیرویشان استفاده کنید»

********************************

معیار دوازدهم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    قاطعیت

مسئول باید در برابر دشمن، محکم باشد و اقتدار و قاطعیت داشته باشد.

امیرالمؤمنین علیه‌السَّلام هرکجا که ظلمی اتفاق می‌افتاد و عدالت از بین می‌رفت، با قاطعیت عمل می‌کرد.

********************************

معیار سیزدهم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    سعه صدر

برخورداری از سعه‌ی صدر برای رهبران و پیشوایان و حاکمان جامعه که وظیفه‌ی هدایت مردم را به سمت کمال برعهده دارند، بیشتر تأکید شده است؛ زیرا زودرنجی و کم‌حوصلگی با اداره و رشد و هدایت جامعه سازگار نیست.

به‌قدری شرح صدر مهم است که حضرت موسی علیه‌السَّلام در اوج سختی به خداوند عرضه می‌دارد: «رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی» ؛ خدایا، سینه‌ی مرا گشاده دار و کار مرا بر من آسان گردان.

********************************

معیار چهاردهم در عرصه مدیریتی و تخصصی:    انتقاد پذیری

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «البته شما در شنیدن انتقادها سعه‌ی صدر داشته باشید؛ یعنی واقعاً اگر انتقادی منصفانه است، با روی باز بپذیرید. حتّی من می‌خواهم به شما توصیه کنم که تخریب‌ها را هم تحمل کنید. بالأخره، سال آخر، علیه غالب دولت‌ها این چیزها هست؛ البته علیه این دولت، بیشتر هست».

********************************

معیار اول در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    پایبندبه اصول و اهداف انقلاب

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره‌ی اصول انقلاب می‌فرمایند: «اصول انقلاب اسلامی، پایه‌های فکری و اساس نظام جمهوری اسلامی بوده و با آمدن و رفتن دولت‌ها عوض نمی‌شود؛ بنابراین، این اصول همواره مشخص بوده و قابل اشتباه گرفتن نیست».

********************************

معیار دوم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    بصیرت

 کسی که بدون بصیرت و دانایی ، به کاری دست می‌زند، مانند مسافری است که در بی‌راهه می‌رود. او هر قدر بر سرعت سیر خود می‌افزاید، به‌همان نسبت از جاده دورتر می‌شود. هرچه جلوتر برود؛ هرچه با سرعت بیشتری برود، از مقصد دورتر می‌شود.

********************************

معیار سوم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    ولایت پذیری

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «گفتمان عمومی دولت این‌هاست؛ به‌طور خلاصه، زنده کردن و بازسازی برخی خصوصیات جوهری انقلاب و منطق امام». یعنی این که انسان از منطق امام اطاعت کند؛ یعنی همان ولایت‌پذیری.

********************************

معیار چهارم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    حفظ منافع و مصالح نظام

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «هر کسی می‌آید، پایبند به انقلاب؛ پایبند به ارزش‌ها؛ پایبند به منافع ملی؛ پایبند به‌نظام اسلامی؛ پایبند به عقل جمعی؛ پایبند به تدبیر باشد».

********************************

معیار پنجم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    استقلال و خودباوری

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «آن کسانی که آماده‌ی این میدان می‌شوند، باید با کمال قوّت، با کمال قدرت، با توکل به خدا، با اعتماد به توانائی‌های این ملّت پیش بروند».

********************************

معیار ششم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    مجاهدت

کار اثرگذار، بدون مجاهده عملی نمی‌شود. اگر انقلاب ما پیروز شده است، به خاطر مجاهدت‌های امام خمینی رحمة‌الله‌علیه و یارانش بوده است.

********************************

معیار هفتم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    صبر و استقامت

عامل پیروزی انقلاب، استقامت مردم بود؛ عامل پیروزی در جنگ، استقامت مردم بود؛ عامل عبور از تحریم‌ها، استقامت مردم است؛ مردمی که در مقابل زورگوها، زیاده‌خواه‌ها و باج‌گیرها، صبر و استقامت می‌کنند.

********************************

معیار هشتم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    وحدت و انسجام ملی

دشمن برای ایجاد شکاف و تفرقه در تلاش است؛ تفرقه بین شیعه و سنی؛ کرد و لر؛ فارس و ترک؛ ایرانی و افغانی؛ ایرانی و عراقی؛ چپ و راست؛ سپاه و ارتش و… به هر حال، بین گروه‌ها ممکن است اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، اما این، نباید دست‌آویزی برای سوء استفاده‌ی دشمن شود. دشمن اصلی بیرون مرزهاست؛ دشمنان امام زمان عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌والشریف،دشمن اصلی ما هستند.

********************************

معیار نهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:   برائت از مخالفان نظام

اگر فرد مسئولی چراغ سبز به آمریکا نشان بدهد، این، نشان از بیچارگی فرد مسئول است.

یاران امام حسین علیه‌السَّلام طاغوت‌ستیز بودند؛ یاران امام علی علیه‌السَّلام و یاران ائمه علیهم‌السلام طاغوت‌ستیز بودند. برائت از مخالفین نظام، وظیفه‌ی هر مسئولی است.

********************************

معیار دهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:   توجه به فرهنگ و کار فرهنگی

مسئول باید از کار فرهنگیِ انقلابی دفاع و حمایت کند؛ نه آن که دغدغه‌اش فرصت دادن به بی‌دین‌های فاسد و عیاش باشد؛ باید دغدغه‌اش بهشتی‌شدن مردم باشد. این که بگوید بهشت و جهنم رفتن مردم، ربطی به من ندارد، حرف درستی نیست.

********************************

معیار یازدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:   آزادگی

حاکم اگر وابستگی جناحی و… داشته باشد، نمی‌تواند قانون کارآمدی را تصویب و اجرا کند؛ زیرا همیشه نیم‌نگاهی به وابستگی‌های خود دارد.

********************************

معیار دوازدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:   عدالت

مسئول موفق کسی است که بتواند عدالت را برقرار کند. عدالت از مهم‌ترین اصول حاکمان و قاضیان است و اگر با عدالت رفتار نکنند، عقوبتی سخت دامان آنان را خواهد گرفت.

********************************

معیار سیزدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:   فسادستیزی

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در مورد شرایط فرد مسئول می‌فرمایند: «مدیریت‌های آینده باید بتوانند این ثروت را افزایش دهند و آن را در زندگی مردم بگسترانند و با فساد، به معنای واقعی کلمه، مبارزه کنند».

********************************

معیار چهاردهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    حمایت از مستضعفین

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «از اول پیروزی انقلاب، امام تکیه بر طبقات ضعفا را اصرار کردند؛ تکرار کردند؛ توصیه کردند. تعبیر «پابرهنگان» و «کوخ‌نشینان» جزء تعبیراتی بود که در کلام امام، بارها و بارها تکرار شد. به مسئولین اصرار داشتند که به طبقات محروم برسید». ۱۴/۳/۱۳۹۰٫

********************************

معیار پانزدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    ساده زیستی

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی می‌فرمایند: «بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‌گونه نظری ابراز نمی‌کنم، اما شاخصه‌هایی وجود دارد. بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد؛ درد مردم را بداند؛ با مردم یگانه و صمیمی باشد؛ از فساد دور باشد؛ دنبال اشرافی‌گری خودش نباشد».

********************************

معیار شانزدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    مردمی بودن

فرد مسئول نباید خودش را از مردم مخفی کند. برای جمهوری اسلامی قبیح است که بعضی از مردم، حتی فرماندارشان و استاندارشان را نبینند. نظام جمهوری اسلامی نظامی مردمی بوده و هست.

********************************

معیار هفدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    روحیه ی خدمت

رهبر خدوم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی می‌فرمایند: «ما از کسی که به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، انتظار داریم که خود را خدمت‌گزار مردم بداند و آن چه را که برای دین و دنیای این مردم نیاز است، در محدوده‌ی اختیارات قانونی خود، با همه‌ی وجود انجام دهد». ۲/۳/۱۳۷۶٫

********************************

معیار هجدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    وزانت سیاسی و وجهه ی اجتماعی

ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام در نهایت محبوبیت و وزانت در بین مردم بودند که یکی از عوامل این مقبولیت و وجهه‌ی اجتماعی (علاوه بر سعه‌ی صدر و…)، قدرت علمی آن بزرگواران بود. وزانت آن بزرگواران به اندازه‌ای بود که حتی مخالفین هم بدان اعتراف می‌کردند.

********************************

معیار نوزدهم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    سختی دیده و رنج کشیده

خداوند در قرآن، به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرماید: «وَ وَجَدَکَ عَائلًا فَأَغْنی»؛ و تو را فقیر یافت و بی‌نیاز نمود.

********************************

معیار بیستم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    امتحان شده و مورد اعتماد

حضرت علی علیه‌السَّلام در عهدنامه به مالک می‌فرمایند: «وَ لَکِنِ اخْتَبِرْهُمْ بِمَا وُلُّوا لِلصَّالِحِینَ قَبْلَکَ فَاعْمِدْ لِأَحْسَنِهِمْ کَانَ فِی الْعَامَّةِ أَثَراً وَ أَعْرَفِهِمْ بِالْأَمَانَه» ؛ لیکن، آنان را بیازمای به خدمتی که برای والیانِ نیکوکار پیش از تو، عهده‌دار بوده‌اند و بر آن کس اعتماد کن که میان همگان، اثری نیکو نهاده و به امانت از همه شناخته‌تر است [و امتحان خود را پس داده].نهج‌البلاغه، نامه ۵۳٫

********************************

معیار بیست و یکم در عرصه روحیه و رفتار انقلابی:    کفایت و صلاحیت

در حکومت اسلامی باید صالح‌ترین فرد انتخاب شود؛ مردم باید صالح‌ترین را انتخاب کنند؛ خود مسئولین هم باید در انتخاب اطرافیانشان، صالح‌ترین‌ها را انتخاب کنند.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*